Jongeren
CLB's trekken aan alarmbel: "Stress treft steeds meer jongeren"
De Centra voor Leerlingenbegeleiding staan onder druk. Niet alleen zien ze het aantal interventies per jongere stijgen, ze moeten ook steeds vaker doorverwijzen naar de gespecialiseerde jeugdhulp. "En daar spelen de wachtlijsten ons parten."
Dat de CLB’s met steeds complexere problematieken te maken krijgen, blijkt uit hun jaarcijfers. Per ‘dossier’ waren er in de periode 2012-2013 gemiddeld 3,15 interventies nodig. Vorig schooljaar is dat toegenomen tot 3,7. In 2015-2016 deden maar liefst 55.490 leerlingen een beroep op hun dienstverlening.
“Kijken we naar de naakte cijfers, dan is het aantal jongeren die wij begeleiden grotendeels stabiel gebleven”, zegt Stefan Grielens, algemeen directeur van de Vrije-CLB-Koepel vzw. “Zo merken we dat vragen over studiekeuzes, gezondheid... dalen. Maar de groep jongeren met ernstige problemen groeit. En laat dat nu net vragen zijn waarvoor ons aanbod ontoereikend is. Onze opdracht is dan om die jongeren bij de juiste hulpverlening te krijgen.”
Niet zo evident, want ook de CLB’s stoten op wachtlijsten. De gemiddelde wachttijd voor gespecialiseerde hulpverlening in Vlaanderen bedraagt 130 dagen of meer dan 4 maanden. In sommige voorzieningen zijn er zelfs wachttijden van meer dan vijf maanden.
Burn-out
In de tussentijd blijven die leerlingen naar school gaan en zit er voor de CLB’s niks anders op dan zelf de nodige ondersteuning te bieden. “Hierdoor komen onze diensten onder druk”, zegt Grielens. “Op deze manier creëer je een wachtlijst voor die jongeren waar we eigenlijk wél een aanbod voor hebben.” De CLB-sector vraagt de overheid nu om die overbruggingshulp grondig te evalueren en te bekijken.
Een sluitende verklaring voor die toename van complexe problematieken heeft Grielens niet. “We zien wel dat de druk op jongeren toeneemt”, zegt de algemeen directeur. “De vele burn-outs die volwassenen treffen? Dat zien we ook bij jongeren. De stress in onze samenleving raakt ook hen.”
Vroegpreventie is volgens Grielens de beste manier om dit probleem aan te pakken. “We moeten ervoor zorgen dat scholen en leerkrachten die signalen sneller en beter oppikken. We moeten zoveel mogelijk vermijden dat we achter de feiten aanhollen.”