Woensdag 17/08/2022

Chocozoete Jezus zorgt voor katholiek protest

De Lab Gallery in New York heeft zich de woede van Amerikaanse katholieken op de hals gehaald door een chocoladesculptuur van Christus aan het kruis tentoon te stellen. Het kunstwerk van de Canadese kunstenaar Cosimo Cavallero, getiteld My Sweet Lord, toont Jezus bovendien zonder de gebruikelijke lendendoek en is hij anatomisch correct.

Het 1,80 meter grote beeld is een Jezusfiguur die boven een kruis hangt dat op de grond getekend werd. Negentig kilo melkchocolade werd erin verwerkt, maar volgens de Catholic League, die zichzelf de grootste katholieke beweging in de VS noemt, is het een werk van slechte smaak. "Een totale oorlog tegen het christendom", zegt voorzitter Bill Donohue in de The New York Daily News.

Niet enkel de naaktheid maar ook dat het beeld getoond wordt tijdens de goede week, het einde van de vastenperiode, is volgens hem een bewuste aanval. "Ze zouden Mohammed nooit op zo'n manier tonen tijdens de ramadan." Donohue roept op tot een boycot van de Lab Galery en van het Roger Smithhotel, waarin de galerie is gehuisvest. Die werd intussen overstelpt met woedende reacties. "We zijn verbaasd over de storm van protest dat dit veroorzaakt", aldus de artistiek directeur Matt Selmer. "We gaan nu bekijken wat we zullen doen."

Volgens Cavallero, die in zijn werk regelmatig etenswaren gebruikt, is de timing toevallig omdat er nu gewoon plaats was in de galerie. "De hele idee van het lendendoek vind ik onzin", reageerde hij. "Er is niks te verbergen. Maar als het hen gelukkig maakt, zal ik tien weesgegroetjes bidden."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234