Vrijdag 02/12/2022

China wil af van partijleden die met een Rolex om te kopen zijn

De nieuwe Chinese leider Xi Jinping probeert ook in eigen kring corruptie uit te bannen. Niet alleen de leden van de Communis-tische Partij maar ook westerse producenten van luxegoederen houden hun hart vast.

Staatsmedia mogen voortaan geen advertenties meer uitzenden die aanraden om luxegoederen cadeau te geven. Die spotjes zouden maar aanzetten tot 'verkeerde waarden en een slechte sociale ethiek', aldus de Chinese instantie die waakt over een correcte inhoud van programma's op radio, tv en in de bioscoop. Voor de producenten van dure horloges komt dat slecht uit zo aan het begin van het Chinese Nieuwjaar, de periode waarin de duurste cadeaus worden aangeschaft.

De leden van de Communistische Partij, ruim tachtig miljoen in totaal, zijn traditioneel de voornaamste ontvangers van die cadeaus. Giften aan hen zouden volgens een schatting uit 2009 goed zijn voor de helft van de Chinese markt voor luxegoederen.

Maar partijfunctionarissen durven zich nauwelijks meer met een merkhorloge of andere luxe te vertonen. Vorig jaar brak de affaire uit rond toppoliticus Bo Xilai, die onder meer vanwege corruptie ten val kwam. In de maanden daarna daalde de Chinese vraag naar dure horloges zo drastisch dat Zwitserse horlogeproducenten hun export met meer dan een kwart zagen inzakken.

In december voerden de nieuwe leiders de eerste maatregelen tegen corruptie in, zoals een verbod op alcohol tijdens de normaal overvloedige banketten in het leger. Het effect op de omzet van het bekende Chinese merk Moutai was drastisch. Ook tijdens de komende sessie van het parlement is de consumptie van sterke drank uit den boze.

De impact van dit soort maatregelen op de meeste luxemerken lijkt vooralsnog beperkt. Het Jaar van de Slang, dat nu zondag begint, was voor hen wederom aanleiding voor een strijd om extravagante producten op de markt te brengen. Het Zwitserse horlogemerk Vacheron Constantin biedt een handgemaakte horloge met slang aan van ruim 100.000 euro , terwijl ook Louis Vuitton in zijn Chinese winkels tassen met het jaarsymbool uitrust.

Toch beklagen producenten van juwelen en de duurdere sterkere dranken zich over de teruglopende omzet. Eerdere campagnes tegen corruptie in China verzandden na verloop van tijd. Of die van Xi hetzelfde lot zal zijn beschoren, valt over enige tijd af te lezen aan de Chinese omzet van Rolex en consorten.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234