Zondag 04/12/2022

Chinezen kicken op dure Franse wijn

De Bordeauxstreek heeft het voorbije jaar dubbel zoveel wijn uitgevoerd naar China, dat daarmee het grootste exportland buiten de EU en het vierde grootste land van wijndrinkers wordt. Prijs blijkt geen bezwaar. Zaterdag nog verkocht veilinghuis Christie’s in Hongkong Château Lafite-Rotschild voor 27.000 euro per fles.

Belgen drinken dan weer steeds minder bordeauxwijn. De export naar ons land is met 14 procent afgenomen, al trekt de markt van de topwijnen volgens handelaars intussen weer aan. Alleen wordt het moeilijker om die in handen te krijgen en zijn ze peperduur. ‘Zonder connecties mag je het stilaan vergeten’, vertelt Hugo Verstraeten van Wijnen ’t Kasteelke.

In 2003 voerde de gerenommeerde Franse wijnstreek nog maar 2.818 hectoliter uit naar China. Dat is intussen aangezwollen tot 170.000 hectoliter per jaar, goed voor een omzet van 103 miljoen euro. Ter vergelijking: dezelfde periode bracht in België nog geen 120.000 euro op. “China is het grootste exportland buiten de EU geworden”, weet Sara Lesage van het Conseil Interprofessionnel du Vin de Bordeaux. Maar vooral Hongkong ontdekt de topwijnen uit de Bordeaux. Hoewel daar op jaarbasis maar 52.000 hectoliter wordt ingevoerd, levert de import 162 miljoen op.

“De laatste twee jaar is er opvallend meer interesse in Hongkong”, bevestigt Peter Mansell, wijnexpert bij Christie’s. Op een veiling afgelopen zaterdag noteerde hij ongeziene recordbedragen. “Er werd voor 4,75 miljoen euro wijn verkocht. Voor een fles Château Lafite-Rotschild uit 2004 werd zelfs 27.000 euro neergeteld. En het zijn enkel de grote namen waar die Aziaten in geïnteresseerd zijn. Chinese zakenmannen vinden het het einde om met zo’n fles gezien te worden. Het is een statussymbool, net als een Rolex of een Rolls Royce.”

Geschifte bedragen

In 2008 hield Christie’s in Hongkong nog maar één wijnveiling, die ruim 3 miljoen euro opbracht. Voor 2010 ligt de omzet nu al drie keer zo hoog. “Zelfs voor flessen uit verschrikkelijke wijnjaren wordt nog altijd 200 euro neergeteld. Geschifte bedragen”, zegt Mansell. Vlaamse wijnhandelaren sluiten zich daarbij aan. “In de voorverkoop van Château Lafite uit 2009 zijn Chinezen tot 1.800 euro per fles gegaan”, weet John Monard van de Wijnmakelaarsunie. Die flessen komen nochtans pas in 2011 op de markt. “De grote bordeauxwijnen worden stilaan een zaak van de superrijken.”

Want de prijzen worden op die manier de hoogte in gejaagd. “Twintig jaar geleden kon je nog een goede wijn uit de Bordeaux kopen voor 50 euro. Voor die fles tel je intussen vlot 200 of zelfs 400 euro neer”, zegt Hugo Verstraeten. Als je die flessen al kunt krijgen tenminste. “Voor jonge wijnhandelaars wordt het stilaan onmogelijk. Zonder connecties mag je het vergeten.” Zijn er binnenkort dan geen flessen Pétrus of Lafite in België meer te verkrijgen? “Zo’n vaart loopt het niet. De wijnbouwers snijden niet graag de banden door met hun traditionele afnemers, met wie een jarenlange band is opgebouwd”, legt Monard uit.

Niet elke grand cru kan ook op evenveel interesse uit het Oosten rekenen. “Een Mouton-Rotschild of een Haut-Brion moeten ze bijvoorbeeld niet hebben. Het moet een Lafite zijn. Waarom? Omdat ze die naam makkelijk kunnen uitspreken. Met de kwaliteit van de wijn heeft het weinig te maken. Dit jaar wordt bijvoorbeeld massaal een bordeauxwijn met een drakenboot op het etiket gekocht (Château Beychevelle, red.). Gewoon omdat 2010 in China het jaar van de Draak is”, zucht Verstraeten.

Betaalbare subtoppers

Toch gaan ook in ons land topflessen relatief makkelijk van de hand. “Ik heb flessen die tussen de 10.000 en 15.000 euro gaan. En daar is zeker een publiek voor. Sterker nog, de verkoop van topwijnen is erop vooruitgegaan”, geeft Verstraeten toe. “Er zijn ook veel mensen die een fles van enkele honderden euro’s kopen om mee te nemen op restaurant.” Frank Desmedt, sommelier van toprestaurant ‘t Oud Konijntje in Waregem, beaamt die tendens. “We staan daarvoor open. Het wordt voor restaurants onbetaalbaar om de topnamen nog zelf aan te kopen. De aankoopprijzen staan ook niet altijd meer in verhouding tot de kwaliteit die in de fles zit. Het is niet omdat een wijn 1.000 euro kost dat die lekkerder is dan een van 50 euro.”

Volgens Peter Mansell tekent er zich op de Europese markt een verschuiving af van superdure topwijnen naar betaalbare subtoppers, die niet per se uit de grote bordeauxwijnen komen. Belgen drinken dan ook minder en minder wijn uit die traditionele wijnregio. “Eens op de twee jaar verkopen we nog eens een fles Pétrus, aan inkoopprijs”, aldus Desmedt. “Die grote namen zijn geen wijnen meer voor restaurants wegens te duur. Jammer, want zo raken ze hun grootste ambassadeurs kwijt. Tenslotte zijn het de restaurants die de voorbije 30, 40 jaar hun naam op de kaart hebben gezet.”

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234