Vrijdag 03/04/2020

Cijfers liegen niet: de echte wiskundeleraar sterft uit

Een recordaantal van 402 wiskundeleerkrachten stopte er vorig schooljaar mee. Slechts 21 afgestudeerde masters wiskunde kwamen er in de plaats. 'Zonder de juiste leraren hebben leerlingen het lastiger om de lat te halen of uit te blinken.'

Vorig schooljaar stopten maar liefst 402 leerkrachten wiskunde: het hoogste aantal in tien jaar. Van die groep gaven 168 leraren les in de derde graad, wat betekent dat zij een master hebben behaald. Zij gaan nu bijvoorbeeld met pensioen en moeten worden vervangen. Maar er staan steeds minder gediplomeerde wiskundigen klaar. Zo begonnen datzelfde schooljaar amper 21 afgestudeerde masters wiskunde als leerkracht in het secundair onderwijs. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Ann Brusseel (Open Vld) opvroeg bij minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V).

"Voor dit jaar ziet het er niet beter uit", zegt Brusseel. "Hoewel de gegevens nog niet helemaal stabiel zijn, startten er dit schooljaar achttien masters wiskunde als leerkracht. De uitstroom blijft aanzienlijk. " Op dit moment werken er 8.076 wiskundeleerkrachten in het secundair onderwijs. 5.183 van hen hebben een vereist bekwaamheidsbewijs, wat betekent dat zij een wiskundige studie, zoals wiskunde of computerwetenschappen, hebben doorlopen en de lerarenopleiding hebben afgerond.

Maar de afgelopen tien jaar is het aantal leerkrachten met zo'n bewijs met ruim vierhonderd afgenomen. Het is naast de vacaturedatabank van de VDAB, waar nu meer dan zeventig jobaanbiedingen te vinden zijn, een indicatie van het tekort aan goed opgeleide wiskundeleerkrachten.

Leerkracht wiskunde is, ook in andere landen, uitgegroeid tot een knelpuntvak. En het wordt steeds problematischer, stelt wiskundige en voorzitter van het Belgisch Wiskundig Genootschap Philippe Cara (VUB). Er zijn immers niet alleen te weinig wiskundestudenten, zij kiezen ook minder snel voor het onderwijs. "Als er geen wiskundigen bijkomen, zal de innovatie stilvallen. Het is hoog tijd om zwaar aan de alarmbel te trekken. We kunnen het huidige tekort al niet meer oplossen. Bovendien zal de helft van de nu actieve leerkrachten wiskunde met een master in de komende vijf jaar met pensioen gaan."

Vicieuze cirkel

Cara treedt zijn collega-wiskundige Ann Dooms bij. Zij stelde in Knack dat wiskunde almaar vaker door leraren zonder vakdiploma wordt gegeven. "Het gaat om industrieel ingenieurs, TEW'ers, handelsingenieurs, masters in de biologie. De diepere wiskunde waarmee je leerlingen in een sterke richting kun uitdagen om zelf in de materie te duiken? Sorry, maar die behoort niet tot hun parate kennis." En daar hebben, zo stellen de experten, de wiskundeprestaties van de leerlingen onder te lijden.

"Het is een vicieuze cirkel: zonder de juiste leerkrachten zullen meer leerlingen het moeilijker hebben om de lat te halen of uit te blinken en zullen er later weer minder voor een studie wiskunde kiezen", zegt Cara. Hij meent dat vier jaar voldoende zou moeten zijn om een wiskundeleerkracht aan de universiteit op te leiden. Vandaag duurt dit minstens vijf en soms zes jaar.

Crevits geeft aan dat ze meer wiskundigen wil warm maken voor het onderwijs. "Jongeren die nu leerkracht willen worden, moeten eerst een master volgen en daarna een afzonderlijke lerarenopleiding. Vanaf het academiejaar 2019-2020 zal het mogelijk zijn om na het secundair onderwijs te kiezen voor een educatieve master. Zo maken we het beroep aantrekkelijker en vaker een eerste keuze."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234