Dinsdag 19/01/2021

Charlie Feathers

The Flaming Lips The Terror

Ruben: "De rockabilly van The Cramps greep me bij mijn nekvel, schudde me door elkaar en bevorderde mijn liefde voor gitaar. Later kwam ik erachter dat zij op hun beurt beïnvloed waren door Charlie Feathers. De esthetiek en energie van zijn muziek heeft vandaag nog steeds niets aan kracht ingeboet. Ik wil niet klinken als een ouwe vent, maar in de fifties stond metier centraal. Daarom zijn zoveel platen uit die tijd wellicht niet te evenaren."

SLAYER

Live Undead

Mario: "Slayer leerde ik kennen met deze liveplaat. Een slag in mijn gezicht: nog nooit had ik iemand zo heavy horen zingen als Tom Araya. De beste versie ooit van 'Black Magic' staat trouwens op deze Live Undead. En als drummer kom je natuurlijk niet onder Dave Lombardo uit: hij speelt strak maar zijn stijl swingt tegelijk, wellicht door zijn Cubaanse achtergrond. Alleen jammer dat mijn favoriete Slayer-song 'Angel of Death', met die weergaloze drumsolo, toen nog niet bestond en dus ontbreekt."

THE NOTORIOUS B.I.G.

Ready to Die

Paul: "Wu-Tang Clan, Method Man en Biggie Smalls: de blues van deze tijd. In de arme wijken van Alabama hoor je geen blues op de porch, maar hiphopbeats. Rappers vertellen zelfs in de traditie van de oude bluesmannen. Ook op Ready to Die: dat verhaal is letterlijk uit Biggies leven gegrepen. De schuttingtaal hoeft niet voor mij en zelf zal ik mijn vrouw nooit als een biatch behandelen. Maar die grooves vind ik wel fantastisch."

TRIXIE WHITLEY

Like Ivy

Ruben: "Ik ben niet helemaal mee met haar debuutplaat, maar Trixie Whitley vind ik wel een geweldige zangeres. Ik ben ondersteboven van de liedjes die ze in haar eentje brengt: onwaarschijnlijk wat zij solo teweegbrengt met niets meer dan een akoestische gitaar en zang. Dat kun je niet leren. Zoiets is maar enkelen gegeven. Daar ze nog heel jong is én heel getalenteerd, weet ik gewoon dat ze nog veel zal groeien en moet blijven experimenteren."

DIO

Holy Diver

Mario: "Toen Triggerfinger ging opnemen in de Sound City Studios van Los Angeles, ontdekte ik dat ook Holy Diver daar werd opgenomen. Die ervaring kon voor mij dus al niet meer stuk. Weinig platen heb ik zo vaak opnieuw moeten kopen omdat ik ze grijs draaide. Ronnie James Dio blijft voor mij de allerbeste zanger uit de hardrock en heavy metal. En zijn liefde voor middeleeuwse cultuur sprak me ook altijd aan: eigenlijk bracht hij gewoon de coolste riddermuziek ooit!"

DAVE BRUBECK

Distinctive Rhythm Instrumentals

Paul: "Dave Brubeck hoort bij de soundtrack van mijn leven. Onze pa was daar nogal zot van. Als zestienjarige was ik geen grote jazzfan, maar wie graag in de cafés van Leuven rondhing, ontsnapte daar niet aan. Hoe bruiner de kroegen, hoe vaker je Dave Brubeck hoorde. (lacht) Zo werden zijn platen een deel van mijn muzikale opvoeding. Die muziek is alleszins blijven hangen. Door hem leerde ik jazz later meer appreciëren."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234