Vrijdag 15/01/2021

Chiara Mastroianni

Ze werd geboren uit een korte relatie tussen Catherine Deneuve en Marcello Mastroianni, maar ze heeft haar ouders nooit samen gezien - behalve dan op het scherm. Ontmoeting met het gezicht van Fendi's nieuwe parfum L'Acquarossa.

Eerder dit jaar liet Chiara Mastroianni zich al opmerken tijdens het filmfestival van Cannes, waar ze haar opwachting maakte voor de voorstelling vanLes Salauds. In deze langspeelfilm die internationaal onder de titelBastardswerd uitgebracht, speelt ze de rol van overspelige echtgenote.

Het grote publiek zal Mastroianni echter eerder herkennen van de billboards waarmee luxehuis Fendi haar nieuwste parfum L'Acquarossa aan de vrouw wil brengen. Het is ook in dat kader dat wij haar ontmoeten.

Moederbedrijf LVMH heeft een select groepje journalisten uit alle windstreken naar Parijs gebracht voor een interview met de nieuwe muze. "Ik was verrast toen ze me vroegen", zegt ze. "Ik ben geen IT-girl, 41 jaar en een alien in de modescene. Maar ik ken de Fendi's al sinds mijn kindertijd. Mijn moeder is altijd heel close geweest met Carla Fendi. Voor mij was ze een soort Sinterklaas. Elk jaar werden we overstelpt door gele cadeaudozen van Fendi."

In 2002 was Mastroianni overigens al eens het gezicht van Enjoy, een lichtere versie van de parfumklassieker Joy waarmee Jean Patou een jonger segment wou aanspreken. Mastroianni was dat jaar net dertig geworden en werd vaak in één adem genoemd met Charlotte Gainsbourg, maar in tegenstelling tot laatstgenoemde heeft ze zich nooit geprofileerd als stijlicoon. Een bewuste keuze, zo blijkt als ik haar na de presentatie spreek. Terwijl ze naar zichzelf wijst, zegt ze: "Dit is niet de echte Chiara. Deze zwarte cocktailjurk is niet iets wat ik in het echte leven draag. En hoge hakken zijn al helemaal niet aan mij besteed. Geef mij maar jeans en een T-shirt."

Het was op de set vanÇa n'arrive qu'aux autres(1971) dat haar ouders een passionele relatie begonnen. "Ik heb hen enkel op het witte doek samen gezien", zegt ze, "maar ze vertelden me wel altijd dat ik geboren ben uit passie. In tegenstelling tot andere gescheiden ouders die hun schuldgevoel willen uitwissen door hun kind te laten geloven dat ze verwekt zijn uit liefde.Bullshit.Dan zouden ze niet gescheiden zijn. Toen mijn ouders elkaar ontmoetten, konden ze niet communiceren omdat ze elkaars taal niet spraken. Mijn moeder sprak bijna geen Italiaans, mijn vader geen Frans. Op het moment dat ze elkaars taal hadden geleerd, was de relatie afgelopen(lacht)."

Little French one

"Ik veronderstel dat Fendi mij koos omwille van mijn eigenzinnigheid. Het is een luxe die weinigen is gegund, maar ik ben mezelf altijd trouw gebleven door consequent te kiezen voor films die ik graag wou doen, vanuit passie en niet vanuit financiële overwegingen. Blockbusters zijn niet mijn ding.

"De Fendi-vrouw laat zich ook niet vatten in een keurslijf. Ze is op de eerste plaats zichzelf. In die zin is het eerder een evocatie, een eerbetoon aan vrouwen met persoonlijkheid die tegen de gangbare normen durven in te gaan. En naar mijn gevoel is dat ook net de omschrijving van de vrouwen in de Fendi-familie. Ze zijn sterk, gepassioneerd en grappig. Vooral dat laatste maakt hen bijzonder uniek. Zelfrelativering is een zeldzaamheid in de modewereld."

Mastroianni's bewondering voor Fendi toont gelijkenissen met de levenslange vriendschap tussen Deneuve en Yves Saint Laurent die ontstond op de set vanBelle de Jour. Deneuve was zijn muze, maar dat weerhield haar er niet van om gezicht te worden van Chanels N°5.

De vraag of ze zich heeft laten adviseren door haar moeder ligt dan ook voor de hand, maar Mastroianni ontkent. "Ik heb haar wel gebeld. Maar dan meer in de zin van: 'Weet je nu wat? Onze nichten in Italië hebben me gevraagd om het gezicht te worden van hun nieuwe parfum.' Mijn moeder heeft altijd heel duidelijk gesteld dat ik mijn eigen keuzes moest maken. Als het dan goed afliep, was het mijn eigen verdienste. En als het een slechte keuze bleek, kon ik er iets uit leren. Als ik het haar gevraagd had, zou ze me wel hebben aangemoedigd. En ik denk dat mijn vader blij was geweest, mocht hij nog leven.(Marcello Mastroianni overleed in 1996, red.). Om mij te zien op een billboard in de armen van een Romeins beeld, terwijl ik als kind nooit in Italië heb gewoond. Hij was niet vaak boos, maar als hij me'the little French one'noemde, dan wist ik dat er een haar in de boter zat. Hij zou deze campagne dan ook zien als een Italiaans eerherstel."

