Dinsdag 22/10/2019

handelsoorlog

Chinese hartstocht voor Amerikaanse auto bekoelt: barst handelsoorlog tussen VS en China nu echt los?

Amerikaanse automerken, zoals Ford, worden een flink pak duurder in China. Beeld AP

Het is een ‘statusdingetje’ voor Chinezen: auto’s moeten uit de VS komen, ook als het geen Amerikaanse auto’s zijn. Maar dat zal snel afgelopen zijn als de handelsoorlog tussen China en Amerika echt losbarst.

Autoverkoper Yu Wupeng kan zijn bonus deze zomer wel op zijn buik schrijven. Voor elke monsterlijk grote Amerikaanse benzineslurper die hij verkoopt, krijgt hij 130 euro extra op zijn loon. Maar er is nauwelijks belangstelling voor de Amerikanen. “In juli begint normaal ons topseizoen, maar de markt wordt beheerst door verwarring over de handelsoorlog. Klanten blijven weg.”

Vandaag kan de maandenlange economische ‘nepoorlog’ tussen China en de VS weleens menens worden: als president Donald Trump voet bij stuk houdt, gaan importtarieven op Chinese producten in ter waarde van 34 miljard dollar (29 miljard euro). Peking staat klaar met een vergeldingspakket, met als onderdeel 25 procent extra importbelasting op auto’s made in America. En dat zijn niet alleen de Amerikaanse automerken, maar alle auto’s die uit de VS worden geïmporteerd. En daar zijn de Chinezen dol op.

De Chinese importeurs van Pacific Internationale Autostad in de noordoostelijke industriehaven Tianjin worden horendol van de onzekerheid. Eerst was er namelijk nog goed nieuws: per 1 juli verlaagde China juist de importheffingen voor alle buitenlandse wagens naar 15 procent. De domper kwam snel, in de vorm van een dreigende tariefsverhoging van 25 procent op auto’s die uit Amerikaanse fabrieken komen – wat de tax in totaal op 40 procent zal brengen. Het nettoresultaat van deze rollercoaster met tarieven: kopzorgen. “Zo’n chaos,” zegt Wang Baohua, “heb ik nog nooit meegemaakt.”

Wang leidt al elf jaar een importfirma in Tianjin, een plaatsnaam die het Chinees autominnend hart sneller doet kloppen. Hier komen jaarlijks meer dan 500.000 buitenlandse auto’s China binnen. Alles op vier wielen, mits het van een flink prijskaartje is voorzien en niet made in China is, is te vinden op deze grootste parallelle automarkt in China.

Net wat anders

Met 28,8 miljoen verkochte wagens per jaar is China de grootste automarkt ter wereld, die bovendien nog lang niet verzadigd is. De concurrentiestrijd met de betaalbare made in China-auto’s is moeilijk en toen Peking de importbelasting omlaag gooide, zette de elektrische autofabrikant Tesla dan ook direct het mes in de prijzen voor China. Importeurs bereidden zich voor op een hete zomer met een prijzenslag op buitenlandse merken.

Vorig jaar gingen er voor omgerekend 9 miljard euro auto’s uit de VS naar China. “Alle buitenlandse merken hebben fabrieken in China, maar de fijnproever wil geen buitenlandse auto die voor de Chinese markt is gemaakt. Die wil rijden waar de Amerikaan in rijdt. Het verschil zit in details”, legt Land Rover-specialist Sun Daowen uit. Hij wijst op het oranje glas van de richtingaanwijzer. “Dit is made in the States. Net wat anders.”

En net wat duurder: precies hetzelfde model uit een Japanse fabriek is ruim 24.000 euro goedkoper. “Een auto uit de VS is een statusdingetje”, zegt Sun. “Maar om daar in totaal 40 procent belasting voor neer te tellen, vindt zelfs de rijkste klant onzin. Ze hebben geen zin de handelsoorlog te financieren.”

Duitsers profiteren

De importeurs van Internationale Autostad probeerden de afgelopen week zo veel mogelijk made in the USA-auto’s door de douane te krijgen tegen het nieuwe lage tarief, dat de wereld moest overtuigen van de Chinese belofte van een meer open markt. Importeur Wang is het gelukt, maar Yu’s firma is minder fortuinlijk. Yu: “Er staan nog 200 wagens in de containerhaven. Daarvan komt 20 procent uit de VS. Die worden duur. En ik moet ze zien kwijt te raken, want we kunnen ze moeilijk in de haven laten staan tot de handelsoorlog voorbij is.”

Wang heeft de banden met autofabrieken buiten de VS aangehaald. Vooral de Duitsers profiteren, voorspelt hij. “Uiteindelijk trekken de Amerikaanse autofabrieken aan het kortste eind. Wij hebben een overvloed aan andere opties. BMW en Mercedes hoeven de productie in Europa maar op te schroeven, dan kopen we alles daar in.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234