Zaterdag 08/08/2020

CineMart Rotterdam: de moeder van de coproductiemarkten

Wat Berlijn, Cannes of Venetië zijn voor afgewerkte films, dat is CineMart voor 'work in progress'

Rotterdam / Van onze medewerker

Luc Joris

'Een bemoedigend begin', zo zei de inmiddels overleden Huub Bals, stichter van het Rotterdamse Filmfestival, in 1984 over zijn eerste en bescheiden CineMart, een ontmoetingsplaats voor onafhankelijke regisseurs met nieuwe projecten, financiers, filmdistributeurs of coproducenten. Bijna twintig jaar later is er nauwelijks iets aan het concept veranderd. De Rotterdamse CineMart is ondertussen wel uitgegroeid tot één van de grootste coproductiemarkten ter wereld voor work in progress. Berlijn, Cannes en Venetië hebben weliswaar ook hun filmmarkt, maar de klemtoon ligt daar op de afgewerkte films. De CineMart staat mee aan de wieg van het filmproject en speelt een belangrijke stimulerende rol tussen de filmmakers en de financiers. Voor de vijfdaagse CineMart vorige week in Rotterdam schreven zich 342 projecten in. Uiteindelijk werden er 43 geselecteerd, waaronder twee Belgische: Een Meisje van Dorothée van den Berghe en Vrijdag, Vrijdagavond van Tom Barman.

Naast CineMart zijn er vergelijkbare markten in San Francisco en in het Koreaanse Pusan. "Pusan is louter voor de Aziatische films, terwijl San Francisco zich enkel richt op de Amerikaanse markt", verduidelijkt CineMart-verantwoordelijke Ido Abram. "Wij zijn een internationale markt. Wij doen de hele wereld. Zowel PPP (Pusan) als Iffcon (San Francisco) zijn spin-offs van CineMart. Ze hebben er hun eigen vorm aan gegeven. Maar ik denk dat CineMart ook dit jaar weer bewezen heeft dat het toch de moeder van de coproductiemarkten is: de grootste wereldwijd en voor ieder wat wils." De Rotterdamse CineMart, met een budget van 16 miljoen frank (396.629 euro), geniet een uitstekende reputatie wegens zijn ontspannen, informele atmosfeer en de kwaliteit van de projecten, waarin de geest van het festival weerklinkt. "Het is een heel goede mengeling van moeilijke films en films die iets meer commerciële mogelijkheden hebben, al weet je nooit hoe een film het in de bioscoop gaat doen. Rotterdam geeft je de kans om jonge, nieuwe producenten en regisseurs te ontdekken", aldus Georges Goldenstern van Arte France Cinéma, die hier gewoonlijk drie tot vier projecten oppikt.

Wat inderdaad opvalt bij de CineMart-selectie is de eigengereide mix van projecten van internationaal bekende namen (bijvoorbeeld Jan Svankmajer en Luna Papa-regisseur Bakhtiar Khoudoinazarov), en strikt onbekende namen uit pakweg Peru, Denemarken of Zuid-Afrika. Toch is er blijkbaar niet méér interesse voor de projecten van bekendere regisseurs. "Het gaat gelijk op", zegt Abram. "De bekendere namen krijgen vooraf misschien meer aandacht, maar dat wil nog niet zeggen dat ze ook succesvoller zijn. Veel projecten van internationaal relatief onbekende mensen hebben het heel erg goed gedaan op deze markt." Nieuw dit jaar was de aankondiging van CineMart Online. De bedoeling is dat alle bezoekers en deelnemers van de CineMart (tussen de 600 en 1.200 professionelen) het hele jaar door op deze website terechtkunnen voor een voortdurend geactualiseerde stand van zaken in verband met de projecten.

