Vrijdag 03/12/2021

Chillen en co. in Lissabon

Trendwatcher Carolijn Domensino brengt wekelijks een hip bezoek aan een Europese stad. Voor het eerste deed ze de Portugese hoofdstad aan. In Lissabon maken fado's plaats voor house en techno, duiken overal conceptstores op en is tentoonstellingshoppen cool. Er is dus meer dan smalle steegjes overspannen met waslijnen.

Middle-class mag ook

Sinds 1998 is het oude havengebied van Lissabon aan de rivier de Taag omgetoverd tot een commercieel centrum. Het is een trendy plaats met designwinkels, een exclusieve sneakerstore, chique restaurants en club Lux. Lokale coole mensen trekken hier overdag en 's avonds naartoe en een enkele toerist is ook op de hoogte van die trendy buurt.

"Tot een jaar geleden werden alleen de high-fashion people toegelaten in club Lux, de hipste club van Lissabon die onlangs nog een Club Award kreeg voor 'beste decoratie'," zegt Bruno (26), deejay en producer in Lissabon. Retrobar Lux kent een grote zaal met een enorm lange toog en twee videoschermen van zeker vier meter hoog, een kleinere ruimte is bestemd om te chillen en is bezaaid met poefen en zetels uit de jaren zeventig. Lux heeft een enorm dakterras waar liveoptredens plaatsvinden. De club ligt pal aan de haven en is verbonden door gangen waar je rustig kunt chillen.

"Tegenwoordig mag de middle-class ook komen gluren. Sommigen mogen binnen als ze aan de dresscode voldoen. Dat betekent dat ze merkkleding dragen. Sneakers zijn toegestaan, aangezien ze tegenwoordig perfect onder een maatpak van D&G passen. Als ze je gezicht aan de deur (her)kennen mag je gratis binnen. Ik vind dat pure prostitutie, maar dat is de cultuur in Portugal: als je geld hebt, kun je alles kopen. Je trakteert je vrienden en zo koop je je status. Ik vind dat niet cool. Hoe je je kleding combineert, hoe je overkomt bij de mensen en wie je van binnen bent zouden de criteria moeten zijn om binnen te komen." Volgens Bruno teert Lux nog op het succes van een jaar geleden, toen de eigenaars veel investeerden in internationale deejays. "De lijst van deejays is de afgelopen zes maanden niet veel veranderd: ze spelen op safe en krijgen iedere week hun vast cliëntèle binnen."

Lux Avenida Infante D Henrique, Santa Apolonia, Lissabon

Tel.: 00351-218/820.890/8

website: www.luxfragil.com

Tentoonstelling(s)hoppen

De opkomst van conceptstores groeit in Lissabon. Kunstenaars worden 'van de straat gehaald' en hun werk pronkt in minimalistische, cleane etalages. Mobieletelefoniebedrijven proberen van hun merk een fashionstatement te maken en positioneren hun product letterlijk tussen de kledingrekken. Moda Lisboa is de Colette van Lissabon maar dan zonder design van Dior of parfum van Christian LaCroix. Moda Lisboa is puur Portugal. De winkel telt twee kolossale witte ruimtes die identiek van afmeting zijn en perfect aan elkaar grenzen. Een ruimte hangt vol Portugese mode, de andere fungeert als expositieruimte en is gevuld met hedendaags Portugees productdesign. Een mix van internationale art- en cultmagazines en keuze uit lokale deejays vooraan maakt het tentoonstelling(s)hoppen compleet.

"We willen Portugese design promoten in de ruimste zin van het woord", legt Maria, pr-verantwoordelijke van Moda Lisboa uit. "We werken met bekende namen maar geven ook jonge, onbekende creatievelingen een kans. In totaal brengen vijftien verschillende ontwerpers bijna maandelijks nieuwe creaties binnen. De meesten bieden zich spontaan aan en zijn erg blij als ze een plekje in de rekken krijgen. Maar de belangrijkste voorwaarde die we stellen is dat de creaties herproduceerbaar zijn: een met de hand geschilderd Japans magazine is uniek, maar als er maar één exemplaar van bestaat kan het maar één keer over de toonbank gaan. Een schap dat leeg blijft is acommercieel. Het is niet alleen prettig als mensen hier iets kopen, we willen hen op deze manier ook een stukje expressie bijbrengen.

"We geven bekendheid aan onze winkel door onder meer zelf academies te bezoeken en getalenteerden in onze winkel uit te nodigen. Ondertussen vinden we al een soortgelijke winkel in Porto en nog drie in Lissabon zelf." Concurrentievrees? "Absoluut niet! We vinden het zelfs goed dat er nog meer van dit soort winkels uit de grond worden gestampt."

