Donderdag 24/10/2019

Brexit

Chris Grayling, alias de slechtste Britse minister aller tijden, haalt voordeel uit de nakende brexit

Chris Grayling en zijn premier Theresa May blijven vooralsnog aan hetzelfde zeel trekken. Beeld REUTERS

De blunderminister wordt hij genoemd. Of Failing Grayling. Een Britse krant heeft minister van Transport Chris Grayling zelfs uitgeroepen tot de slechtste bewindsman ooit. In normale tijden zou Grayling al lang zijn ontslagen, maar met de deadline voor brexit in zicht kan Theresa May het zich niet permitteren een brexiteer uit het kabinet te zetten.

De 56-jarige Grayling had afgelopen vrijdag een bijzonder rampzalige dag. Zijn huidige departement maakte bekend 33 miljoen pond (38 miljoen euro) te gaan betalen aan Eurotunnel. Bij het selecteren van bedrijven die het eiland bij een no deal gaan bevoorraden, had Grayling aanbestedingsregels overtreden. Eurotunnel voelde zich gepasseerd en stapte naar de rechter. De partijen troffen een schikking.

Rond dezelfde tijd maakte de National Audit Office, de Britse rekenkamer, bekend dat de gedeeltelijke privatisering van de reclassering een negatief effect heeft gehad op recidivecijfers. De kosten die gepaard gaan bij het beëindigen van de contracten met dienstverlenende bedrijven kunnen oplopen tot 467 miljoen pond. Grayling was minister van Justitie toen hij de reclassering, die goed werk verrichtte, op de markt zette.

Alsof dat niet genoeg was meldde The Sunday Times gisteren dat Grayling mogelijk rapporten heeft achtergehouden waarin staat dat veel meer mensen die rondom luchthaven Heathrow wonen geluidslast ondervinden na de geplande uitbreiding dan de Conservatieve bewindsman ruim twee jaar geleden had gezegd. Volgens voorzitter Ravi Govinda van het Londense stadsdeel Wandsworth heeft haar partijgenoot “de boel belazerd”.

Grayling wordt gezien als een omgekeerde koning Midas, iemand die alles wat hij aanraakt doet verschrompelen. Op het ministerie van Transport bijvoorbeeld: treinen rijden niet meer op tijd, drones leggen luchthavens plat, en zelf vloerde hij eens een fietser door het portier van zijn dienstwagen achteloos te openen, kort nadat hij had gezegd dat fietspaden te veel ruimte in beslag nemen. Voor zijn politieke carrière was hij directeur van een mediabedrijf dat failliet ging.

In Westminster profileerde Grayling, die geschiedenis had gestudeerd in Cambridge, zichzelf als een euroscepticus met een autoritair trekje. Hij verwierf vijf jaar terug bekendheid door het gevangenen te verbieden boeken in ontvangst te nemen van vrienden of familieleden. Een rechter zou deze veelbekritiseerde maatregel ongedaan maken. In de aanloop naar het EU-referendum sloot Grayling zich aan bij de brexiteers.

Medicijnenvervoer

Door zijn status van brexiteer is hij bijna onaantastbaar als minister, zeker nadat hij loyaal is gebleven aan de premier. Waar pro-brexitministers als David Davis, Boris Johnson en Dominic Raab opstapten, verkoos Grayling ervoor in het kabinet te blijven, teneinde brexit te beschermen tegen collega's die de Britten in de EU proberen te houden. May beloont deze loyaliteit met baanzekerheid.

De regering-May kan wel enige stabiliteit gebruiken. Ze heeft niet alleen alle records gebroken waar het gaat om nederlagen in het parlement, maar ook met betrekking tot het aantal leden van de regering dat de rit niet heeft uitgezeten: 34. De Labour-oppositie vindt dat Grayling nummer 35 moet worden. Labours Dennis Skinner zegt dat het goedkoper is Grayling zijn salaris van 150.000 euro te geven maar hem vragen thuis te blijven.

De schadevergoeding aan de Eurotunnel is des te pijnlijker omdat een van de drie rederijen die Grayling had uitverkoren om bij een 'geblinddoekte brexit' medicijnen en voedsel naar het eiland te brengen geen schepen bleek te hebben. Seaborne Freight had slechts vage plannen om de veerverbinding tussen Ramsgate en Oostende weer in de vaart te nemen. Hij weigerde excuses te maken voor de misser.

Om de minister te sarren en het geheugen van kiezers op te frissen heeft de antibrexitgroep Led by Donkeys posters met Grayling-citaten opgehangen in de Britse havenplaats. "De brexitonderhandelingen worden eenvoudig", staat op de een, een bewering uit 2016. Een jaar later bleek Grayling voortschrijdend inzicht te hebben: "Niemand heeft gezegd dat de brexitonderhandelingen eenvoudig zouden gaan worden."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234