Zaterdag 21/09/2019

Charles Aznavour schrijft Lautrec-musical

Franse musicalinvasie op Londense West End

De Franse chansonnier Charles Aznavour is volop bezig met het schrijven van songs voor een musical over de schilder Toulouse-Lautrec. Volgend seizoen gaat de productie in wereldpremière in London. Het project is al zo'n twee jaar oud en de 75-jarige Aznavour heeft al ongeveer 20 nummers geschreven. Daar moeten er nog eens twintig bij komen. Daarna worden de liedjes geselecteerd die in de show te zien en te horen zullen zijn.

Aanvankelijk was het de bedoeling van producent Mike Merrick om een adaptatie te maken van de John Huston-film Moulin Rouge uit 1952, een film over het leven van de kleine schilder met zijn voorliefde voor het Parijse nachtleven. Dat bleek echter te moeilijk en nu zal de show, met een voorlopig budget van 5 miljoen dollar (185 miljoen frank of 4,6 miljoen euro), zich baseren op allerlei biografieën. Dat is een kolfje naar de hand van regisseur Rob Bettison, die eerder al het levensverhaal van Buddy Holly en Al Jolson succesvol voor het musicalvoetlicht plaatste. Merrick meldde over de show dat het zeker geen "opkomen en afgaan van mensen met baretten en stokbroden" zal zijn. Aan het vakblad Variety zei Aznavour: "Lautrec is een zelfde figuur als Piaf, Janis Joplin en al die anderen", doelend op de dramatische aspecten van Lautrecs leven. Lautrec is slechts één van drie musicals gemaakt door Fransen of met een Frans onderwerp die hopen op een West End-ovatie. Ook Notre Dame de Paris zal naar het Engels vertaald worden (door Will Jennings, de tekstschrijver van de Titanic-hit 'My Heart Will Go On'). De musical van Luc Plamondon en Richard Cocciante, naar het boek van Victor Hugo, speelde in ons land al voor een uitverkocht Vorst Nationaal, waar hij dit najaar opnieuw te zien is. De Londense productie van deze popmusical kan beschikken over een budget van 7 miljoen dollar (259 miljoen frank of 6,4 miljoen euro). Producer Michael White wil vooral de continentale kleur van de productie behouden, hoewel het moeilijk zal zijn om een zaal te vinden. Volgens de producent zijn er slechts twee à drie theaters geschikt voor de Quasimodo-musical.

Ook Napoleon zal London proberen in te palmen. Deze Canadese musical over de Franse keizer - al in 1994 te zien in Toronto - werd geschreven door Timothy Williams en Andrew Sabiston, die nu hun West End-debuut maken. Met een cast van 36 en een orkest van 28 uitvoerders wordt de 7 miljoen dollar (259 miljoen frank of 6,4 miljoen euro) dure show nu al schamper son of Lez Miz genoemd. "Hoe we uit de buurt moesten blijven van Les Misérables heeft zeker wat kopzorgen gekost", vertelde regisseur Fransesca Zambello aan Variety. "Maar dit is niet zozeer het verhaal van epische gebeurtenissen maar van een tragische en menselijke held te midden van een wervelende geschiedenis."

De drie shows zijn in preproductie en zullen in de lente van 2000 openen. Er wordt zo lang gewacht om uit de buurt te blijven van de Disney-blockbuster The Lion King, die vanaf oktober West End zal domineren. De Angelsaksen zullen volgend seizoen dus iets minder talrijk aanwezig zijn. Tony-verzamelaar en Broadway-import Fosse, over het leven van de flamboyante choreograaf Bob Fosse, maakt in 2000 zijn Europees debuut. De enige nieuwe Britse musical, voor zover bekend, wordt de Cameron MacIntosh-productie van The Witches of Eastwick, gebaseerd op het boek van John Updike uit 1984 en de film uit 1987 met Jack Nicholson en Cher.

Critici vinden de Franse invasie alvast een verademing na het afgelopen nogal zwakke seizoen van showcases: musicals die worden opgetrokken rond de muziek van een componist of genre zoals Mamma Mia, de succesvolle Abba show, of Soultrain.

Ook Parijs herontdekt trouwens de musical. Het succes van Notre Dame de Paris zal daar zeker niet vreemd aan zijn. Zo zullen er volgend seizoen drie musicals een revival in de lichtstad beleven. De Folies Bergères plant een productie van de filmmusical uit 1954 Seven Brides for Seven Brothers van Gene Vincent De Paul. Komt daarbij de travestiemusical La Cage aux Folles van Jerry Hermans én, last but not least, Irma La Douce. Deze musical van Marguerite Monnot en Alexandre Breffort was in 1960 de eerste Franse musical die Broadway haalde. Wilfried Eetezonne

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234