Zondag 22/05/2022

Update

Chronologie van de Opel-saga

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Hieronder volgt een chronologisch overzicht van de recente belangrijkste gebeurtenissen bij autobouwer General Motors en dochter Opel.

Na het instorten van de verkoop en massale verliezen richt Opel zich op 14 november 2008 als eerste Duitse autoconstructeur tot de Duitse staat voor hulp. De autobouwer krijgt van de bondsregering en deelstaten een waarborg toegekend van "iets meer dan een miljard euro".

Enkele maanden later, op 17 februari 2009, raakt bekend dat Opels Amerikaanse moeder General Motors (GM) 47.000 banen wil schrappen, waarvan 26.000 buiten de Verenigde Staten. Tien dagen later wordt gemeld dat Opel zich van GM wil losmaken. Het van de regering benodigde kapitaal voor een nieuw Europees Opel/Vauxhall wordt op 3,3 miljard euro geschat.

Op 2 maart 2009 wordt een reddingsplan voorgelegd aan de Duitse regering. Twee weken later blijven gesprekken van de Duitse minister van Economie Karl-Theodor zu Guttenberg in de Verenigde Staten zonder concreet resultaat. Op 30 maart legt de Amerikaanse president Barack Obama GM een ultimatum van 60 dagen op voor een solide herstructureringsconcept.

Een dag later geeft de Duitse bondskanselier Angela Merkel in Rüsselsheim aan dat staatshulp tot de mogelijkheden behoort. Een directe participatie van de staat in Opel behoort opnieuw niet tot de mogelijkheden.

Op 23 april toont het Italiaanse Fiat-concern interesse in Opel, gevolgd door de Canadees-Oostenrijkse toeleverancier Magna. Op 14 mei wil de Duitse regering Opel aan de hand van een Treuhand meer tijd geven voor onderhandelingen met investeerders. Vijf dagen later raken afgevaardigden van de Duitse regering, deelstaten en banken het eens over een overbruggingskrediet van 1,5 miljard euro voor Opel.

Op 27 mei laat GM weten zijn Europese activiteiten met hoofdmerk Opel te willen afsplitsen. GM laat weten dat het een bijkomende financiering van 300 miljoen euro nodig heeft.

Op 29 mei, kort voor een nieuw crisistreffen in Berlijn, haakt Opel-kandidaat-overnemer Fiat af. Investeringsmaatschappij RHJI lijkt uit de running en de Chinese autobouwer BAIC legt geen gedetailleerd bod op tafel, waardoor aanvankelijk enkel Magna overblijft.

Een dag later raken de Duitse regering, deelstaten, GM, Magna en het Amerikaanse ministerie van Financiën het eens over een reddingsconcept. De weg naar een overbruggingskrediet van 1,5 miljard euro en de Treuhand is open. Opel zou uit GM losgemaakt worden en Magna wil de vier Duitse fabrieken behouden. Er wordt een intentieverklaring ondertekend, maar dat document is niet bindend.

Op 15 juli doet RHJI in Berlijn een verbeterd overnamebod. De Duitse deelstaten met Opel-vestigingen hebben een voorkeur voor Magna, onder meer omdat de toeleverancier minder arbeidsplaatsen wil schrappen. Magna plant staatsgaranties van 4,5 miljard euro, RHJI tussen 3 en 3,8 miljard euro.

Op 22 juli valt het doek nagenoeg voor kandidaat-overnemer BAIC.

Op 31 juli blijkt de Opel-verkoop in Duitsland fors toegenomen dankzij de schrootpremie. GM maakt op 6 augustus bekend een voorkeur te hebben voor RHJI, waarvan het concept als "eenvoudiger" bestempeld wordt. Een dag klaren GM-topman Fritz Henderson en Magna-topman Siegfried Wolf de openstaande problemen uit. De leden van de raad van bestuur van GM raken het niet eens omtrent een voorkeur voor een van de beide biedingen.

Op 19 augustus dringen de Duitse regering en deelstaten erop aan om snel vooruitgang te boeken. Twee dagen later komt de GM-bestuursraad opnieuw samen over de biedingen, maar een beslissing wordt uitgesteld.

