Zondag 25/10/2020

Chevrolet komt voortaan uit Korea

General Motors kiepert de naam Daewoo overboord

Bart Lenaerts

Het Koreaanse Daewoo timmert al een tijdje aan de weg in Europa. Met wisselend succes, maar net nu het beter gaat verdwijnt de naam Daewoo voorgoed uit ons straatbeeld. Niet dat ze ermee ophouden, maar sinds 1 januari gaat men verder als Chevrolet. De goedkoopste dochter van General Motors heeft daarvoor zo haar redenen, al zal dat wel een bom duiten kosten.

Hardy Spranger, vice-president van Daewoo Europe - of beter Chevrolet Europe -, heeft al één goede reden om de naam Daewoo overboord te kieperen: "Die naam is helemaal niet van ons." Toen General Motors (GM) in 2001 de failliete autodivisie van Daewoo overnam, bleef het bezit van de naam immers in Korea. Logisch ook, want Daewoo staat voor heel wat meer dan auto's alleen. "En dat is geen leuke situatie", vindt Spranger, "want je kunt er gif op innemen dat wij in de klappen delen als iemand problemen heeft met zijn Daewoo-microgolfoven. Frustrerend, want met die andere afdelingen hebben we helemaal niets te maken."

Bovendien heerst er op mondiaal vlak enorme verwarring over de naam Daewoo. Wat men in Europa kent als Daewoo Matiz en Daewoo Evanda wordt in de VS onder het Chevrolet-logo verkocht terwijl in Oost-Europa dan weer Daewoo's onder de naam FSO worden vermarkt. "We hadden daarom dringend nood aan een globale strategie", bevestigt Hardy Spranger.

Waarom dan Chevrolet? Veel Europeanen stellen zich bij die welluidende naam toch vooral Amerikaanse bakbeesten voor, terwijl Daewoo precies het tegenovergestelde in het gamma heeft. Maar die perceptie is achterhaald. In Amerika is Chevrolet intussen een budgetmerk geworden. "In de VS is Chevrolet al langer een merk dat vooral value for money levert, precies zoals Daewoo in Europa doet. Daarom wil GM van Chevrolet nu wereldwijd het instapmerk van de groep maken", zegt Yves De Cauwer, de woordvoerder van Chevrolet België.

Twee jaar geleden gooide GM Europe verschrikkelijk veel geld op tafel om het imago van Daewoo op te krikken. Maar dat was dus allemaal geld over de balk, nu GM van nul moet herbeginnen met de communicatie over de naamsverandering. "We zullen de merkswitch zwaar moeten ondersteunen met advertenties en promoties", geeft De Cauwer toe.

Het zal een smak geld kosten en laat GM Europe, dat verder bevolkt wordt door Opel, Saab en Vauxhall, nu net daarvan geen overschot hebben. Dit jaar vreest de groep in Europa een verlies van 100 miljoen euro, terwijl analisten becijferden dat deze naamswijziging (met spektakelkortingen om de oude stock Daewoo's te verkopen) 37 miljoen euro zou kunnen kosten.

Waarom voert GM nu pas de naamsverandering door en niet twee jaar geleden, toen ze Daewoo overnamen? "We hadden toen andere prioriteiten", zegt De Cauwer. "We moesten een volledig dealersnet vernieuwen en aanpassen. Toen ook nog eens een naamswissel erbij was te veel geweest."

Nu vindt GM de tijd wel rijp voor een drastische ommezwaai. "Chevrolet is een sterk merk maar heeft niet de gepaste wagens voor de Europese markt, terwijl Daewoo als merknaam niet zo sterk is, maar wel een perfecte portfolio aanbiedt", zegt de Cauwer.

Binnen de GM groep schuift het nieuwe Chevrolet onderaan bij, zo'n beetje als Skoda zich verhoudt tot Volkswagen. Opel wil op zijn beurt van de komst van Chevrolet profiteren om iets hogerop te kruipen, zonder echter zijn status van volumemerk te verloochenen. Toch hopen de Koreanen van Chevrolet op termijn zelf ook een iets hogere positie in onze markt in te nemen met onder meer nieuwe diesels en luxueuzere 4x4's.

De verwachtingen voor het nieuwe Chevrolet zijn alvast hooggespannen, want onder Daewoo-vlag deed men het lang niet slecht. In 2004 steeg de export vanuit Korea met 76 procent en ook in Europa waren de resultaten bemoedigend. In 2004 wist men net geen 190.000 Europeanen te verleiden, 42 procent beter dan het voorgaande jaar. Vooral in bepaalde Oost-Europese markten, waar de auto's dus al als Chevrolet werden verkocht, deed het merk het bijzonder goed.

In België bracht Daewoo zowat 5.400 auto's aan de man, 26 procent beter dan in 2003. Opmerkelijke cijfers, omdat Daewoo tot vandaag de voor onze markt zo broodnodige dieselmotoren ontbeert. Toch bleef Europa tot hiertoe het stiefmoederlijke kindje van de Koreanen, die in 2004 dik 900.000 auto's bouwden.

Wat gebeurt er ondertussen met de Corvette. Die roomvette sportwagen liet immers als geen ander de Chevrolet-naam in Europa klinken. Moet die peperdure sportwagen nu samen met prijskraker Matiz in de showroom? Nee. De Corvette verliest zijn voornaam en wordt als Corvette - zonder Chevrolet dus - mee opgenomen in de portefeuille van het Nederlandse Kroymans. Die importeert voor heel Europa Cadillac. Dat is het absolute topmerk van GM.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234