Woensdag 11/12/2019

'Cinema is als een slagveld'

l Film op komst

"Wie niet van de films van Samuel Fuller houdt, houdt niet van cinema." Martin Scorsese is zoals steeds heel duidelijk. Hollywood-outsider Fuller regisseerde zo'n twee dozijn films en zijn grimmige, oudtestamentische werk met een uitgekiende visuele stijl valt in augustus te herontdekken in de twee filmmusea. In Brussel zijn bijna alle regies van Fuller te zien, Antwerpen toont ruim de helft. Fullers scenario's voor anderen (onder anderen Douglas Sirk) en zijn acteerwerk komen niet aan bod, behalve dan in Jean-Luc Godards Pierrot le fou, waarin hij zichzelf speelt en zijn visie op cinema krachtig samenvat: "Film is like a battleground. Love. Hate. Action. Violence. Death. In one word: emotion." (www.filmarchief.be en www.muhka.be/film) * Ecran Total toont het onuitgegeven Woman Is the Future of Man, waarin de Zuid-Koreaan Hong Sang-Soo varieert op zijn geliefde thema van de problematische communicatie tussen man en vrouw, en de amoureuze frustraties die daarvan het gevolg zijn. Maar het is niet zijn sterkste film. Ook op de affiche: de reprise van Wild River, een zelden vertoond sociaal drama van Elia Kazan, en Rashomon, de onverwoestbare klassieker waarin Akira Kurosawa speelt met de interpretatie van de werkelijkheid. (www.arenberg.be) * Het Jubelpark in Brussel wordt iedere vrijdag- en zaterdagavond omgetoverd tot een drive-inbioscoop. Op het programma staan voornamelijk grootschalige Hollywood-producties die eerder dit jaar in de zalen liepen (Hitch, Meet the Fockers) of nog altijd lopen (War of the Worlds, Batman Begins). Oldtimers krijgen een korting, voetgangers mogen voor 1 schamele euro naar binnen en krijgen zelfs een stoeltje. (www.base-drivein.be.) * Wie van de spanning zijn nagels wil afknagen, wordt in het Flageygebouw in Brussel verwacht, waar de volgende weken vier films van Alfred Hitchcock op de affiche staan, waaronder Psycho en zijn eigen favoriet Shadow of a Doubt. * Ook Gus Van Sants bijna letterlijke remake van Psycho is er te zien, maar dan in het kader van een eerbetoon aan Christopher Doyle, de bijna vaste 'director of photography' van Wong Kar-Wai. Diens In the Mood for Love wordt ook vertoond, evenals Hero van Zhang Yimou. (www.flagey.be) (ChrV)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234