Cineaste Dorothée van den Berghe draaide tot nu toe enkele kortfilms en middellange tv-films. Een Meisje moet haar langspeelfilmdebuut worden. De film wordt geproduceerd door Jan De Clercq en Alexander Vandeputte van Lumière Producties. Samen runnen ze de Brugse bioscoop Lumière, terwijl De Clercq eveneens verantwoordelijk is voor het Cinema Novo-festival. "We hebben een twintig tot vijfentwintig intensieve meetings gehad van telkens een halfuur", vertelt Jan Declercq. "Er is veel interesse, maar de meeste mensen nemen een nog wat afwachtende houding aan. Voor het buitenland gaat het niet over buitengewoon grote bedragen. Bovendien hebben we uitzicht op de tax shelter in Nederland en de steun van Eurimage. Dat maakt het aantrekkelijk."

Voor de CineMart was de helft van hun totale budget van 47,8 miljoen frank (1.185.337 euro) ingevuld: 18 miljoen frank van de Vlaamse Gemeenschap, 1,5 miljoen van Canal+ Vlaanderen en een deel eigen participatie. "Nee, ons budget is absoluut nog niet rond", vervolgt De Clercq. "Het komt er nu op aan de dingen goed op te volgen. En hopen dat de mensen ook zo snel gaan werken als we willen. De volgende twee maanden zijn onwaarschijnlijk cruciaal. Er is echt wel belangstelling voor de twee Belgische projecten, omdat Vlaanderen wordt beschouwd als een regio met veel talent. De Vlaamse film staat voor hen synoniem voor Manneken Pis, Rosie of de films van Dominique Deruddere."

Ook regisseuse Dorothée van den Berghe blikt heel tevreden terug op de CineMart. "Normaal gesproken zou je nooit met deze mensen aan tafel kunnen gaan zitten. Je zou ze wel honderd keer aan hun jas hebben moeten trekken. Los van het feit of we hier nu met miljoenen naar buiten gaan of niet, je leert er ontzettend veel van."

Met Vrijdag, Vrijdagavond zet dEUS-boegbeeld Tom Barman zijn langverwachte eerste stap in de langspeelfilm. Net als Dorothée van den Berghe heeft ook Tom Barman alleen maar lof voor het CineMart-initiatief. "Het is fantastisch georganiseerd en het is een ongelooflijke kans. Ik vond het over heel de lijn geslaagd. Het is zoals iemand het zei: 'You maximize your time.' Op heel korte tijd zie je heel veel mensen. Die gesprekken zijn een mooie aanvulling op het scenario dat ze gaan krijgen. In het beste geval zal men echt 'getriggerd' zijn, en zeggen: 'Wow! Dit kan wel iets worden.'" Vrijdag, Vrijdagavond is de tweede langspeelfilmproductie van Corridor, het Brusselse productiehuis dat door Kaat Camerlynck en Alex Stockman (Verboden te zuchten) werd opgericht. "Ja, ik ben zeer tevreden. Uitgeput, maar blij", zegt Kaat Camerlynck. "Het heeft veel opgeleverd. Men moet nu nog wel het scenario gaan lezen, maar er is echt veel interesse. We hebben zo'n dertig ontmoetingen gehad. Het feit dat Tom Barman de regisseur is van het project wekt de belangstelling. Dat kun je niet ontkennen. Maar of het dan ook veel verder gaat? Voor de meeste landen is die bekendheid toch relatief."

Ook bij Vrijdag, Vrijdagavond was voor de CineMart de helft van het budget van 54 miljoen frank (1.350.000 euro) ingevuld. Camerlynck: "We hebben de belofte van de Vlaamse Gemeenschap voor 20 miljoen frank en een bijna belofte van Canal+ Vlaanderen voor 4 tot 5 miljoen frank. De VRT is niet zeker, maar ik ga ervan uit dat ze meedoen. Het is toch voor de hand liggend dat die je eerste partner is. Daar gaat men hier ook van uit. Ik heb er goede hoop op, ondanks het feit dat onze coproductie met Nederland volledig op de helling is komen te staan. Het is vreemd dat we zo goed als geen vragen hebben gekregen van Nederlandse productiehuizen. Vrijdag, Vrijdagavond speelt zich af in Antwerpen en is in het Nederlands gesproken. Je verwacht dan veel interesse vanuit Nederland. Maar die is er vooral vanuit Duitsland en Frankrijk, zowel op het vlak van de productie als de internationale filmrechten."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234