Zaterdag 18/09/2021

Civic Aerodeck en Xsara Break: verfpotten of surfplanken?

Ze horen thuis in hetzelfde marktsegment en mikken dus ook op hetzelfde publiek. Maar toch is er tussen de Honda Civic Aerodeck en de Citroën Xsara Break, want over die willen we het hier hebben, nog een groot verschil. Voor de Franse constructeur betekent die nieuwkomer de voortzetting van een traditie, terwijl Honda voor het eerst in zijn nu toch ook al vrij lange geschiedenis met een middelgrote break uitpakt.

Alain Devos

Die Civic werd trouwens niet break, maar Aerodeck gedoopt. Ondersteld wordt allicht dat zo'n naam het vrijetijdskarakter van de auto nog eens extra beklemtoont. Ford doet al jaren hetzelfde door al zijn breaks Clipper te noemen, bij BMW zijn het Tourings, bij Audi is het Avant en bij Fiat koos men voor het nog duidelijker Weekend. Maar uiteindelijk zijn het wel allemaal breaks waarmee men de klant vooral een grotere en handiger bagageruimte en tegelijk dus heel wat meer gebruiksmogelijkheden wil aanbieden. Niet om fotokopieerapparaten of verfpotten mee te vervoeren, zegt men bij Honda, maar voor de reiskoffers, de hond, de fiets, de surfplanken of een heleboel boodschappen. Dat de formule (of moeten we het levensstijl noemen?) aanslaat, bewijzen de verkoopcijfers. Op de belangrijke Duitse markt bijvoorbeeld nemen de breaks in het zogenaamde M1-segment (dat van onder meer de Golf en de Astra) meer dan twintig procent van de verkoop voor hun rekening. Wie geen break kan aanbieden, laat dus een pak potentiële klanten links liggen. Dat beseften ze uiteindelijk ook bij Honda, dat na het verdwijnen van de grotere Accord Aerodeck zelfs geen enkele break meer had. Maar die leemte wordt nu dus opgevuld met de Civic Aerodeck, die volgens de Belgische invoerder al heel wat belangstelling kreeg op de Brusselse autobeurs in januari. De Aerodeck is ook de eerste Honda die volledig in Europa werd ontworpen en zelfs exclusief voor het Oude Continent bestemd is. Uitvoer naar het 'eigen' Japan is immers niet gepland. Na de Accord en de vijfdeurs-variant van de Civic is het de derde auto die wordt gebouwd in de fabriek in het Engelse Swindon, waar men mikt op een nog vrij bescheiden jaarlijkse productie van zo'n 30.000 exemplaren. De Engelsen zijn er blij mee, want de komst van de Aerodeck zorgde voor 400 nieuwe arbeidsplaatsen. De wagen heeft natuurlijk het platform van de 'gewone' Civic, maar hij kreeg wel een langere 'overbouw'. Die ingreep bezorgt de Aerodeck een van de grootste koffers in de categorie van de kleine middenklassers, ook al drukt Honda erop dat het utilitaire aspect niet echt de grootste prioriteit was. Een elegant en geraffineerd voertuig dat in staat stelt het nuttige aan het aangename te paren, zo omschrijft Honda hem het liefst. Het is een auto die klanten moet aanspreken die misschien wel een auto uit een hogere categorie kunnen kopen, maar toch vallen voor een wat compactere wagen die de nodige flexibiliteit biedt. En de groeiende populariteit van die inderdaad vaak wat exclusief ogende breaks bewijst dat dit meer is dan zomaar een reclamepraatje.

Honda biedt de Civic Aerodeck aan met vier motoren. Het gamma begint met een 1,4 liter met een vermogen van 90 pk, die desgewenst ook verkrijgbaar is met een automatische versnellingsbak. Het is een aantrekkelijk alternatief in de stad en in de files, maar tijdens een tochtje over de heuvels van de Franse Vogezen leek de combinatie ons toch wat minder geslaagd. We kunnen ons best verzoenen met een automaat, maar dan moet er wel wat meer vermogen beschikbaar zijn. Met de 1,6 liter van 115 pk hebben we ons echter wel heel goed geamuseerd. De soepele krachtbron, de vlotte acceleratie, de precieze (manuele) versnellingsbak en het in alle omstandigheden geruststellende weggedrag maken er een heel plezierige auto van, die zich desgewenst ook sportief laat besturen. Met wat kortere verhoudingen voor de hogere versnellingen zou de pret nog groter geweest zijn, maar die optie had ongetwijfeld ook het brandstofverbruik opgedreven. Ook de soms wat storende rijgeluiden en de nog altijd vrij stugge vering blijven typische Honda-trekjes. Voor heel gehaaste chauffeurs biedt de constructeur de spectaculaire 1,8 liter VTi van 169 pk aan, terwijl zuinige huisvaders en -moeders kunnen kiezen voor de van Rover 'geleende' tweeliter-turbodiesel met directe injectie van 105 pk. De goedkoopste Aerodeck kost 569.000 frank, de snelle VTi 879.000 frank. Alle modellen krijgen een meer dan behoorlijke uitrusting mee, met vanaf de basisuitvoering al onder meer twee airbags, elektrische bediening van ruiten en buitenspiegels en een centrale vergrendeling.

De Honda moet dus een rechtstreekse concurrent worden voor de Xsara Break van Citroën. In tegenstelling tot de Japanse constructeur heeft dat Franse merk natuurlijk al heel wat meer ervaring met dit soort auto's. Ook in de middenklasse, waar de breakvarianten van de Ami, de GS en recenter de Xantia en de ZX steeds op heel wat belangstelling konden rekenen. De Xsara Break volgt dus de vooral in Frankrijk heel populaire ZX op en Citroën rekent er ongetwijfeld op dat die nieuwkomer voor een nog wat groter marktaandeel gaat zorgen. Dat zal allicht wel lukken ook, want de auto heeft heel wat troeven. Hij is een kleine twintig centimeter langer dan de berline (en tien centimeter langer dan de ZX break), waardoor hij net als de Honda een grote en handige koffer heeft. Door het hogere dak, in vergelijking met de berline, is er in de break ook wat meer hoofdruimte voor de passagiers op de achterbank. Op enkele details na, zoals een aan de extra laadcapaciteit aangepaste vering en remkracht, is de break uitgerust met dezelfde mechaniek als de Xsara-vijfdeurs en -coupé. Op de Belgische markt worden zes motoren aangeboden: een bescheiden 1,4 liter met een vermogen van 75 pk, een 1,6 liter van 90 pk, een 1,3 liter met automatische versnellingsbak van 103 pk, een krachtige 1,8 liter met 16 klepper die 113 pk on twikkelt en twee voor de hand liggende 'klassieke' diesels (met indirecte injectie). Met of zonder turbo dus, van respectievelijk 68 en 90 pk. In ons land zullen allicht vooral die zelfontbranders voor de grootste verkoop zorgen. Het al vaker bejubelde onderstel en de zelfsturende achteras van de Xsara moeten ook deze break een voorbeeldig weggedrag en zeer veel rijcomfort bezorgen. Grote veelzijdigheid, dat is dus ook volgens Citroën wat de klant van een dergelijke auto verwacht. In de week wordt hij gebruikt om naar het werk te rijden en in het weekend is het een ideaal transportmiddel voor de uitstapjes met het gezin. Het is net hetzelfde verhaal als dat van Honda en alle andere merken die dingen naar de gunst van dezelfde klanten. De prijzen van de Xsara Break kennen we nog niet.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234