Woensdag 02/12/2020

Kunst

Christo ziet af van project in VS, als protest tegen Trump

Beeld AP

Na twintig jaar werk en vijf jaar van juridische onderhandelingen ziet Christo af van zijn megalomane project aan de Arkansas rivier in Colorado. Volgens de kunstenaar is dat zijn vorm van protest tegen president Trump. “Ik kan geen project uitvoeren waar deze landheer van profiteert.”

Over The River werd in 1992 bedacht door de Bulgaars-Amerikaanse kunstenaar Christo en zijn intussen overleden vrouw Jeanne-Claude. Het koppel dat onder meer de Berlijnse Rijksdag inpakte, wou 67,6 kilometer van de Arkansas-rivier in Colorado overkappen met zilverachtige stoffen.

Christo zou het kostenplaatje van zo’n 40 miljoen euro helemaal zelf dragen, en stak al 12 miljoen euro in de ontwikkeling. In 2011 kreeg hij alle toelatingen om het project ook uit te voeren, maar een lokale actiegroep diende een bezwaarschrift in.

De kunstenaar trekt nu definitief de stekker uit het project. In The New York Times spreekt hij rechtuit over de reden: de pas aangetreden president Donald Trump. “Ik ben afkomstig van een communistisch land”, zegt hij. “Ik gebruik mijn eigen geld om mijn eigen werk en mijn eigen plannen uit te voeren, omdat ik graag helemaal vrij ben. In dit project is de federale overheid onze landheer. Zij bezitten de grond. En ik kan geen project uitvoeren waar deze landheer van profiteert.”

Concept van 'Over The River'.Beeld © 2007 Christo

410.000 olievaten

In het officiële statement op zijn website klonk het iets minder fors. “Ik wil niet langer wachten op de uitkomst van de onderhandelingen en heb besloten al mijn energie, tijd en middelen te steken in de realisatie van The Mastaba.” Dat moet het grootste kunstwerk ter wereld worden. Christo en zijn vrouw bedachten het project al in 1977 voor Abu Dhabi. Het werk zou uit 410.000 gekleurde olievaten bestaan, maar leek altijd te megalomaan om werkelijkheid te worden. 

Veertig jaar later lijkt The Mastaba niet langer een fata morgana. Volgens Christo zijn er gesprekken met mogelijke geldschieters, omdat hij deze realisatie niet zelf kan bekostigen. Het werk wordt 150 meter hoog en daardoor groter dan de piramide van Cheops. Toch heeft het ontwerp niets te maken met Egyptische piramides. Zowel de vorm als de naam zijn ontleend aan een lemen bankje uit de tijd van de farao's. De bedoeïenen gebruikten het om uit te rusten in de woestijn. Zowel de mozaïek van sprankelende kleuren als de eeuwenoude vorm moeten de Islamitische architectuur uitademen. Dat ook de olievaten naar de Emiraten verwijzen, doet Christo af als toeval.

Christo in zijn studio bij een ontwerptekening van 'The Mastaba'.Beeld 2012 Christo

Christo’s recentste werk dateert van vorige zomer. The Floating Piers was een drijvende, oranje pier bij het Noord-Italiaanse Sulzano. De constructie van 4,5 kilometer bestond uit 220.000 zwevende kubussen uit kunststof en bleef maar 16 dagen liggen. Het was zijn eerste grote project sinds de dood van zijn echtgenote in 2009. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234