Woensdag 22/01/2020

Shopevenement

China's Singles Day breekt alle records: 9,3 miljard dollar omzet in 12 uur

Jack Ma van Alibaba volgt de cijfers van Singles Day live. Beeld REUTERS

Tijdens het Chinese shopevenement Singles Day is vandaag het verkooprecord van vorig jaar - 9,3 miljard dollar - al halverwege de dag verbroken. De dag begon in de jaren negentig als tegenhanger van Valentijnsdag, inmiddels is het 's werelds succesvolste marketingstunt.

'Een bericht van de president van de Verenigde Staten.' In de video zie je acteur Kevin Spacey als House of Cards-personage Frank Underwood, zittend achter zijn presidentsbureau. 'Als ik in China zou zijn tijdens Singles Day, zou ik er tien kopen. Telefoons kun je nooit genoeg hebben.' Underwood gooit zijn telefoon achteloos in een glas water - zoals hij dat in de serie ook doet - en wenst de bevolking van China een prettige Singles Day.

Het filmpje werd gisteren vertoond op de Chinese televisie. Het was onderdeel van een grote televisieshow, georganiseerd door Alibaba, de e-commerce-gigant die achter het shopevenement zit. Naast Spacey werden ook James Bond-acteur Daniel Craig en de Amerikaanse zanger Adam Lambert ingezet om de Chinezen aan te sporen tot grote aankopen.

En dat werkte. Na acht minuten was er 1 miljard euro uitgegeven bij Alibaba. Het verkooprecord van 9,3 miljard dollar werd na een halve dag verbroken. Op Weibo, de Chinese variant van Facebook, toont het Chinese publiek hun aankopen en lege portemonnees. De hashtag #eatingsoil is trending, waarmee de Chinezen willen aangeven dat ze de rest van de maand geen geld meer hebben om te eten.

'Wie niet shopt is een sukkeltje'

Singles Day begon in de jaren negentig als tegenhanger van Valentijnsdag. Studenten op de universiteit van Nanjing kozen 11 november om hun vrijgezelle bestaan te vieren. De datum 11-11 lijkt op vier losstaande stokjes - bare sticks - wat in China staat voor vrijgezelle jongemannen.

In 2009 bedacht Tmall.com, een van de websites van onlinereus Alibaba, de 24 uur durende uitverkoop die tegelijkertijd zou vallen met Singlesday. Zo konden singles zichzelf verblijden met een cadeautje. China kende destijds nog geen uitverkoopdagen, dus deze marathon was uniek. In 2009 betrof het 27 bedrijven, dit jaar zijn dat er 27 duizend en doen ook de concurrenten mee.

Ondanks de tegenvallende Chinese economie kon Singles Day dit jaar weer enorm groeien. Volgens Volkskrant-correspondent China Marije Vlaskamp is dat niet gek. 'Het probleem van de Chinese economie zit hem niet zozeer in een verminderde consumptie. Er zijn nog altijd 1,4 miljard Chinezen die hun geld graag uitgeven.' Als consument in China kun je simpelweg niet om Singles Day heen, aldus Vlaskamp. Het shopevenement wordt al weken aangekondigd in advertenties en op social media. De marketing is zo sterk, bijna iedereen in China is met deze dag bezig. 'Als je vandaag niet gaat shoppen ben je eigenlijk een sukkeltje.'

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234