Zondag 24/10/2021

Choreografe Lisbeth Gruwez met dierlijke 'Birth of Prey' op Kortrijkse NEXT-festival

'Het draait altijd om macht'

Lisbeth Gruwez baarde ooit opzien in voorstellingen van Jan Fabre, maar toen ze haar eigen Forever Overhead presenteerde, bleek ze ook als choreografe iets in haar mars te hebben. Ze haalde er zelfs een projectsubsidie mee binnen. Zo maakte ze het animale en franjeloze Birth of Prey, dat dit weekend in première gaat op het NEXT-festival in Kortrijk

DOOR PIETER T'JONCK

Birth of prey is natuurlijk een woordspeling op 'Bird of prey'. 'Prooidier' wordt 'Geboorte van een prooi'. Maar het is meer dan dat.

Lisbeth Gruwez: "Ik wilde werken rond machtsrelaties: slachtoffer-beul, meester-slaaf, bewaker -gevangene enzovoort. Dat breidde zich uit tot aanverwante polariteiten zoals tijger en temmer en zelfs tot abstractere tegenstellingen als instinct en rede, of driften en controle. Oorspronkelijk zag ik dat in de vorm van een duet met acteur Diederik Peeters, maar die kreeg een aanbod van Superamas dat hij niet af kon slaan. Dus ging ik maar op mijn eentje verder. 't Is te zeggen: ik werk samen met twee muzikanten. Maarten Van Cauwenberghe speelt (vervormde) gitaar en Dave Schroyen, ooit lid van onder meer Evil Superstars en Millionaire, drumt. Zij sluiten mij op het podium niet alleen fysiek in, ze bouwen ook een muur van klank om mij heen."

Hoe wil je dat precies tonen?

"Er is een moeilijk woord dat alles goed samenvat. 'Dürchlassigkeit' duidt er in de paardensport op dat ruiter en paard helemaal één geworden zijn. Het is eigenlijk niet te vertalen. Die relatie tussen een paard en zijn ruiter is een voorbeeld van een machtsrelatie waarin de posities uiteindelijk vervagen. Maar bij gebrek aan partner in dit stuk ben ik mijn eigen beest en temmer in één persoon geworden. In het begin zie je een wezen vol dierlijke reflexen. Geleidelijk evolueert die tot een mens, een vrouw. Maar als die vrouw haar emoties gaat exploreren, komt het dierlijke weer boven. Het gaat dus ook over liefde..."

Welk soort bewegingen moet ik me daar dan bij voorstellen?

"Ik heb voor dit stuk een heel nieuw vocabularium ontwikkeld. Ik ben beginnen te dansen op een klein vierkantje dat ik met tape op de grond aftekende. Niet meer die tomeloze energie, dat freewheelen in de ruimte van vorig werk. Daar wou ik even van af. Het zijn golfbewegingen die ik heel traag uitvoer, tot plots mijn lijf openscheurt."

Muziek speelt een heel belangrijke rol?

"De muziek lokt een sterk lijfelijke reactie uit. Dat is een extra spanning. Het is muziek waarop je op zaterdagnacht met plezier uit de bol gaat, terwijl ik mij hier moet inhouden. We inspireerden ons op de muziek van Can (de band van Holger Czukay en Jaki Liebezeit rond 1970) of een drone metal band als Sun O))). Op het einde van de voorstelling word ik de frontvrouw van een echte punkband. Punk niet omdat de voorstelling agressief of kwaad zou zijn, maar omdat we alles rechttoe, rechtaan, kort, zonder franjes doen. Als mijn rug bloot moet zijn, knip ik een gat uit mijn trui. Zoiets."

Premièrevoorstellingen op 21 & 22 nov. In Budascoop, Kortrijk tijdens het NEXT-festival. Daarna volgt een uitgebreide tournee.

Choreografe lisbeth gruwez: :

Ik voer trage golfbewegingen uit, tot plots mijn lijf openscheurt

n Lisbeth Gruwez: 'Voor Birth of Prey wilde ik alles rechttoe rechtaan,zonder franjes doen.'

NEXT-festival is opvolger van Budafest

Buda is een kunstencentrum annex kunstenwerkplaats in Kortrijk. Het ontstond uit het samengaan van enkele lokale culturele partners. Het centrum ontleent zijn naam aan het Buda-eiland in de Leie in het hart van de stad. Tot voor kort bundelde Buda zijn toonmomenten in 'Budafest'-festivals. Daar komt met het NEXT-festival verandering in. Vanuit Brussel gezien ligt Kortrijk aan de rand van het land, maar als je de Europese kaart bekijkt ligt het in het hart van een belangrijke, grensoverschrijdende industriële regio, ruwweg het gebied tussen Lille, Kortrijk, Doornik en Valenciennes. Al jaren probeert die regio zijn eigen transnationale identiteit te affirmeren. Cultuur blijkt daar een voorloper in te zijn. Buda heeft intense contacten met Franse festivals in Villeneuve d'Ascq, Roubaix of Valenciennes, maar ook met het CC van Doornik. Die hebben hun krachten gebundeld voor een festival met een verbluffend groot aanbod. Dat loopt tot 13 december op de verschillende locaties van de deelnemende organisaties.

www.nextfestival.eu

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234