Zaterdag 03/12/2022

Chauffeurs koeriersdiensten eisen betere arbeidsomstandigheden

De Europese Transportfederatie voert vandaag actie op het Brusselse Schumanplein. Ze eist een wet op rij- en rusttijden die ook van toepassing is op de chauffeurs van koeriersdiensten. 'De chauffeurs van koeriersdiensten zijn een vogel voor de kat.'

Janine Meijer

De sector van de koeriers- en expresdiensten is de laatste jaren explosief gegroeid in heel Europa. Maar van enige bescherming van de werknemers is geen sprake. De chauffeurs vallen niet zoals hun collega's die zware vrachtwagens besturen onder een rij-en-rusttijden-wet. Ze kunnen dus zonder problemen hele dagen en nachten achter elkaar op pad gestuurd worden.

Als hier niet snel verandering in komt, schat de Europese Transport Federatie (ETF) dat het aantal verkeersdoden veroorzaakt door koeriersdiensten het komend jaar met 20 procent zal stijgen. De EFT organiseert vandaag rond halfelf een protestactie in Brussel waarbij een zwaar verkeersongeluk gesimuleerd wordt. Op het Schumanplein zullen een grote vrachtwagen en een bestelbus op elkaar botsen en een grote ravage aanrichten.

"Een chauffeur van een koeriersdienst die zestien uur per dag achter het stuur zit voor 1.000 of 1.200 euro per maand, is geen uitzondering", zegt Raf Wouters, sectorverantwoordelijke transport van ACV-Transcom. "Sommige werkgevers buiten hun mensen echt uit. Alleen het maandloon is vastgesteld, het aantal werkuren staat niet vast. De sector van de koeriersdiensten is de laatste jaren enorm snel gegroeid. Niemand stuurt zijn pakketjes nog per post. Alles moet binnen een paar uur geleverd zijn. De concurrentie is dus groot."

Het gevolg is een toenemend aantal ongevallen met dodelijke afloop of zeer ernstige letsels veroorzaakt door dodelijk vermoeide chauffeurs. Het precieze aantal ongelukken is niet bekend, omdat sommige voertuigen waar koeriersdiensten mee rijden tot de categorie personenwagens horen en andere tot die van de lichte vrachtwagens. Maar Wouters schat dat het aantal de laatste drie jaar meer dan verdubbeld is.

"Voor chauffeurs van zware vrachtwagens bestaat al jaren een wet op rust- en rijtijden die moet voorkomen dat chauffeurs te lang achter het stuur zitten. De controle daarvan gebeurt met een tachograaf. Maar voor de chauffeurs van koeriersdiensten is niets geregeld. Zij vallen niet onder deze wetgeving en zijn een vogel voor de kat."

In België werken er naar schatting enkele tienduizenden werknemers voor koeriersbedrijven of expresdiensten. Sommige van hen werken als schijnzelfstandigen. Zij hebben een zelfstandig statuut, maar zijn voor hun opdrachten volledig afhankelijk van een vast koeriersbedrijf. Wouters: "Deze groep is extra kwetsbaar en neemt om geen opdrachten te missen vaak onnodige risico's."

De ETF heeft al meerdere keren aangedrongen op een wet op rij- en rusttijden voor koeriersdiensten. Telkenmale werd het voorstel door enkele EU-lidstaten, waaronder Spanje, van tafel geveegd, omdat het de groei van de sector zou tegenhouden.

Ook buiten Europa is 11 oktober uitgeroepen tot de dag van de chauffeur. In verschillende landen zal actie gevoerd worden voor de verbetering van de arbeidsomstandigheden van chauffeurs. In België vraagt de transportfederatie aan federaal minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (SP.A) om ook snel werk te maken van veilige rustplaatsen voor chauffeurs. Op de huidige parkeerplaatsen langs snelwegen worden chauffeurs regelmatig overvallen, wat het nemen van rustpauzes niet bevordert.

'Chauffeurs die zestien uur per dag werken, zijn geen uitzondering'

Wat bepaalt de wet op rij- en rusttijden?

* een chauffeur mag niet langer dan negen uur achter het stuur zitten;

* na elke 4,5 uur moet er een pauze genomen worden;

* per etmaal moet een chauffeur elf uur aaneengesloten rusten;

* twee keer per week hoeft de rusttijd maar negen uur aaneengesloten te zijn.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234