Op 25 augustus vindt een nieuw treffen plaats tussen de Duitse regering, de deelstaten en GM in Berlijn. Er duiken mediaberichten op dat GM zijn Europese dochter toch zou willen behouden.

2 september: De holding RHJI heeft zijn bod voor Opel nogmaals verbeterd en zou ook 600 miljoen euro minder staatssteun nodig hebben, tot nog 3,2 miljard euro. Het geld zou volgens de holding al tegen 2013 of 2014 terugbetaald worden. De bondsregering blijft echter voorstander van een scenario met Magna.

Begin september wordt de toestand rond Opel alsmaar ondoorzichtiger. Volgens mediaberichten zou GM bereid zijn om meer dan 1 miljard dollar in zijn Europese dochter te investeren. Daarvoor was het nog uitgesloten dat de Amerikanen belastinggeld in het buitenland zouden pompen. Maar 1 miljard dollar is onvoldoende, waarschuwde Klaus Franz, de voorzitter van de ondernemingsraad. Volgens hem is voor nieuwe modellen en een herstructurering minstens 6 miljard nodig.

10 september: De krantenberichten dat GM Opel wil behouden, blijken (voorlopig) dan toch niet te kloppen. In onderhandelingskringen raakt bekend dat het scenario met Magna de voorkeur krijgt.

14 september: Magna bevestigt dat in Duitsland meer dan 4.000 van de 25.000 banen geschrapt zullen worden. De Europese Commissie kondigt een "zeer nauwkeurig" onderzoek aan van de miljardenhulp aan Opel. België is boos omdat de fabriek in Antwerpen gesloten zou worden. Ook uit Groot-Brittannië en Spanje komt tegenkanting.

22 september: Voor een bijkomende 3 miljard euro aan hulp naar Opel kan gaan, moeten economische experts daar groen licht voor geven. De Duitse regering stelt experts aan van PricewaterhouseCoopers.

Op 7 oktober raakt bekend dat zij het concept echter als "niet bijzonder robuust" bestempelen.

30 september: De Europese Opel-dealers willen een nieuw Opel met 500 miljoen euro ondersteunen.

13 oktober: De Spaanse regering ziet vooruitgang in de onderhandelingen met Magna. De toeleverancier garandeert de toekomst van de Opel-fabriek van Zaragoza op lange termijn.

15 oktober: De ondertekening van de verkoopovereenkomst van Opel aan Magna wordt uitgesteld. Reden is onder meer de vrees voor een later neen van de Europese Commissie over de verkoop.

16 oktober: In een brief aan de Duitse Economieminister Karl-Theodor zu Guttenberg uit Europees Commissaris voor Mededinging Neelie Kroes zware bedenkingen tegen de Duitse staatssteun ten belope van 4,5 miljard euro voor Opel. De toezegging van de steun mag niet verbonden worden aan een bieder, klinkt het.

3 november: De raad van bestuur van GM beslist om terug te komen op de verkoop van Opel.

10 november: De 59-jarige Brit Nick Reilly, die bekend staat als harde saneerder, is aangeduid als tijdelijke topman van GM Europe.
24 november: GM betaalt de laatste 400 miljoen euro van het Duitse overbruggingskrediet voor Opel terug. Opel is opnieuw volledig in handen van GM. De Duitse bondskanselier Angela Merkel benadrukt dat "de Duitse belastingbetaler geen cent verloren is aan Opel".

25 november: Het reddingsplan van GM voor Opel voorziet volgens GM Europe-topman Nick Reilly in een verlies van ongeveer 9.000 banen in Europa. Reilly geeft aan dat de toekomst van de Opel-fabriek in Antwerpen onzeker is en dat GM zoekt naar alternatieven voor de fabriek.

21 januari 2010:
De intentie tot sluiting en collectief ontslag bij Opel is officieel bekendgemaakt op de ondernemingsraad in Antwerpen. De fabriek zou volgens Opel-topman Rick Reilly tegen juni of juli de deuren sluiten. Tot 2.600 jobs staan op de helling. Reilly heeft een "sociaal verantwoord akkoord" beloofd.

Nick Reilly, CEO van GM Europe Beeld UNKNOWN
Nick Reilly, CEO van GM EuropeBeeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234