Vrijdag 21/01/2022

Dakar

Charly Gotlib: "Het einde van de wereld leek nabij"

null Beeld Photo News
Beeld Photo News

Albert Llovera, Jaromir Martinec en hun Belgische navigator Charly Gotlib (Tatra) eindigden gisteren in de vijfde etappe van de Dakar op de 34e plaats bij de vrachtwagens. In de stand zijn ze terug te vinden op de 29e plaats.

"Vrijdagochtend wou de motor eerst niet mee wegens de hoogte en de ijle lucht", aldus Gotlib. "Na een tijdje kregen we hem toch aan de praat. Bij de start van de rit kregen we van een inwoner enkele cocabladeren om op te kauwen. Dat hielp tegen de hoofdpijn. Het begin van de rit was smal en bochtig en vervolgens kwamen het water en de modder. Na 78 kilometer kwamen we samen met zes andere trucks vast te zitten in een rio die omgevormd was tot een rivier. Even verderop kwamen reden we vast in de modder en ook nu kregen we hulp zodat we verder konden rijden. Op 30 kilometer van de finish maakte de motor een raar geluid. We zijn gestopt en vonden een waterlek. We hebben dat hersteld met een tweecomponentenpasta die we kregen van een andere deelnemer. Ik heb de indruk dat de motor niet beschadigd werd. Nadien zijn we aan de duinen begonnen, waarna we vernamen dat het tweede deel van de rit geannuleerd was. We zijn dan via de gewone weg naar het bivak gereden. Die 70 km waren verschrikkelijk. Het einde van de wereld leek nabij en we hebben meer gevaren in plaats van gereden."

Dave Berghmans beleefde zware dagen

Na vijf dagen en enkele bijzonder zware Dakar-ritten waarin hij andere rijders in nood moest bijstaan, staat navigator Dave Berghmans samen met Thomas Robineau en Jose Martins (Iveco) op de 34e plaats bij de vrachtwagens. "We hebben eindelijk eens op een normaal uur het bivak bereikt en dat doet deugd", zei Dave Berghmans. "Maar echt prettig is het hier niet. Alles staat onder water. De voorbije dagen hebben we hard gewerkt, daarvoor zijn we hier. Op woensdag hebben we een wagen getakeld waarvan de versnellingsbak stuk was. Eerst 150 km op de piste en dan nog eens 100 km op de gewone weg terwijl het in de cabine 55 graden Celsius was. Bij Nasser Al-Attiyah zijn we helaas niet meer geraakt. We waren te ver van hem verwijderd. Jammer dat we hem niet hebben kunnen helpen. Na drie uur slapen zijn we opnieuw vertrokken en zijn we tijdens een volgende reparatie in een onweer beland. In de woestijn. Ik had het nooit voor mogelijk gehouden dat dit mogelijk zou zijn. Onweer in de woestijn. Op donderdag was het een mooie en voor ons eindelijk eens rustige rit in de duinen. Vrijdag zijn we goed gestart en ging het vlot tot het begon te regenen. Plots stonden de normaal droge rivierbeddingen onder water. Veel trucks stonden geblokkeerd. Er was geen doorkomen aan. We hebben dan een ommetje gemaakt om iets verderop terug op het gewone traject uit te komen. Toen ons dat gelukt was, stonden we vrijwel meteen vast in de modder. Tot drie keer toe. We zijn telkens geholpen door collega's. De laatste keer door Noël Essers. Deel twee van de rit werd geannuleerd. Ik denk dat dit een juiste beslissing was. Het heeft uren aan een stuk geregend. Ongezien."

null Beeld Photo News
Beeld Photo News

Serge Bruynkens moet noodgedwongen ambities opbergen

Serge Bruynkens, de navigator van de Kazach Artur Ardavichus (MAN), moet noodgedwongen zijn ambities op een goed eindklassement in de Dakar opbergen. Na afloop van de vijfde rit staat de Belg op de 33e plaats bij de vrachtwagens. Omwille van een gebrek aan vermogen moesten Bruynkens, Ardavichus en Huisman donderdag de duinen links laten liggen, waardoor ze 11 uur straftijd kregen. "Eigenlijk is onze Dakar voorbij, maar uit respect voor onze sponsors en het team doen we verder. We kunnen nog nuttig zijn voor onze teammaten Versluis en Stacey", doet Bruynkens zijn verhaal. "We keken zo hard uit naar de duinen, maar we zijn er niet aan kunnen beginnen. Vanuit stilstand vertrekken was onmogelijk omwille van een gebrek aan vermogen. Waarschijnlijk een gevolg van de grote hoogte. Er zat niets anders in dan rechtsomkeer te maken en de duinen te omzeilen. Op de weg terug zijn we nog vast komen te zitten en reden we twee keer lek. Omdat we de duinen links hebben laten liggen, kregen we als toetje de aangekondigde straftijd. Onze Dakar is om zeep. Uitrijden, helpen en ons volgende week in een rit tonen, zijn nu de ambities. Op vrijdag hebben we Peter Versluis geholpen en werden we in Oruro geconfronteerd met de grootste chaos. Over de laatste 500 meter richting bivak hebben we 45 minuten gedaan. De ene wagen mocht het bivak wel in, de andere d

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234