Woensdag 25/11/2020

Clash tussen traditie en moderniteit in het mondiale New Delhi

monsoon wedding HHHII

Regie: Mira Nair

Ondanks de soms kitscherige soapallures en het heikele subthema dat pas op het einde van de film duidelijk wordt, is Monsoon Wedding een uitbundig komisch familiedrama over de clash tussen traditie en moderniteit in het mondiale New Delhi. De film weet vooral te bekoren door het hoge Bollywood-gehalte, een kleurrijke mengeling van zang, dans en melo dat zo typisch is voor de populaire film uit Bombay. De westers georiënteerde Hindu-cineaste Mira Nair won er tot ieders verbazing de Gouden Leeuw mee op het jongste filmfestival van Venetië dankzij onder andere de steun van juryvoorzitter Nanni Moretti. Met Naseeruddin Shah, Lillete Dubey, Shefali Shetty, Vijat Raaz, Tilotama Shome, Vasundhara Das en Parvin Dabas. Nair, die net als scenariste Sabrina Dhawan opgroeide in New Delhi en het filmvak leerde in de Verenigde Staten, maakte op het einde van de jaren tachtig naam met Salaam Bombay!, een onthutsend portret van de overlevingsstrijd van enkele straatkinderen in het hoerenkwartier van Bombay. In films als Mississippi Masala, The Perez Family en Kama Sutra: A Tale of Love haalde ze nadien nooit meer datzelfde niveau. Met Monsoon Wedding keert Nair, duidelijk opnieuw in vorm, terug naar haar eigen wortels: de Punjabi-cultuur. Deze liefdevolle hommage begint vrij chaotisch (een gevoel dat wordt versterkt door de het manuele cameragebruik) met de heisa rond de voorbereidingen van een traditioneel en extravagant trouwfeest, waarbij de dochter van de Verma-familie uit Delhi uitgehuwelijkt wordt aan de zoon van een Bengaalse familie, een ingenieur uit Houston. Geleidelijk wordt het duidelijk dat Nair niet alleen een portret van een trotse familie in crisis voor ogen heeft, waarbij mooie documentaire straatbeelden van Delhi tijdens het moessonseizoen afgewisseld worden met de familiefestiviteiten, maar dat ze een veel breder canvas wil bestrijken door in te gaan op de verschillende aspecten van de liefde tussen verschillende generaties en klassen in de snel evoluerende Indiase samenleving. Nair maakt daarbij regelmatig en uiterst efficiënt gebruik van het universeel herkenbare sitcom-idioom, al overstijgt ze dat even makkelijk, zoals in de ontroerende en van toon opvallend juiste scènes tussen Lalit en Pimmi, de ouders van de bruid Aditi, en Alice en P.K. Dubey, de meid van de Verma's en de man verantwoordelijk voor de catering. Omwille van het onderwerp (het huwelijk) en de caleidoscopische structuur van deze film, waarbij een vijftal verhaallijnen elkaar overlappen en een hele reeks personages uit een cast van zevenenzestig acteurs gevolgd wordt, is Monsoon Wedding vaak vergeleken met A Wedding van Robert Altman. In tegenstelling tot de Amerikaanse meesterkarikaturist is Nair echter veel minder wreedaardig, ook al is ze soms satirisch in haar kijk op de emotionele problemen en materiële zorgen van de Indiase bourgeoisie, geklemd tussen eeuwenoude riten, zeden en waarden en de culturele verwarring als gevolg van de globalisering. Bovendien is Nair veel sensueler: door de aandacht voor de schitterende ornamenten en prachtig gekleurde sari's, het ritueel van het met henna beschilderen van de vrouwenhanden en de soundtrack met ghazals (oude liefdesliedjes), moderne Indische pop, bhangra (Punjabi-folk) en een score van Mychael Danna (de vaste componist van Atom Egoyan), groeit Monsoon Wedding uit tot een bruisend feest dat baadt in de oranje gloed van de goudsbloem, de traditionele Indische huwelijksbloem. (LJ)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234