Zaterdag 28/01/2023

Christophe Coppens mikt op hoog en laag

In volle Fashion Week stelde Droog

in New York de wintercollectie

‘Birdman-Birdwoman’ van

Christophe Coppens voor.

Maar vorige week kregen wij in de Brusselse Bozar een ander aspect van de creatieve duizendpoot te zien: de accessoirecollectie voor JBC. ‘Ik hoop dat nu meer mensen iets van mij zullen kunnen kopen, onder andere vrienden voor wie mijn collectie wat duur uitvalt’, glimlacht hij.

oppens weet hoe hij van een presentatie een evenement moet maken. Hij is niet voor niets van oorsprong een theaterman. Maar de voorstelling van zijn collectie voor JBC toverde toch weer een verraste glimlach op ieders gezicht. Voor de kledingketen heeft hij accessoires ontworpen voor mannen, vrouwen en kinderen, en die wou hij presenteren zoals ze zullen gedragen worden: door ‘gewone mensen’. En die stonden, zaten en lagen in een heldere bovenzaal van de Bozar. De ene fietsend (‘Olivier groet ’s morgens de dingen’ met een gebreide muts op), de ander met een volle winkelkar (‘Axelle doet boodschappen’ met een helblauwe lange sjaal en zwarte baret), taart etend (‘Bénédicte eet taart’, met een zwarte halsketting), of met een ruiker bloemen in de hand (‘Peter is vol verwachting’, met een sjaal en een hoedje bij zijn keurig pak). Handschoenen, sjaals, hoeden, mutsen en juwelen liggen eind september in 110 winkels van JBC, in België en Luxemburg. “Ik ben erg blij met deze samenwerking”, zegt Coppens, “het is een heel fijn huis, waar heel professioneel wordt gewerkt door heel gedreven mensen. Ik had er het geluk te kunnen werken met een team van een tiental mensen die mijn ontwerpen hebben gerealiseerd.” Hij is vooral blij dat meer mensen nu zijn ontwerpen zullen kunnen dragen, want produceren in grote aantallen is nu eenmaal voordeliger dan in kleine reeksen, en een keten als JBC heeft al de knowhow en de fabrikanten in huis.

“Ik mag dan elke week in de ‘boekskes’ staan, als ik geen verkooppunten heb, kan ik die aandacht niet verzilveren”, zegt hij. “Ja, ik heb vaste klanten, en mijn vrienden en kennissen kopen wel eens een stuk, maar dat blijft beperkt.” In de magazines staat hij, ja, met zijn eigen ontwerpen die soms spectaculair, soms wat surrealistisch zijn. Maar ook omdat ze worden gedragen door leden van de koninklijke familie, of door sterren als Rihanna, Róisín Murphy of Beth Ditto.

Niet eenmalig

De collectie voor JBC is een uitvloeisel van zijn medewerking aan het tv-programma De designers. Coppens zat er samen met Ann Claes van JBC in de jury. Zij vond de tijd rijp om accessoires aan het kledingaanbod toe te voegen, en met Coppens haalt ze een naam in huis die misschien weer nieuwe klanten over de drempel zal halen. Want dat zag ze ook gebeuren toen Walter Van Beirendonck de kindercollectie voor JBC begon te tekenen. “Op die manier willen we onze winkels wat upgraden”, zegt Claes. “En we ondervinden dat mensen die er eenmaal zijn geweest, terugkeren. De kwestie is ze binnen te krijgen.”

JBC heeft bij velen nog dat goedkope imago, en dat beseffen de eigenaars: “Mijn vader is begonnen met een baanwinkel, we hoeven daar niet omheen te draaien, maar we zijn wel geëvolueerd. In den beginne werd er enkel bestaande kleding verkocht, nu hebben wij een ploeg van twintig stylisten in dienst en maken we onze eigen ontwerpen. De basiscollectie wordt van tevoren gepland en in Azië geproduceerd. In Europa maken we kleding die sneller op de trends inspeelt, de verhouding is ongeveer 60/40. Met de accessoires van Christophe erbij, wordt ons aanbod weer wat vollediger.”

Het moet een blijvertje worden, geen eenmalige tandem met bekende ontwerpers zoals bij kledingketens als H&M of Topshop. Eind september ligt de eerste capsulecollectie van Coppens in de winkels, tegen het einde van het jaar komt er al een tweede, met meer feestelijke ontwerpen.

Coppens: “Ik kom met mijn ideeën, breng stalen mee, en dan gaat JBC op zoek naar materialen die daar zo dicht mogelijk bij liggen, maar wel binnen het budget blijven. Maar het moet kwaliteit blijven. De sjaals worden van echte wol gemaakt, mutsen zijn handgebreid,… En kijk: een broche van echt glas en handgeslepen voor 4 euro, dat is toch fantastisch?”

En om de klanten ook het gevoel te geven dat ze iets speciaals kopen, wordt alles mooi ingepakt, met vloeipapier en in speciaal ontworpen draagtassen.

Japan en New York

Ondertussen blijft hij natuurlijk ook zijn eigen collecties maken, waarmee hij vooral in Japan en de Verenigde Staten succes oogst. Maar ook dichter bij huis. Het succesvolle Nederlandse designcollectief Droog is sinds vorig jaar klant. Dit seizoen heeft Droog het initiatief genomen om de huidige wintercollectie Birdman-Birdwoman onder de aandacht te brengen in hun New Yorkse zaak. In vogelkooien. “Ik ben altijd gefascineerd geweest door kooien”, zegt Coppens. “Als kind vond ik in de zoo de lege kooien zelfs interessanter dan die waar dieren in zaten.”

Negentien jaar is Coppens inmiddels bezig met hoeden, haute-coutureaccessoires, interieurobjecten en vrij werk. Straks viert hij zijn twintigste verjaardag in business. Zijn naam is gevestigd, maar een goudmijn is het nog steeds niet. Met plezier zal hij alvast kunnen vaststellen dat hoeden opnieuw in de mode komen. Zeker bij heren, maar - dankzij onder andere Lady Gaga - ook bij vrouwen. Een hele generatie die hun moeders en vaders géén hoed meer heeft zien dragen, vindt hoeden opnieuw leuk.

De hoed past ook bij de comeback van de glamourstijl. Bij Coppens kunnen ze deze winter terecht voor glamoureuze hoeden met veren, of stijlvolle sjaals met prints van Birdman en Birdwoman. Maar ook voor soberdere ontwerpen, want hij beseft dat vooral mannen nog steeds niet graag té erg opvallen.

Dat hij vogels als thema koos voor zijn huidige wintercollectie heeft, zegt hij, te maken met de harde wereld waarin we nu leven: “Ik heb de eigenschappen overgenomen van vogels die ze gebruiken om zich te beschermen, zoals het nest, het verenkleed. Mijn wintercollecties gaan altijd over bescherming tegen kou en regen. En natuurlijk staan vogels ook voor vrijheid en mooie kleuren.”

ontwerpen permitteren

BIRDMAN De herenhoeden uit de wintercollectie van Christophe Coppens zijn geïnspireerd op het verenkleed van vogels.

SCHITTEREN Handschoenen en een baret om je warm te houden, opvallende broches om goedgemutst van te worden. Alles bij JBC.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234