Donderdag 29/10/2020

Chinese topmerken zoeken Belgische uitvalsbasis

Chinese merken als Hisense en Haier zijn stilaan sterk genoeg om de Europese consumentenmarkt te veroveren. Maar daarvoor is een Europees distributienetwerk nodig. De logistieke reuzen uit China staan daarom te trappelen om te investeren in Belgische haven-, opslag- en transportbedrijven.

door Emmanuel Vanbrussel

Brussel l België behoort dankzij zijn havens en goede logistieke ligging tot de landen die het meeste in trek zijn bij Chinese investeerders, zo blijkt uit een enquête door het advocatenkantoor Loyens.

De Chinese economie zoekt haar groei almaar meer in Europa. "De Chinezen beginnen te beseffen dat er met produceren alleen maar weinig geld te verdienen is en gaan op zoek naar exportmarkten", zegt zakenadvocaat Roel Nieuwdorp van Loyens. "Niet alleen voor goedkope massaproducten zoals vroeger, maar ook voor elektronica, auto's en farmaceutica. Dat doen ze niet noodzakelijk meer onder een westers merk dat ze hebben gekocht, maar onder hun eigen merk. We gaan meer en meer Chinese merken zien opkomen."

Om die merkproducten aan de man te brengen is er een uitgesponnen internationaal distributienetwerk nodig. Dat hebben we nog niet, beseffen de Chinese staatsleiders en ondernemers. Het versterken en uitbouwen van zo'n netwerk is voor Chinese bedrijven veruit de belangrijkste drijfveer om in het buitenland te investeren, zo blijkt uit de enquête van Loyens bij negentig toonaangevende Chinese staats- en privébedrijven.

België staat, net als Nederland, op vele Chinese lijstjes met stip aangevinkt als mogelijke Europese uitvalsbasis. Beide landen zijn centraal gelegen in Europa, hebben grote havens en staan bekend om hun logistieke knowhow. Vorige maand raakte nog bekend dat de haven van Shanghai aast op een minderheidsbelang in een containerterminal te Zeebrugge. De nieuwe Chinese luchtvrachtmaatschappij Great Wall Airlines opende in mei vrachtdiensten op Nederland vanuit China. De Chinese containerbehandelaar Cosco is al veel langer present in de havens van Antwerpen en Rotterdam.

Maar lang niet alle Belgische bedrijven verwelkomen de Chinese kandidaat-investeerders met open armen. "Er is een mentaliteitsprobleem", vindt fiscalist Thierry Charon van Loyens. "Bij de Belgische bedrijven heerst er te veel angst voor een agressieve overname. Maar zo werken de Chinezen niet. Ze hebben niet de mentaliteit van 'de overheerser' die Europa komt veroveren. Ze tasten eerst de markt af via kleinere samenwerkingen en joint ventures."

Belgische logistieke bedrijven moeten oppassen dat ze zich de kaas niet van het brood laten eten, zo waarschuwen de advocaten van Loyens. Chinese bedrijven zijn in snel tempo bezig de hele toeleveringsketen, van de fabriek in China tot de opslagplaats in Europa, naar zich toe te trekken. "We riskeren een monopoliesituatie waarbij de Chinezen hun distributie volledig in eigen handen krijgen", zegt Charon. If you can't beat them, join them, is volgens Loyens de beste strategie voor de Belgische logistieke spelers.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234