Maandag 14/10/2019

Diversiteit

Charter moet stereotiepe beelden in reclame stoppen

De nieuwe reclamespot van Gillette is een voorbeeld van hoe stereotiepe reclame wordt tegengegaan Beeld YouTube

Via het charter ‘Unstereotype Communication’ wil UBA werk maken van diversiteit en inclusie. 

We krijgen dagelijks al dan niet bewust zo’n duizendtal reclameboodschappen te slikken. Heel wat van die boodschappen bestaan uit stereotypen die onze maatschappij niet weerspiegelen. De Unie van Belgische adverteerders (UBA) engageert zich nu via een charter voor meer diversiteit en inclusie in reclame. 

“Reclame moet beelden en verhalen tonen die representatief zijn voor de samenleving van vandaag en morgen. Ze moet stereotypen vermijden en iedereen – ongeacht geslacht, afkomst, leeftijd, geaardheid, beperking of geloof – op een gelijke manier behandelen”, luidt het. Niet enkel de reclame zelf, maar ook de teams die aan deze campagnes meewerken moeten volgens het charter een toonbeeld van diversiteit zijn. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234