ModaLisboaDesign, Rua do Arsenal, 25, Lissabon Tel.: 00351-21/031.28.30 Fax: 00351-21/031.28.39

Shop till you drop

In het centrum van Lissabon op de hoek van Rua Nova do Almada, tegenover warenhuis El Corte Ingles, zit de conceptstore Vyrus met de duidelijke boodschap 'YornShoppingAttack'. Manager Nathalie Gloria legt uit: "Vyrus is een concept en investering van het mobieletelefoniebedrijf Yorn, dat zich vooral concentreert op het jonge, hippe volkje. Yorn wil geassocieerd worden met mode en lifestyle. Kortom, alles wat met 'cool' heeft te maken. Yorn-klanten krijgen ook een speciale korting op alles wat er in de winkel te krijgen is. Je kunt er designer- en merkkleding kopen, ondertussen kun je in de kelder internetten, naar de kapper gaan of cd's kopen er is bovendien een deejay aan het draaien. Op de bovenste verdieping kun je terecht voor een cool drankje of een versnapering.

Vyrus, Rua nova do almada, Lissabon.

website: www.yorn.net

Jongeren zien graag design maar hebben geen geld

"Don't change your mind, change your wall", zegt Nederlander Dirk van Tom-Tom shop in de straat Rua do Seculo. "Dit is een project van schilderijen die op de computer zijn gemaakt en te koop zijn per vierkante meter. Wil je vier keer je foto hebben, dan drukken we dat op linnen." Dirk heeft vijf jaar een Tin-Tin shop gehad waarin hij Kuifje-spullen verkocht. "Daarna hield ik me meer bezig met designmeubels en wanddecoratie en heb ik Kuifje weggedaan. Ik heb de naam licht aangepast en sinds een jaar of acht heb ik mijn Tom-Tom shop. Ik richt veel decors in voor televisieshows en bars. Jongeren en pas afgestudeerden hebben hier weinig geld, zien graag design maar kunnen het niet betalen. Ze krijgen vaak een stoel of meubel van thuis mee en passen hun meubels daarop aan."

Tom-Tom shop, Rua do Seculo 4, Lissabon. Tel.: 00351-213/479.733; website: www.wonderwallshow.com

Clubs zijn vooral trendy maar zonder ambitie om te experimenteren

"De Portugese muziekscene is de laatste vijf jaar gebaseerd op techno en house. Maar op dit moment maakt techno een minder goede periode door vanwege drugs en de slechte organisatie", zegt deejay Bruno." De mensen beginnen nu pas het clubgebeuren te ontdekken maar het is niet massaal. Je kunt het totaal niet vergelijken met Londen of Barcelona, waar je de ene danstempel naast de andere vindt. Onze clubs zijn vooral trendy maar er is geen ambitie om te experimenteren. De zaal moet immers vol raken en dat doe je het best door commerciële house en techno te draaien. Hiphop begint een fashionstatement te worden. Als je een sportwinkel of andere trendy kledingwinkel binnenwandelt, hoor je negen van de tien keer hiphop door de speakers. Maar hiphop blijft underground."

Rastaman Mick van Kingsize Records bevestigt dat: "Portugal is gewoon een klein land en je vindt niet genoeg mensen die naar punk rock of hiphop luisteren om een club mee te vullen, iedere dag opnieuw." Kingsize Records is tien jaar geleden begonnen onder de naam Godzilla. Je kon er toen enkel rockalbums kopen. Mede-eigenaar Andrea: "Vijf jaar lang heb ik rock verkocht. Met rock zijn we gestopt omdat iedereen het nu begint te verkopen. We specialiseren ons nu in onafhankelijke muziek als hiphop, reggae, indierock en punkrock. Helaas zijn er niet zoveel Portugese platenlabels, de meeste deejays maken thuis een demo en brengen ze naar onze shop."

King Size Records, Rua da Madelena 96, Lissabon. Tel/fax: 00351-218/877.522

Superbock sluit contract af met studenten

"Portugees bier is erg populair onder studenten. De twee bekendste biermerken zijn Sagres en Super Bock. Ze voeren allebei een harde concurrentiestrijd om hun positie bij studenten te versterken. Ze zijn op regelmatige basis op zoveel mogelijk party's, concerten en events aanwezig", stelt Bruno. "Super Bock heeft zelfs een speciaal contract met studenten van de Technische Universiteit afgesloten. Bij ieder event dat ze organiseren is Super Bock de hoofdsponsor. Biermerk Sintra is een nieuwkomer. Het is een donkerbruin bier dat zijn positie onder jongeren nog moet veroveren en nu zware campagnes begint te voeren. Na school zitten de studenten graag in het bruine café British Bar, gelegen in het oude havengebied waar veel buitenlanders komen. Ze bestellen meestal een Belgische Hoegaarden of een Leffe. Maar helaas is Belgisch bier duur! Je betaalt er evenveel voor als voor een whisky-cola: rond de 4,50 euro."

British Bar Rua Bernardino Costa 52,54, Lissabon Tel.: 00351-213/422.367

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234