Donderdag 01/12/2022

Chinese investeringen in Europa

BELGIË

Antwerpse knowhow en Brusselse luxe

De Chinezen hebben een stevige voet aan de grond in ons land. Van de 14 miljard euro die China in 2014 in de Europese Unie investeerde, kaapte België een hap van 2,5 procent weg. Dat lijkt niet veel, maar daarmee staan we wel op de tiende plaats van de 28 EU-lidstaten. China is ondertussen de vijfde grootste investeerder in ons land.

Vooral de Antwerpse haven en de Belgische luxesector lijken de Chinezen aan te trekken. Zo heeft Cosco, de grootste rederij van China, een aandeel van 20 procent in de containerterminal Antwerp Gateway aan het Deurganckdok. Daarmee hoopt Antwerpen zijn positie in Azië, waar de haven traditioneel zwak staat, te versterken. Maar in de praktijk blijven de havens van Rotterdam en Hamburg marktleiders voor Aziatische trafiek en gaan de Chinezen vooral met een hoop knowhow aan de haal.

Beter vergaat het het Brusselse handtassenbedrijf Delvaux. In 2011 werd het noodlijdende luxemerk gered door een forse investering van Fung Brands Limited, uit Hongkong. Van een bedrijf dat vijf jaar geleden op de rand van de afgrond stond, transformeerde Delvaux onder Chinees bewind in een succesvolle internationale speler.

VERENIGD KONINKRIJK

Controle over kerncentrale

Europees koploper als het om Chinese investeringen gaat, is het Verenigd Koninkrijk. In 2015 beloofde China 30 miljard pond, ruim 38 miljard euro, in de Britse economie te pompen.

Vlaggenschip van de Chinees-Britse samenwerking wordt de bouw van de nieuwe Hinkley Point-kerncentrale in het zuidwesten van Engeland. De Chinezen investeren 7,6 miljard euro in de centrale. De Britse tak van het Franse energiebedrijf EDF zou de overige 12,8 miljard euro voor zijn rekening nemen. Het hele project creëert 25.000 extra jobs.

Analisten waarschuwen echter dat het Verenigd Koninkrijk niet de juiste expertise in huis heeft om zo'n centrale te bouwen. Gespecialiseerde arbeidskrachten moeten dus in het buitenland worden gezocht. In ruil voor de investering rekenen de Chinezen bovendien op de bouw van een tweede kerncentrale in Bradwell, volgens hun eigen ontwerp. Dat zou China de volledige controle geven over een nucleaire centrale op Brits grondgebied.

FRANKRIJK

Wijngekte

Chinese investeringen in Frankrijk blijven eerder beperkt. Maar de Franse wijnsector hebben de Chinezen al wel ontdekt.

Met een gestaag groeiende middenklasse neemt ook de Chinese vraag naar luxedranken zoals wijn toe. Wijnkastelen zijn dan ook een aantrekkelijke investering voor Chinese zakenlui. Begin vorig jaar waren een honderdtal kastelen in de Bordeauxstreek in Chinese handen. Ruim 80 procent van de wijn die daar wordt geproduceerd, wordt verscheept naar China, waar de flessen tegen woekerprijzen worden verkocht.

Met honderd kastelen hebben de Chinezen wel maar 1,3 procent van de ruim zevenduizend wijnhuizen in de regio in handen. Daarmee staan ze wel bovenaan in het klassement van investeerders in de bordeaux. Wij Belgen staan met 35 kastelen op de tweede plaats.

POLEN

Chaos op de weg

Dat Chinese investeringen in Europa niet altijd een succesverhaal zijn, blijkt uit de bouw van de Poolse A2-snelweg die de hoofdstad Warschau met Duitsland verbindt.

In 2009 haalde het Chinese bouwbedrijf Covec een aanbesteding van de Poolse overheid binnen voor de bouw van belangrijke delen van de A2-autosnelweg. Dat leek aanvankelijk een win-winsituatie. Polen, toch niet meteen het meest vermogende land van de EU, zou er tegen een bodemprijs en in korte tijd een snelle verbinding met Duitsland bij krijgen. Covec hoopte op een glorieuze entree op de Europese markt.

Dat was buiten de Poolse bouwbedrijven gerekend. Zij weigerden werknemers te leveren aan de Chinezen. Voor het hongerloon dat Covec hen bood, wilden ze niet werken. Bovendien zag de Chinese bouwreus zich ook genoodzaakt te werken met dure, Europese machines. Chinees materiaal voldoet immers niet aan de Europese veiligheidsnormen. In juni 2011 trok Covec zich definitief uit het project terug.

SERVIË

Handel met hoge snelheid

De Balkan is voor China interessant terrein. De regio ligt praktisch in de Europese Unie, maar maakt er geen deel van uit. De strenge EU-regels gelden er dan ook niet. In december 2015 startten de Chinese spoorwegen met de bouw van een hogesnelheidslijn die de Servische hoofdstad Belgrado met het Hongaarse Boedapest, dat wel deel uitmaakt van de EU, zal verbinden. De lijn is ruim 350 kilometer lang en zal zowel passagiers als goederen met een snelheid van 200 kilometer per uur kunnen vervoeren.

De aanleg van de hogesnelheidslijn past in een Chinees plan om de handelspositie in de EU te versterken. De focus ligt daarbij op de haven van Piraeus, die de noodlijdende Griekse overheid in 2010 aan de Chinezen verkocht. Het havenstadje wordt onder Chinees bewind getransformeerd in een regionaal handelscentrum van Chinese waar. Van Piraeus gaat het dan met de nieuwe treinverbinding naar Boedapest, om van daaruit de Europese markt te veroveren.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234