Chauffeurloze vrachtwagen kan dit najaar al de baan op
Het is ongetwijfeld de nachtmerrie van iedere vrachtwagenchauffeur: een truck waarin hij niet meer nodig is. Nog dit jaar gaat een robottruck op eigen houtje Zweden doorkruisen.
Paccar, de moedermaatschappij van DAF, maar ook Tesla, Daimler en Volvo werken allemaal hard aan zelfrijdende trucks, toch is het Zweedse Einride ze voor. Na de zomer stuurt Einride zijn eerste 'slimme' vrachtwagen, de T-Pod, de weg op.
De rol van de chauffeur is in de T-Pod volledig uitgespeeld, want een stuurwiel en pedalen ontbreken. Het revolutionaire voertuig zou op twee manieren aangestuurd kunnen worden: met afstandsbediening door medewerkers van een verkeerscentrale of volledig computergestuurd, zonder menselijke bemoeienis.
Batterijen
De T-Pod wordt na de zomer eerst ingezet in een volledig nieuw distributiesysteem tussen de Zweedse steden Göteborg en Helsingborg. De 200 kilometer reikwijdte van de batterijen zou precies voldoende moeten zijn om de afstand tussen beide steden zonder opladen te overbruggen. De truck is 7 meter lang en kan vijftien pallets vervoeren. Bij volledige belading is het gewicht 20 ton.
Supermarktketen Lidl wil dit najaar als een van de eerste bedrijven goederen met de T-Pod gaan vervoeren tussen verschillende distributiecentra in Zweden. Lidl heeft aangekondigd in het derde kwartaal te willen beginnen, allereerst in Halmstad. Het bedrijf hecht er waarde aan dat de vrachtauto's geen uitlaatgassen uitstoten en fluisterstil zijn.
Hoewel de vorm anders suggereert, ontbeert de intelligente vrachtwagen een cabine. Hij hoeft immers geen plaats te bieden aan een chauffeur. Op de snelweg heeft de robottruck helemaal niemand meer nodig. Menselijk ingrijpen op afstand is altijd mogelijk, bezweert Einride, maar in principe zoekt de truck zelf volledig zijn weg.
In het gecompliceerde stadsverkeer is het een ander verhaal. Dan moet iemand in een verkeerscentrale met afstandsbediening bepalen waar en hoe de truck moet rijden. Al is het dan op afstand, de truck wordt in die situatie dus altijd nog door mensen gecontroleerd om de veiligheid te garanderen.
Einride streeft ernaar dat al over twee jaar in Zweden een vloot van 200 T-Pods rondrijdt.