Zondag 15/12/2019

Interview

Chris Froome: "Hooguit 5 procent zit nog aan doping"

Beeld © REUTERS

Nog tien dagen tot de Ronde van Frankrijk, maar favoriet Chris Froome is de criticasters nu al voor. In een gesprek houdt de Tour-winnaar van 2013 een warm pleidooi voor een schone wielersport.

Wordt dit, na jouw val vorig jaar, de Tour van de revanche?

Froome: "Mijn reis naar de Tour begon op de dag dat ik vorig jaar uit de race crashte. Ik kwam thuis, zette mijn tv op en ik voelde al meteen dat brandende verlangen om er de volgende keer weer bij te zijn. Ik wist dat ik weer maanden op dieet zou moeten. Dat ik weken aan een stuk belachelijk veel uren op een dag op een vulkaan zou moeten trainen en mijn familie en vrienden achterlaten. Maar nu sta ik op een week van de Tour en ik voel me geweldig. Ik ben in topvorm en het team zit op een wolk na onze overwinning in de Dauphiné."

Wat verwacht je van deze Tour?

"Voor het eerst sinds lang krijgen we een strijd tussen de vier favorieten. De show kan niet snel genoeg beginnen. Contador gaat voor de grote dubbel na zijn overwinning in de Giro. Nibali heeft een titel te verdedigen. Hij heeft zich voorbereid zoals vorig jaar. Ook dit keer heeft hij niet alles op tafel gegooid. Ik twijfel er niet aan dat hij sterk zal zijn. En Quintana is terug van een lange voorbereiding in Colombia. Ik respecteer al mijn rivalen, maar ik ben voor niemand bang."

Voor het tot een strijd met vier komt, moet je wel in één stuk door de eerste week geraken.

"De eerste negen dagen worden cruciaal. Elk van die etappes is als een klassieker. Ik weet nog niet wie mijn ploegmaats zullen zijn, maar het lijkt me belangrijk dat ik renners meekrijg die ervaring hebben in de klassiekers."

Er is veel te doen geweest om de motorhome waarin je tijdens de Tour zou slapen. De UCI heeft dat verboden. Wat vind je daarvan?

"Het is belangrijk, als je de Tour probeert te winnen, dat je zoveel mogelijk controle krijgt over alle omgevingsfactoren. Slapen hoort daarbij. Nu komen we in hotels waar we de ene nacht op een hard bed slapen en de volgende op een zacht. Soms sta je op met rugpijn, soms is er geen airco. Hopelijk denkt de UCI er nog een keer over na."

De UCI gelooft dat het de verschillen tussen de rijke en arme teams groter maakt.

"Ik begrijp dat. Maar ik vind ook dat de UCI en organisatoren zich over het probleem moeten buigen. Ze hebben een budget voor logies. Misschien moet dat beter worden aangewend."

Je hebt vroeger geklaagd dat bij jullie hoogtestages in Tenerife de dopingcontroleurs opvallend afwezig bleven. Was het dit jaar anders?

"Ja. We gaan al vele jaren naar Tenerife. Elke keer als we terugkeren, krijgen we de vraag of we de dopingcontroleurs hebben gezien. Het antwoord was telkens neen. Dat klopte niet, vond ik. Zeker niet in de belangrijke weken voor de Tour. Ik wil graag aantonen dat je de Tour op een cleane manier kunt winnen. Dit jaar was er gelukkig wat veranderd: we hebben de controleurs drie of vier keer over de vloer gehad."

Het is niet zo dat je een dopingtest hebt gemist daar?

"Neen. Ik heb er wel een gemist dit jaar. Ik had een vakantie geboekt in een exclusief hotel in Italië. Die ochtend stonden de controleurs om 7 uur in de lobby. Maar het hotelpersoneel weigerde het nummer van onze kamer door te geven. Niemand mocht de klanten storen. Toen we om halfnegen naar het ontbijt gingen, kreeg ik het nieuws te horen over de gemiste controle. Frustrerend."

Is dat de enige controle die je hebt gemist?

"Ik miste er nog een in 2010. Ik was voor mijn wekker wakker, ging vroeg trainen en vergat dat ik andere uren had opgegeven in mijn whereabouts. Ik ben zeven jaar prof, ik krijg zo'n tachtig controles per jaar. Elke keer als ik nu het huis verlaat, vraag ik me af of alles goed geregeld is."

Je zegt dat je voor nachtelijke controles bent.

"Ik sprak vorig jaar met de mensen van het CIRC-rapport (de onafhankelijke onderzoekscommissie van de UCI over doping in het wielrennen, red.). In dat rapport gaat het ook over microdosering. Renners weten nu dat ze tussen 11 uur 's avonds en 6 uur 's morgens niet worden gecontroleerd. Dat laat ruimte voor doping. Als je daar iets wilt aan doen, moet je voor nachtelijke controles zijn. Zo erg is dat niet voor ons. Sommige renners zullen daarover mopperen, maar ik wil daarvoor wel uit mijn bed worden gehaald. Zelfs tijdens de Tour."

Wat vond je van het rapport?

"Het stelt me teleur dat de mening van individuen, dat 90 procent van het peloton aan de doping zit, als een feit wordt gepresenteerd. Het is onzin. Minder dan 5 procent zit aan de doping. Als het meer is, vind ik dat choquerend. Noem me optimistisch. Maar ik geloof niet dat ik zou kunnen presteren zoals ik nu presteer wanneer er nog renners in het peloton zijn die zich doperen."

Maar er wordt steeds sneller gekoerst. Zelf heb je het record van Armstrong op de Col de la Madone verbeterd.

"We trainen beter, de voeding is beter, het materiaal is beter en lichter, de sport gaat vooruit. Zo simpel is het."

Epo verbetert de prestatie met 10 tot 15 procent. Dat maak je met die dingetjes niet goed.

"Wielrennen is een andere sport nu. Er wordt anders gekoerst. Als er drie dagen vol gas gereden wordt, dan zakt de snelheid op dag vier. Het gaat snel bergop ja, daar trainen we nu allemaal erg hard voor. Iedereen gaat op hoogtestage. Maar tussen de cols gaat het tempo naar beneden."

Het verhaal wil dat je koerst op een speciale energiedrank met ketonen, een uitvinding van de universiteit van Oxford.

"Tenzij iemand het 's morgens in mijn pap zou mengen, weet ik niet waarover je het hebt."

Naar de Tour dan maar. De voorbije negen edities hebben acht verschillende winnaars gehad. Hoe leg je dat uit?

"De Tour winnen verandert je leven. Het is erg hard om het jaar erna terug te keren en nog een keer te winnen. De druk is hoog, de verwachtingen enorm. Je krijgt de volle media-aandacht op je. Dat zijn de nadelen. Het voordeel is dat je vertrouwen veel groter is. Je weet dat je het kunt."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234