Vrijdag 30/09/2022

Wat is muziek?

Charlotte de Witte: "Ik vind rust in harde techno"

null Beeld Tom Lagast
Beeld Tom Lagast

Met haar koptelefoon en geheugenkaartjes reist dj en technoproducer Charlotte de Witte de wereld rond. Ze heeft een eigen sound, maar betreurt dat ze geen instrument kan bespelen. Ze wil mensen doen dansen en tegelijk houdt ze van melancholie tussen de dreunende beats. ‘Het zit niet in de mens zijn natuur om muziek te maken met een computer.’

Tim F. Van der Mensbrugghe

Is dansmuziek louter functioneel?

Als techno-dj houdt Charlotte de Witte (24) van de nacht, als producer staat ze graag vroeg op om te sleutelen aan nieuwe tracks. De muziek die ze draait, klinkt vaak harder dan de muziek die ze máákt, maar altijd vormen technobeats de basis. “Dansen is altijd een onderdeel geweest van het nachtleven. De muziek moet mensen in beweging zetten.”

Ze probeert haar eigen muziek puur en functioneel te houden. “Tachtig procent van de tijd is het resultaat dansmuziek, want dat is nu eenmaal wat ik doe. Maar wanneer je muziek maakt, hoef je je niet te beperken tot het idee dat het moet werken op de dansvloer. Het zou triestig zijn om al je inspiratie opzij te schuiven.”

Techno moet niet alleen inwerken op je lichaam, maar ook op je emoties. “Muziek is een uitlaatklep, maar kan ook vanbinnen iets losmaken. Voor mij is muziek een heel emotionele beleving.”

Ze is geen fan van chaotische muziek. Haar eigen techno is stripped. De beats zijn kaal, maar niet emotieloos. Tussen de kickdrums weeft ze texturen die de dansvloer overstijgen. “Met meer leegte kun je je ook meer verliezen in iets. Bij iets dat uitgepuurd is, ga ik automatisch aandachtiger luisteren. Dan beleef ik het meer. Het mooie aan melancholische, donkere muziek is dat er veel ruimte is om elk element te appreciëren. Voor mij zit daar meer emotie in. Techno is hard, maar ik heb persoonlijke rust gevonden in muziek die eigenlijk niet zo rustig is.”

Zijn technoproducers muzikanten?

Op een weekdag staat De Witte op, ontbijt ze en kruipt ze in haar joggingbroek in haar homestudio. Daar gebruikt ze haar computer om muziek te maken. Maakt dat van haar een muzikant? “Pfff. Ik voel me meer producer dan muzikant. Ik kan geen instrument bespelen, maar dat betekent niet dat ik geen muziek kan maken. Ik voel aan wat juist klinkt en wat niet.”

Logic Pro heet het programma waarmee ze haar muziek producet. “Zodra je de basis kent en weet hoe je eraan moet beginnen, werkt dat vrij goed. Je begint met een goeie kick en een baslijn. Daarop leg je een structuur van subtiele geluiden, zodat je muziek leeft en niet droog blijft. Dan heb je al vrij veel. Je kunt er nog wat percussie bij steken en een vocal. In techno hoeft er niet altijd een melodie in te zitten.”

Hoewel ze nooit piano leerde spelen, is ze ooit aan een pianosong begonnen. “Mijn lief was op reis, het was slecht weer, ik voelde me sad en eenzaam, en ik dacht: fuck it, ik speel wat piano. Het klópte wel, maar het duurde uren om een halve track te maken. Ik heb hem niet afgewerkt, misschien gebeurt dat ooit nog. Als ik later een zoon of een dochter heb, vliegt die naar de muziekschool. Een instrument kunnen bespelen is een supermooie kunst en ik vind de piano prachtig.”

Is elektronische muziek maken gemakkelijk?

Wanneer De Witte uitlegt hoe ze haar techno producet, doet ze het erg gemakkelijk klinken. Alsof het zomaar op wat knopjes drukken is. “Zo simpel is het natuurlijk niet. Net doordat ik zo weinig elementen gebruik, moeten ze ook heel goed klinken, en dat is minstens even moeilijk als je track samenstellen. Je plakt er niet zomaar wat effecten tussen.”

De software onder de knie krijgen noemt ze een verschrikkelijk frustrerend proces. “Zodra je je weg vindt, wordt het leuk, maar ik heb er zeer lang mee gesukkeld. Het is leren fietsen maal tien. Het zit niet in de menselijke natuur om muziek te maken met een computer. Dat blijft een machine. Een toetsenbord vóél je niet zoals een muziekinstrument. Het is blijven, blijven en blijven proberen tot je opeens merkt: tiens, ik heb een nummer gemaakt.”

De Witte ontwikkelde haar eigen sound, die zich onderscheidt door de “scheve elementen” die erin zitten. “Ik vind het wel iets hebben dat je denkt: huh, wat is dát? Is dat technisch gezien volgens de regels van de kunst? Neen, maar dat hoeft ook niet. Op YouTube heb ik eens gregoriaanse gezangen gevonden. Gezellig, dacht ik. Dus heb ik die gedownload en er de track ‘Valpuris’ mee gemaakt. Zeker vandaag zijn er zodanig veel mogelijkheden om inspiratie op te doen. Vaak begin ik te prutsen en zie ik wel waar ik uitkom.”

Is techno nu al mainstream?

Op Studio Brussel knutselt De Witte iedere week een set van een uur in elkaar. Elk weekend stapt ze op het vliegtuig om in verre buitenlanden te gaan draaien. Op haar 24ste is ze een gevestigde naam in de technowereld. Wat houdt haar nog tegen om uit te groeien tot een popster?

“Een hit scoren zou ik verschrikkelijk vinden”, zegt ze. “Als techno mainstream wordt, gaat het genre kapot. Kijk naar dubstep: dat was een gigantische hype, maar waar is het genre nu? Techno is een gigantische undergroundcultuur die overal ter wereld leeft, maar techno zal nooit mainstream worden. Als techno-dj entertain je de mensen enkel met je muziek. Ik ben geen performer, ik wil niet op een podium staan zwaaien met mijn armen om mensen te amuseren.”

Het genre is gemaakt om ’s nachts in een club te spelen, niet overdag op de radio, vindt ze. “Techno is minder snelle muziek dan drum-’n-bass, maar het blijft donker en agressief. In een club mag dat, daar heb je een uitlaatklep.”

Dat ze geen mainstreamartiest wil worden, betekent niet dat Charlotte de Witte geen ambities heeft. “Ik ga er hard voor. Ik zal nooit 100 procent tevreden zijn met waar ik sta, ik zal altijd verder willen gaan. Ik wil mijn muziek beter maken, meer producties maken, meer reizen, op betere festivals staan en meer naambekendheid krijgen. Ik wil alles.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234