Zaterdag 22/02/2020

Gent

Circulatieplan Gent: dit verandert er

Circulatieplan Gent.Beeld Stad Gent

Het Gentse circulatieplan, dat maandag 3 april ingaat, laat zich verrassend eenvoudig samenvatten. De huidige voetgangerszone wordt groter. De rest van de binnenstad wordt opgedeeld in zes sectoren. Om van de ene sector naar de andere te gaan moet je via de stadsring.

Om dat allemaal te regelen, wordt de hele Gentse binnenstad grondig 'herschikt'. Drukke verkeersassen naar het centrum worden doorgeknipt. Naast de historische binnenstad zijn er zes sectoren: Tolhuis (blauw-groen), Portus Ganda (groen), Krook (roos), Coupure (blauw), Brugse Poort (rood) en Rabot (oranje).

Op bepaalde plaatsen komen fysieke 'knippen', waar paaltjes of een herinrichting van de straat de auto's moeten tegenhouden. Op andere plaatsen zal de controle gebeuren met camera's met nummerplaatherkenning. Die zullen controleren of de bestuurder een vergunning heeft om door te rijden. Is dat niet het geval, dan krijgt die een GAS-boete van 55 euro. Er komt een gedoogdbeleid van 30 dagen voor wie door een knip rijdt zonder toestemming.

Hulpdiensten, bussen en trams, taxi's en afvalophalers mogen door de knippen rijden en het autovrije gebied in. Net als georganiseerd vervoer van mensen met een beperking en professionele zorgverstrekkers, mits die een vergunning aanvragen. Fietsen, ook elektrische, en bromfietsen klasse A mogen vrij passeren. Voor bromfietsen klasse B kan een vergunning aangevraagd worden.

Lees ook: Het Gentse circulatieplan is goed, maar er is veel collateral damage

Autovrij gebied

Om ervoor te zorgen dat er enkel intern verkeer in de sectoren rijdt, auto's die er ook echt moeten zijn dus, verandert de rijrichting in heel wat straten. Samen met de knippen zorgt dat ervoor dat wie van pakweg de Brugse Poort naar het nabijgelegen Rabot wil eerst terug moet naar de stadsring.

Daarnaast wordt het autovrije gebied in de historische binnenstad uitgebreid. Voetgangers hebben er altijd voorrang, bewoners met een vergunning mogen (stapvoets) tot bij hun garage rijden. Parkeren mag niet in het autovrije gebied, laden en lossen wel.

Vijf winkelstraten in Gent zijn verkeersvrij, ook voor fietsers. Het gaat om de Langemunt, Koestraat, Kalandestraat, Mageleinstraat en Donkersteeg.

Stadsring

De centrumparkings blijven bereikbaar. Voor bezoekers van Gent verandert er op zich niet erg veel. Op voorwaarde wel dat ze, net als iedereen, de stadsring gebruiken op hun bestemming te geraken. Daar zit dan ook meteen het zwakke punt van het hele plan: zal de stadsring de toevloed aan verkeer aankunnen? Gent heeft de voorbije weken met man en macht gewerkt om de doorstroming op de ring te verbeteren. Of dat voldoende zal zijn, is de vraag die heel Gent en omstreken bezighoudt.

Gedetailleerde kaartjes van het nieuwe circulatieplan vindt u op de website van de stad Gent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234