Vrijdag 09/12/2022

Chinese overheid doet overdreven luxe in de ban

De Communistische Partij in China heeft de oorlog verklaard aan luxe en decadentie. De kloof tussen arm en rijk wordt te groot, en dat brengt haar legitimiteit in gevaar. 'Er wordt zelfs geen bier meer gedronken aan tafel.'

Peking haalt de teugels aan. Hoge functionarissen van de Communistische Partij lieten het de voorbije jaren breed hangen, zo bleek na onder meer de zaak rond Bo Xilai, de voormalige hoge partijfunctionaris uit Chongqing die in de gevangenis terechtkwam wegens corruptie. Tijdens het onderzoek kwam aan het licht dat Bo een aanzienlijk persoonlijk fortuin had, inclusief een villa in Frankrijk en een privéjet voor uitstapjes naar Afrika.

Een symptoom van de veranderde zeden binnen de partijtop sinds de economische boom, waarbij verblijven in vijfsterrenhotels en andere extraatjes geen uitzondering waren. Chinees president Xi Jinping lanceerde vorig jaar een campagne om met dat soort gedrag de kop in te drukken.

"De Communistische Partij voelt dat haar legitimiteit op de helling staat", zegt Geert Dessein, professor Sinologie aan de UGent. "De kloof tussen arm en rijk in China groeit en dat is voor hen een groot probleem. Bij de publieke opinie in China doet het vragen rijzen. Deze beslissing is een respons op een maatschappelijke malaise waar het land al langer mee worstelt. Relatiegeschenken maken al eeuwen deel uit van de Chinese cultuur, maar het systeem loopt uit de hand, omdat iedereen steeds meer wil geven."

Dat de Chinezen effectief gevolg geven aan de maatregel, vindt Dessein opmerkelijk. "Toen ik onlangs in China was, werd er geen bier gedronken aan tafel. Helemaal niets. Alleen maar sojamelk."

Imago oppoetsen

Volgens Ruddy Doom, Chinakenner en professor emeritus aan de UGent, gaat het niet om een ethische, maar om een rationele beslissing. "Dit is vooral een ingreep om hun imago op te poetsen. De Partij ziet de sociale spanningen toenemen. Ze moet het consumptiepeil van een deel van de bevolking zien op te krikken, omdat China te afhankelijk is van export."

De nieuwe aanpak jaagt volgens The Financial Times een schokgolf door de luxesector in het land, van Zwitserse horloges en sportwagens tot haaienvinnensoep. Meer dan vijftig luxehotels hebben een downgrade van vijf naar vier sterren gevraagd, in de hoop zo meer staatsfunctionarissen te lokken.

Enkele dagen geleden raakte nog bekend dat de verkoopcijfers van Rémy Cointreau, maker van luxecognac Louis XIII, met bijna 19 procent krompen. De tegenvallende resultaten komen hoofdzakelijk op conto van China.

Heel wat luxemerken deden het de voorbije jaren ondanks de crisis goed, grotendeels dankzij de groeiende vraag in China. In de voorbije jaren schommelden de groeicijfers in de luxe-industrie er rond de 11 procent, oplopend tot 19 procent in 2012. "Het is bekend dat luxemerken heel gegeerd zijn in China", zegt Dessein. "Het is dus logisch dat die bedrijven de gevolgen van deze aanpak stevig gaan voelen. Of de maatregel ook volgehouden wordt? Op lokaal niveau kan er op de duur een soepelere houding aangenomen worden. Peking is ver voor hen, letterlijk en figuurlijk."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234