Donderdag 20/02/2020

Chaos was het ordewoord

Manu Chao laat La Cigale op haar grondvesten daveren

Parijs / Van onze medewerker

Christophe Verbiest

Manu Chao is de houder van een wel erg vreemd record: zijn solodebuut Clandestino (1998) was de traagste nummer één ooit in de Franse hitlijsten. Zo'n twee jaar na de release bereikte het album de top. Bij onze zuiderburen gingen meer dan een miljoen exemplaren over de toonbank, in de rest van de wereld (met name Europa en Zuid-Amerika) zelfs dubbel zoveel. Dat maakt dat de voormalige zanger van Mano Negra nu een echte ster is. Drie jaar na Clandestino heeft Chao nu eindelijk een opvolger klaar: Proxima estación: Esperanza.

Wie viel voor de eersteling van de Fransman met Spaanse roots, zal evenveel plezier beleven aan de nieuwe cd. De platen zijn immers elkaars zusjes. Sterker nog, soms heb je zelfs het gevoel dat ze een Siamese tweeling vormen. Zo heeft het tweeluik 'Bongo Bong' / 'Je ne sais pas' (uit Clandestino) dezelfde bloedbaan als 'La Primavera' / 'Me gustas tu' (uit Proxima estación: Esperanza). De songs verschillen net genoeg van elkaar om andere titels te rechtvaardigen.

Manu Chao gaf donderdagavond in de Parijse zaal La Cigale de aftrap van zijn Europese toernee. Zijn uitgebreide band telt negen muzikanten (koperblazers, percussie, bas, gitaar, toetsen), die allen speelden alsof hun leven ervan afhing. Veel volk op het podium dus en dan zwijg ik nog over de hoop fans die de bühne beklommen, vaak dames die een paar honderd meter verderop, aan La Pigalle, probleemloos de kost hadden kunnen verdienen.

Chao's muziek is op plaat erg organisch, een aanstekelijke mix van salsa, rock, reggae, ska en hiphop, met songs die in elkaar overlopen. Ook live was dat het geval, maar de liedjes van de twee cd's (en een paar uit het Mano Negra-tijdperk) werden door elkaar gehusseld. Daaruit bleek dat 's mans muziek een modulair systeem is. Als je rechts een blokje weghaalt, dan kan je dat links inpassen, en omgekeerd. Multilinguïst Chao zong in het Frans, het Engels en (vooral) het Spaans. Muzikaal toonde het tiental zich al even flexibel. Het skaritme was donderdagavond redelijk dominant, maar de heren schakelden met plezier ook drie versnellingen lager naar reggae en dub.

Op andere ogenblikken kwam de oude punker in Chao naar boven of mocht de toetsenist op het knopje van een voorgeprogrammeerde beat drukken. Door die muzikale flexibiliteit - of was het volatiliteit? - klonk de zanger het ene moment als Eddy Cochran op speed en even nadien als Bob Marley met een Frans accent.

Door hun overdadige enthousiasme raakten de muzikanten wel eens het spoor bijster. Je had het gevoel in een chaos te zijn terechtgekomen waarin een kat haar jongen niet meer zou terugvinden. Naarmate de avond vorderde - en vorderde, en vorderde, ruim négen kwartier lang - werd chaos almaar nadrukkelijker het ordewoord. Het gros van de muzikanten nam een paar maal een time-out, wat de toetsenist en een extra zanger de kans gaf om even soundsystem te spelen. Sympathiek, dat wel, maar enige strakheid had dit optreden zeker op een hoger plan getild. Het moet wel gezegd dat de pakweg vijftienhonderd aanwezigen zo uitgelaten reageerden dat de zaal bijna letterlijk op haar grondvesten daverde. Bovengetekende vond de heisa een beetje overdreven, maar alla.

Op Rock Werchter heeft Manu Chao een pak minder tijd ter beschikking. Als hij de beste momenten samenbalt in een concert van een uur, dan heeft hij alles om op de openingsavond een bom onder het festival te leggen. En nu maar hopen dat de tien het eens raken over wie het vuur aan de lont mag steken.

Proxima estación: Esperanza is verschenen bij Virgin. Manu Chao speelt op vrijdag 29 juni op het hoofdpodium van Rock Werchter.Wie: Manu Chao Waar en wanneer: La Cigale, Parijs, donderdag 7 juniOns oordeel: Een te lang concert waarin enthousiasme en chaos elkaar wederzijds beïnvloedden.

Poplijkt wel een modulair systeem

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234