Zondag 13/06/2021

Chièvres is enige alternatief voor DHL

Studie sluit inplanting koerierbedrijf in Oostende en Bierset uit

Voor de controversiële uitbreiding van de activiteiten van koerierbedrijf DHL in België wordt het kiezen tussen Zaventem, waar het bedrijf momenteel gevestigd is, en Chièvres, een militaire luchthaven in de provincie Henegouwen. Dat blijkt uit een studie van de Zaventemse luchthavenuitbater Biac, die gisteren werd besproken op het kernkabinet. De federale regering wil eind januari knopen doorhakken in dit moeilijke dossier.

Brussel

Eigen berichtgeving

Johan Corthouts

Koerierbedrijf DHL maakte vorige week bekend dat het van plan is om fors te investeren in de uitbreiding van zijn activiteiten in Zaventem. Met het investeringsplan, waarover in de eerste helft van 2004 een beslissing moet vallen, gaan op korte termijn duizend nieuwe jobs gepaard. Op langere termijn is er zelfs sprake van 4.000 nieuwe banen.

Voor de overheid is het plan van DHL een aanbod dat ze niet kan weigeren. De regering-Verhofstadt wil deze legislatuur 200.000 nieuwe banen scheppen, maar weet voorlopig niet waar ze die allemaal moet gaan zoeken. De investeringsplannen van DHL komen voor haar meer dan geroepen. Maar een eenvoudige beslissing wordt het niet. Een uitbreiding van de activiteiten betekent een verdubbeling van het aantal nachtvluchten op Zaventem, waar het bedrijf momenteel gevestigd is, en een gevoelige toename van de vliegtuigoverlast voor de omwonenden. Is dat wel verzoenbaar met het nieuwe spreidingsplan voor Zaventem van minister van Mobiliteit Bert Anciaux (Spirit) en kan DHL zijn uitbreiding realiseren binnen de limiet van 25.000 nachtvluchten per jaar?

De regering gaf Biac, de uitbater van de luchthaven van Zaventem, de opdracht een eerste antwoord op deze vragen te formuleren en na te gaan of een alternatieve locatie voor Zaventem mogelijk en wenselijk is. Uit die studie blijkt nu dat er slechts twee valabele opties zijn. Ofwel blijft DHL op Zaventem ofwel verhuist het bedrijf naar Chièvres. In dat plaatsje vlak over de taalgrens, in de buurt van Ath, ligt een sporadisch gebruikte militaire luchthaven van de Navo. Die zou mits een investering van minstens 1,5 miljard euro gebruiksklaar kunnen worden gemaakt voor de activiteiten van DHL.

Of zo'n grote overheidsinvestering nodig zal zijn, blijft vooralsnog een onbeantwoorde vraag. Volgens Biac zijn er voor DHL op Zaventem op korte termijn voldoende mogelijkheden om verder te groeien. Zeker tot 2007 zouden die activiteiten binnen de limiet van 25.000 vluchten (vertrek en aankomst) per nacht kunnen blijven. Momenteel zijn er ongeveer 20.000 bewegingen. In de periode na 2007, wanneer DHL bijkomende investeringen plant, zou dat plafond wel overschreden worden.

De regering, die het dossier gisteren op het kernkabinet besprak, wil in de komende weken gaan praten met DHL om aan de weet te komen of de investeringen van DHL alsnog in Zaventem, rekening houdend met het plafond van 25.000 nachtvluchten, kunnen worden gerealiseerd. Zijn alle nachtvluchten die het bedrijf nu uitvoert strikt noodzakelijk? Is een verschuiving naar de dag een optie? Kan een deel van het transport niet via het spoor verlopen? Op die vragen wil de federale regering antwoord zodat ze eind januari een definitieve beslissing kan nemen.

Een ding is nu al duidelijk. Het afstoten van een deel van de activiteiten van DHL naar een andere luchthaven is geen optie. Het koerierbedrijf weigert zijn activiteiten op te splitsen. Als straks zou blijken dat er geen toekomst voor DHL is in Zaventem, is Chièvres dan ook het enige valabele alternatief. De militaire luchthaven ligt vlakbij de autosnelweg en hst-lijn tussen Brussel en Rijsel en beschikt over voldoende ruimte.

Groot minpunt voor Chièvres is de mega-investering die vereist is voor de uitbouw van de luchthaven. Bovendien is de onteigening van 350 woningen in het nabijgelegen dorpje Bouffe noodzakelijk. Toch wil Biac in de komende weken alvast onderzoeken of op het vlak van luchtvaartcontrole Chièvres een aanvaardbare locatie is voor commerciële activiteiten.

Zoals te verwachten was, is een transfer van DHL naar de regionale luchthavens van Oostende of Luik (over Charleroi wordt er in de studie zelfs niet gesproken) volgens Biac uitgesloten. Oostende kampt met een gebrek aan ruimte en infrastructuur. Er zouden twee nieuwe dwarspistes moeten worden aangelegd. Terreinen in Leffinge en Raversijde, alsook een winkelcentrum en niet minder dan 1.400 woningen zouden moeten worden onteigend om DHL er te vestigen. Ook Bierset bij Luik biedt geen oplossing. Koerierbedrijf TNT is daar aan de slag. Mocht ook DHL er zijn tenten opslaan, dan heeft de luchthaven met zijn twee landingspistes onvoldoende capaciteit. Bovendien zou de overlast voor de omwonenden de grens van het toelaatbare overschrijden.

Mega-investering van minstens 1,5 miljard euro is nodig om DHL over te hevelen naar Chièvres

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234