Zo vader, zo dochter

Ofschoon ze haar vader enkel zag in de schoolvakanties, blijkt later in het gesprek dat ze toch een innige band met hem had. "Mijn vader droeg nooit parfum, maar ik herinner me zijn geur nog heel goed. Het was een mix van tabak, zeep en de huid van een man. Op het moment dat je zintuiglijke ontwikkeling zich vormt, hebben geuren bijzonder veel impact. In dezelfde zin worden smaakpapillen op jonge leeftijd gevormd. Van kindsbeen had ik de gewoonte om, net als mijn vader, eerst te ruiken alvorens te eten. Tot grote consternatie van mijn moeder, die steevast riep: 'Stop ermee! Je bent toch geen dier.' Maar het was een reflex, sterker dan onszelf."

"Op latere leeftijd ontdekte ik dat geuren ook een krachtig effect hebben in de liefde. In het begin van een relatie kun je helemaal opgaan in de geur van een geliefde. Je wilt een staal van zijn parfum als een ersatzmiddel wanneer hij er niet is. Tot het moment dat je het parfum niet meer kunt ruiken. Het is interessant vast te stellen hoe eenzelfde parfum op het ene moment een symbool van verbinding is en op het andere moment van totale afwijzing. Met die gedachte in het achterhoofd koop ik ook altijd mijn eigen parfum en juwelen. Zodat er geen herinnering aan de ander verbonden is."

"De weinige juwelen die ik draag, heb ik zelf gekozen en betaald. Volgens mij is dat het enige gezonde principe. Als de relatie fout loopt, roepen ze tenminste geen slechte herinneringen op. Een parfum heeft immers een sterke evocatie. Soms wordt het ook wel eenweapon of seductiongenoemd, maar persoonlijk ben ik van mening dat dit een contradictie is. Wapens staan naar mijn gevoel haaks op verleiding. Het klinkt misschien banaal, maar een parfum kan mij melancholisch en tegelijkertijd heel gelukkig maken. Twee weken geleden werd ik in Italië verwacht voor een presentatie van Fendi. Op het moment dat ik het vliegtuig verliet, snoof ik de lucht op. Elke land heeft zijn geur en het bracht me terug naar mijn kindertijd, toen ik mijn vader hier kwam bezoeken."

Chiara werd geboren in 1972. Haar vader was toen 48 jaar en had begin jaren zestig de Italiaanse actrice Flora Carabella, van wie hij nooit officieel zou scheiden, verruild voor Faye Dunaway, met wie hij twee jaar samenwoonde. Haar moeder was eerder getrouwd met David Baily en had al een zoon uit een kortstondige relatie met Roger Vadim, de voormalige minnaar van Brigitte Bardot.

Chiara was twee jaar toen haar ouders een punt zetten achter de relatie. Samen met haar halfbroer Christian Vadim groeide ze op in een vaderloos huishouden. En de historie lijkt zich te herhalen. Want net als Deneuve gaat Chiara als single moeder van twee kinderen door het leven. Zoon Milo werd geboren in 1996 uit een passionele relatie met beeldhouwer en filmmaker Pierre Torreton, dochter Anna in 2003 uit een huwelijk met de Franse zanger Benjamin Biolay. Vijf jaar later was ook dat sprookje voorbij. Een onstuimig liefdesleven, het lijkt een patroon dat van de ene generatie op de andere is doorgegeven.

En toch noemt Mastroianni zichzelf de grootste kluns al het op verleiding aankomt. "Ik was nooit degene die initiatief nam. Verliefdheid snoerde mij de mond. Zo verlegen was is ik als jong meisje. En nog altijd doorgrond ik het verleidingsspel niet. Ik geef me over aan het lot, aangezien ik niet beschik over een arsenaal strategische trucs."

Haar woordenvloed wordt onderbroken door een subtiel kuchje van de persattaché die tot dan toe onzichtbaar is gebleven. "Moet ik zwijgen?", vraagt Mastroianni. De minutieuze planning van de LVMH-persdienst dreigt ondermijnd te worden door de onbevangenheid van haar nieuwe muze. Het interview wordt abrupt beëindigd. "Het ligt niet aan mij, maar aan die blonde dame", lacht Mastrioanni schalks. In deze hoogdagen van gestroomlijnde Paris Hiltons is onbevangenheid en humor een schaars goed.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234