Donderdag 28/01/2021

Chauffeurloze vrachtwagen kan dit najaar al de baan op

In de T-Pod is de rol van de chauffeur volledig uitgespeeld, want een stuurwiel en pedalen ontbreken.Beeld rv

Het is ongetwijfeld de nachtmerrie van iedere vrachtwagenchauffeur: een truck waarin hij niet meer nodig is. Nog dit jaar gaat een robottruck op eigen houtje Zweden doorkruisen.

Paccar, de moedermaatschappij van DAF, maar ook Tesla, Daimler en Volvo werken allemaal hard aan zelfrijdende trucks, toch is het Zweedse Einride ze voor. Na de zomer stuurt Einride zijn eerste 'slimme' vrachtwagen, de T-Pod, de weg op.

De rol van de chauffeur is in de T-Pod volledig uitgespeeld, want een stuurwiel en pedalen ontbreken. Het revolutionaire voertuig zou op twee manieren aangestuurd kunnen worden: met afstandsbediening door medewerkers van een verkeerscentrale of volledig computergestuurd, zonder menselijke bemoeienis.

Batterijen

De T-Pod wordt na de zomer eerst ingezet in een volledig nieuw distributiesysteem tussen de Zweedse steden Göteborg en Helsingborg. De 200 kilometer reikwijdte van de batterijen zou precies voldoende moeten zijn om de afstand tussen beide steden zonder opladen te overbruggen. De truck is 7 meter lang en kan vijftien pallets vervoeren. Bij volledige belading is het gewicht 20 ton. 

S
upermarktketen Lidl wil dit najaar als een van de eerste bedrijven goederen met de T-Pod gaan vervoeren tussen verschillende distributiecentra in Zweden. Lidl heeft aangekondigd in het derde kwartaal te willen beginnen, allereerst in Halmstad. Het bedrijf hecht er waarde aan dat de vrachtauto's geen uitlaatgassen uitstoten en fluisterstil zijn.

Hoewel de vorm anders suggereert, ontbeert de intelligente vrachtwagen een cabine. Hij hoeft immers geen plaats te bieden aan een chauffeur. Op de snelweg heeft de robottruck helemaal niemand meer nodig. Menselijk ingrijpen op afstand is altijd mogelijk, bezweert Einride, maar in principe zoekt de truck zelf volledig zijn weg.

In het gecompliceerde stadsverkeer is het een ander verhaal. Dan moet iemand in een verkeerscentrale met afstandsbediening bepalen waar en hoe de truck moet rijden. Al is het dan op afstand, de truck wordt in die situatie dus altijd nog door mensen gecontroleerd om de veiligheid te garanderen.

Einride streeft ernaar dat al over twee jaar in Zweden een vloot van 200 T-Pods rondrijdt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234