Dinsdag 07/12/2021

Chinezen kunnen zweven met sneltrein

De eerste commerciële zweeftrein is in gebruik genomen in de Chinese Volksrepubliek. De Maglev, een product van de Duitse spoorindustrie, zoeft tegen 430 kilometer per uur over een magnetisch spoorveld.

Shanghai / Brussel

Eigen berichtgeving

Geert Sciot

Terwijl we in België al tevreden zijn als de hogesnelheidstreinen een commerciële snelheid van een kleine 300 kilometer per uur halen, is men in Azië op een hogere versnelling overgeschakeld. Nadat Japan al met succes treinen heeft getest die 400 kilometer per uur halen, heeft de Chinese Volksrepubliek tijdens de jaarwende 's werelds allereerste commerciële supersnelle zweeftrein in gebruik genomen.

De Maglev-trein verbindt het centrum van Shanghai, het economische walhalla van China, met de dertig kilometer verderop gelegen luchthaven. In amper acht minuten wordt het traject afgelegd en dat terwijl een auto gemiddeld 45 minuten rijdt tussen stad en luchthaven. In plaats van zich op wielen voort te bewegen zoeft de Maglev, wat staat voor Magnetic Levitation, over een magnetisch kussen. Het grote voordeel is dat daardoor wrijvingen worden vermeden en dat slijtage en het typische lawaai van snijdend metaal uitblijft. De trein haalt een snelheid van 430 kilometer per uur en brengt zo een oude droom van Chinese filosofen, die piekerden over hoe de mens zich op de grond kon voortbewegen met de snelheid van de wind, in de realiteit.

De Maglev rijdt niet alleen snel, het project werd ook in sneltempo verwezenlijkt. Drie jaar geleden was er van de Maglev nog geen spoor te bekennen in Shanghai. Het duurde amper tien maanden om de lijn aan te leggen en het Duitse consortium Transrapid, dat de trein bouwde, leverde de eerste stellen in minder dan twee jaar tijd af. Duizenden Chinese arbeiders werden uit het binnenland naar Shanghai gelokt om er dag en nacht te zwoegen aan het project. Tientallen gezinnen werden in enkele weken tijd onteigend omdat het spoortraject op hun eigendom lag.

Voor Shanghai is de ingebruikname van de Maglev niet alleen een flinke transportverbetering, de zweeftrein levert de stad, die zich graag het nieuwe economische centrum van Azië noemt, ook heel wat prestige op. Critici stellen zich vragen bij de relatief hoge prijs van een treinticket en merken ook op dat het vertrekstation te ver afgelegen is van het financiële district Pudong en van het wooncentrum Huangpu van Shanghai, waar ongeveer 16 miljoen mensen leven. Toch zijn de lokale autoriteiten ervan overtuigd dat de trein volgend jaar al meer dan 10 miljoen passagiers zal mogen verwelkomen. In totaal heeft de nieuwe spoorlijn 1,2 miljard euro gekost.

Soortgelijke projecten in Europa kosten vanwege de dure werkkracht een veelvoud. Een poging van Transrapid, een consortium gevormd door Siemens en Thyssen-Krupp, om zo'n treinproject in het Duitse Hamburg te realiseren ketste trouwens onlangs af wegens het peperdure prijskaartje.

Het Transrapid-consortium aast intussen op nog andere lucratieve Chinese spoorprojecten. De Volksrepubliek broedt op plannen om een hogesnelheidsspoor aan te leggen tussen hoofdstad Peking en Shanghai (1.250 kilometer) en wil ook vanuit Shanghai andere steden (Hanghzou, Nanjing) aansluiten op snelspoor. Transrapid hoopt de lucratieve contracten te kunnen binnenrijven. De Duitse kanselier Schröder trok op eindejaarsdag niet voor niets speciaal naar China om er aanwezig te kunnen zijn bij de officiële ingebruikname van de Maglev en om Transrapid een hart onder de riem te steken.

Trein moet meer dan tien miljoen passagiers vervoeren

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234