Dinsdag 18/05/2021

Chaos in goede banen

Bescheiden presentatie van leven en werk van een van de veelzijdigste cartoonisten van dit moment

Expo l kim zegt 'nein an die schweinerei' in galerie mekanik HHH

Geert De Weyer

Zesenzestig A4'tjes, netjes onder en naast elkaar opgehangen. Dat krijg je meteen in de maag gesplitst als je de expo Nein an die Schweinerei in de Antwerpse galerie Mekanik bezoekt. De A4'tjes zijn een selectie uit wat De Morgen-huiscartoonist Kim Duchateau (35) voor deze krant tekent.

Een eigenaardige kruisbestuiving tussen Kuifje en De zaak Alzheimer passeert daarin de revue, mediamensen als Marc Reynebeau, Kurt Cobain en het Eurosong voor Kids-grut schuiven aan. De actualiteit weerhoudt de cartoonist er ook niet van verdachte lui als Barbapapa, Samson, Dutroux en Leen Demaré aan het tekenvel toe te vertrouwen.

Daarna volgt een Kim-selectie, goed voor in totaal een kleine vijftig werken. Zowel oud als nieuw werk siert de muren. Wat dat 'oude' werk betreft, die term nam de cartoonist wel heel erg letterlijk. 'Max' en 'Lucky' zijn twee series waaraan Kim begon te tekenen toen hij amper tien was. Simpele kop-voeters in kleurpotlood die slechts tergend langzaam de evolutietheorie lijken te ontdekken staan er achter glas. De titels van die avonturen verwijzen naar zijn invloeden. Een voorbeeldje: Karpax de robot, dat natuurlijk verwijst naar het Rode Ridder-album Karpax de stalen man. Jeugdzondes heet dat, maar de maker is in dit geval begiftigd met een flinke dosis zelfrelativering, wat hem uiteindelijk die strips naast recenter werk deed opstellen. Qua zelfspot zit hij dus juist.

Kim moet zowat de veelzijdigste en productiefste cartoonist van het moment zijn. Naast een hoop stijlen - je ziet zelfs een gravureachtige tekening - en verschillende personages als Madelfried, Esther Verkest of de Hulpeloosjes, beheerst hij blijkbaar ook de chaostheorie, die hem in staat stelt dat alles in goede banen te leiden. Hij laat ook spielereien toe in zijn eigen werk. Zo staan er vier stroken opgesteld van collega-tekenaars Nix, Ilah, Bart Schoofs en Tom Bouden. Aan hen vroeg hij ooit een eigen versie te maken van Madelfried, met verrassende resultaten.

Wat rest zijn uiteraard cartoons, de ene al beter dan de andere: een jongen met een reusachtige vierkante kop die zijn moeder aan de ontbijttafel vraagt of ze nog eens wil vertellen over die keer dat ze van hem beviel met een keizersnede; twee gangsterberen die een belegde-broodjeswinkel op wielen overvallen en tot hun ergernis constateren dat de broodjes al gesmeerd zijn. Ook leuk: de avonturen van Gaatetman. Het in maillotpak gestoken heerschap doorklieft de lucht, maakt een onzachte landing en plant zijn tanden in het tarmac. "Gaatetman?", vraagt iemand. "Dat ben ik dus", zegt de ongelukkige. Met de absurde berengrap een van zijn beste werken. Nein an die Schweinerei is evenwel ook een verkooptentoonstelling, waarop heel wat originelen al op de openingsdag van eigenaar verwisselden. In vergelijking met de prijzen die de Nederlandse 'Single'-cartoonist Hanco Kolk vroeg en de snelheid waarmee hij cartoons aflevert, is Kim redelijk duur: tot 150, 200 euro voor een enkele ingekleurde cartoon. Wie alleen komt kijken, zal dat echter een rotzorg zijn. Op geen enkel moment krijg je het gevoel dat dit een commerciële expositie moest worden. Anders zou de cartoonist de felbegeerde ruimte aan de muren wellicht niet hebben gebruikt voor zijn jeugdkrabbels, werk van zijn collega's of onbekend materiaal.

In feite biedt Nein an die Schweinerei eerder een bescheiden presentatie van 's mans leven en werk. Zijn jeugdzondes staan er naast interviews uit De Morgen en bladen als Zone 5300 of Stripschrift, hij toont zowel oude als recente cartoons en strips en laat zien hoe divers zijn stijl is. Zijn schilderwerk hangt er evenwel niet. Dat is nog tot 11 juli te zien in Brugge (galerie Les Deux Arts, Torhoutse Steenweg 50), waar hij samen met collega's Steve Michiels en Zaza exposeert. Die tentoonstelling, The Other Side Of..., toont niet hun cartoons, maar hun andere uitingen. In het geval van Kim en Zaza zijn die geschilderd, in het geval van Steve Michiels, misschien wel een van de meest onderschatte cartoonisten van het moment, zijn het keramiekbeeldjes.

WAT Nein an die Schweinerei WIE Kim Duchateau WAAR EN WANNEER nog tot woensdag in Galerie Mekanik, Sint-Jacobsmarkt 73, Antwerpen, 03/234.23.47

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234