Woensdag 16/10/2019

Economie

Cijfers winkelverkoop gedaald: "Buitenlandse webwinkels gaan lopen met Belgische klanten"

Terwijl de winkelverkoop in andere EU-landen gestegen is, is die bij ons achteruitgegaan. Beeld ANP

Terwijl de winkelverkoop in de EU het fors beter doet, gaat die bij ons achteruit, zo meldt Eurostat. Volgens Unizo is het daarom tijd om aan de alarmbel te trekken. "In plaats van bij de lokale winkelier te kopen, geven Belgische consumenten liever hun geld aan buitenlandse webwinkels."

De Belgische retailhandel heeft het moeilijk, zo tonen nieuwe cijfers over de winkelverkoop in ons land alweer aan. Samen met Estland zijn wij het enige land in de EU waar de verkoop achteruit donderde, terwijl de andere lidstaten erop vooruit zijn gegaan. Ook al lijkt de schade wel mee te vallen: in vergelijking met januari vorig jaar hebben Belgische winkels in januari 2018 maar 0,2 procent minder producten verkocht. Toch is er wel iets aan de hand, als je ziet dat Frankrijk een stijging optekent van 6,3 procent, en Roemenië zelfs met 11 procent omhoog gaat. 

De ondernemersorganisatie Unizo legt de verklaring bij buitenlandse webwinkels die steeds meer grip hebben op onze markt. "Meer dan de helft van onze online-aankopen doen we in buitenlandse webwinkels", zegt Mien Gillis van Unizo. "Zowel de grote winkelketens als de kleine winkeliers worden daardoor getroffen. En dat heeft ook zware gevolgen, want die webplatformen betalen geen belastingen in ons land." 

Amazon

Unizo wil de Belgen daarom meer sensibiliseren over wat de prijs is die onze economie betaalt voor aankopen in buitenlandse webwinkels. Uit een top 10 die de e-commercewebsite Twinkle Belgium heeft gepubliceerd, blijkt dat de vijf grootste webplatformen die in ons land actief zijn, allemaal uit het buitenland komen. De grootste is de Amerikaanse e-commercegigant Amazon, die hier in 2016 een omzet kon oprapen van 288 miljoen euro. De eerste Belgische speler, het Waalse verkoopplatform Vente Exclusive, staat op de zesde plaats. 

Ook Vlerick-professor Gino Van Ossel ziet dat de digitale verkoop Belgische winkels parten speelt, maar wil ook wat nuanceren. Volgens hem ligt de verklaring voor het grote verschil met de buurlanden bij de economische crisis. "Veel EU-landen, waaronder onze buurlanden, zijn toen veel verder weggezakt dan België. Dat zij nu sterke groeicijfers noteren is dus omdat de economie nu opveert, maar zij moeten van verder komen dan wij."  

Files

En ook binnen ons land zijn er een aantal andere factoren die voor de terugloop in de winkelverkoop hebben gezorgd, denkt Jorg Snoeck, auteur en oprichter van RetailDetail. "Dat ons land vastzit in de files is een grote reden waarom Europa het goed doet en wij niet. De meeste verkoop is altijd voor de grote steden, maar we zien nu dat de mobiliteit daar onder meer door verkeerswerken hopeloos is geworden. Bovendien heeft ons land nog tot vorig jaar een serieuze impact gehad van de terreurdreiging." 

Maar voor Snoeck is de buit waarmee de buitenlandse webwinkels in ons land gaan lopen, toch de belangrijkste oorzaak waarom België achterophinkt. "Het digitale verhaal komt in België nu pas van de grond. Terwijl we nu nog maar aan het begin staan van de digitale omwenteling, waarbij vooral de grote Amerikaanse techbedrijven, maar ook de Chinese – denk maar aan Alibaba en Tencent – hun voordeel zullen doen. Daartegen hebben onze winkels en ketens momenteel echt nog geen verhaal."  

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234