Dinsdag 03/08/2021

Smartphone-interview

Cléo Baele: "Ik heb nu meer ruimte in mijn handtas"

Cléo Baele. Beeld Bob Van Mol
Cléo Baele.Beeld Bob Van Mol

Is de smartphone een spiegel? Strookt het onlineleven nog met de werkelijkheid? Matthias M.R. Declercq gaat wekelijks face to face, over swipen, liken en liegen. Vandaag: Cléo Baele (39), modeontwerpster.

Je smartphone is vermomd als ­cactus. Mode is kennelijk in alles belangrijk?

“Ik heb een jonge zoon, dus de telefoon gaat vaak tegen de grond. Dan kun je die maar beter beschermen, en niet in zo’n saaie hoes.”

Een ontwerpster probeert de tijdgeest te vatten. Daar hoort een smartphone kennelijk ook bij.

“Dat toestel is al een aantal jaar het verlengde van mijn arm. Toen de iPhone tien jaar geleden werd ­gelanceerd, sprong ik met mijn ­jongere broer in de auto, trok het Kanaal over en kocht de eerste iPhone in het Bluewater Shopping Center, niet zo ver van Londen. Ik móést dat ding hebben.”

Waarom?

“Ik ben een gadgetfreak en een design­geek, dat vooral, en mijn interesse was voornamelijk gericht op de camera. Ik ben afgestudeerd als fotografe en wist dat de iPhone een gewoon fototoestel overbodig maakte. Fotografie maakt ook deel uit van mijn job als ontwerpster. Zie ik op straat mensen met een toffe vibe, dan vraag ik of ik een foto mag nemen.”

Wat heeft een decennium smartphonegebruik je opgeleverd?

“Meer ruimte in mijn handtas. Een papieren agenda is overbodig, een fototoestel ook, net als een gps. Allemaal geïntegreerd in één mooi stukje design, wat het leven dus praktischer maakt.

“Gaandeweg kreeg de smartphone wel een steeds grotere greep op mijn leven. Dat leven stopte niet meer. Ieder dood moment checkte ik mails, bewerkte foto’s, zocht apps, keek plaatjes op Pinterest en Instagram... Tot mijn zoon werd geboren en hij vooral de aandacht opeiste. Nu heb ik mijn smartphonegebruik gereglementeerd. Ik gebruik de telefoon niet meer aan tafel en op reis mogen we die maar bepaalde uren gebruiken.”

Staat je telefoon vol modeapps?

“Neen, amper. Fashionary gebruik ik wel vaak. Voor de rest staat hij vol fotoapplicaties, muziekapps – ik ben een fervente shazam’er – en spelletjes voor mijn zoon. Wil je rustig eten op restaurant, dan duw ik hem dat ding in handen. Die spelletjes zijn handig, zelfs om zijn tanden te poetsen. Hij heeft een wifi-tandenborstel.”

Een wat?

“Zijn tandenborstel is via een base geconnecteerd met de Utoothia-app op de iPhone. Poetst hij zijn tanden, dan gaat er een vliegtuigje de lucht in. Hoe harder hij poetst, hoe hoger het ding vliegt en hoe meer punten hij verdient. Handig.”

Jouw zoon heeft ook zijn eigen Instagram-pagina. Hij is 2,5 jaar oud.

“Mijn zoon is inderdaad een hipster van nog geen drie jaar. (lacht) Die typische babyfoto’s en babyverhalen wilde ik niet delen op Facebook, dat gebeurt daar al genoeg. Dus heb ik een pagina aangemaakt en een brand gemaakt van mijn zoon. Noem het beroepsmisvorming: branding is mijn field. Bij de geboorte lieten we een biertje brouwen en een speciaal bierkaartje maken. Dat werd dan een blog en een Instagram-pagina. Op de blog staat kidsstuff en kidsfashion en tips & tricks en zo. Op de Instragram-pagina staan vooral travelpics. Ik beschouw die pagina als een soort fotoalbum, zoals die vroeger al bestond.”

Met dat verschil dat ik die zomaar kan inkijken, en wij kennen elkaar niet.

“Dat klopt. Als blijkt dat mijn zoon over een paar jaar vragen stelt bij die pagina, haal ik die offline.”

De meest algemene kritiek op sociale media is de kloof met de werkelijkheid. Ook van jouw pagina’s straalt het schijnbaar onbegrensde geluk af. Zowel op die van Black Balloon (modelabel), jouw persoonlijke pagina als die van jouw zoon.

“Maar ik ben ook echt gelukkig, hè! (lacht) Ik deel die kritiek op sociale media niet. Wie oude familiealbums inkijkt, ziet ook dat iedereen toen mooie kledij droeg. We kleefden vroeger dus ook geen lelijke foto’s in dat album. Daarin is het heden niet anders dan het verleden. En als fotografe ben ik ontwerpster geworden, dan is het logisch dat je schoonheid wil uitstralen.”

Wat hebben reizen en eten met mode te maken?

“Ik ben in meer geïnteresseerd dan alleen mode. Ook food en travelstuff maken deel uit van mijn leven. Dus wil ik dat sharen. Ik ben ook flexitariër en probeer wat awareness te creëren.”

Kun je je nog een leven zonder smartphone inbeelden?

“Neen, die tijd is echt wel voorbij.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234