Dinsdag 29/11/2022

Chantal Pattyn

Het moment waarop we niets van elkaar wisten door Ruud Gielens bij de KVS, een woordeloze productie met een dertigtal acteurs, heeft me emotioneel erg aangegrepen.

Van Hoves versie van Wagners Das Rheingold. Al even geslaagd Gesamtkunstwerk: Winch Only van Christopher Marthaler.

Marlies Heuer, Benny Claessens en Tom Jansen in Morgen misschien (Toneelhuis), Sigrid Vinks in Burgaudine (Kaaitheater), Of/Niet: tranen met tuiten gelachen!

De monoloog Martens (NTGent/Antigone). Traditioneel goedgemaakt theater dat de figuur Martens op een aangrijpende manier in zijn eenzaamheid tekent.

Marseille van Romeo Castellucci: pathetisch, goedkoop effectenbejag.

Alles is ijdelheid van Viviane De Muynck, Het leven van een droom (NTGent/Ruhrtriënnale), Maeterlinck door Marthaler, Een totale Entführung (Transparant).

Lieven Vandenhaute

Opening Night (NTGent/Toneelgroep Amsterdam), een roes om naar te kijken! Technisch zo ingenieus dat je er als kijker niet eens last van hebt.

Platform (NTGent) door Johan Simons. De manier waarop een romantische lezing gebracht wordt van een cynische Houellebecq is intrigerend.

Elsie de Brauw in Opening Night, fenomenaal. Ze geeft je het gevoel haar ook als mens te ontmoeten. Ook de chemie tussen Steven Van Watermeulen en Els Dottermans in Platform was heerlijk.

Vincent.Arthur.Marcel (Malpertuis): authentiek vakwerk met liefde gemaakt en mooi vertolkt.

Ik heb het even gehad met theater dat in kille fabrieken 'donker' staat te doen. Een stevige schone Claus met kloten aan zijn lijf, in de KVS, in het Nederlands! Nu!

Een totale Entführung (Muziektheater Transparant). Ik ben ook bijzonder benieuwd naar de theatersoap van Ontroerend Goed.

Pol Arias

Opening Night (NTGent/Toneelgroep Amsterdam): uitstekend ensemblespel en een fantastische regie waarin Van Hove het filmelement bewaart en tot een fantastisch theaterstuk maakt.

Ivo Van Hove, zowel in Opening Night als in Scènes uit een huwelijk (Toneelgroep Amsterdam).

Elsie de Brauw in Opening Night en Sien Eggers in U bent mijn moeder, bijna perfect. Dat geldt ook voor Robbie Cleiren in Alcestis, Titus De Voogdt in Trouwfeesten en processen en Jurgen Delnaet in Totterdood.

Don Carlos (Tg Amsterdam/De Theatercompagnie), Triptiek (Het Nationaal Toneel), weer een Marijnen zoals in zijn beste jaren. En Vincent.Arthur.Marcel.

De rollende road show (Wunderbaum), minder dan amateurtheater, Baraque Frituur (KVS/Action Malaise), hoe een 'politieke theaterlezing' op niets kan uitdraaien.

Ik ben al te vaak bedrogen uitgekomen: waar je al maanden naar zit te verlangen, kan enorm tegenvallen en vice versa.

Patrick Allegaert

Alcestis (De Roovers), een prachtige tekstbewerking van Bernard Dewulf, sterke dramaturgie, mooie acteurs, heerlijk theater!

Guy Cassiers met Onegin (Toneelhuis): de aanpak van tekst en spelen is fris, het spel met video als essentieel onderdeel maakt deze voorstelling adembenemend.

Johan Heldenbergh in Trouwfeesten en processen (Cie Cecilia), de wijze waarop hij de nogal discutabele 'dokter' speelt, is ronduit magistraal.

Alcestis (De Roovers).

N (Het Toneelhuis). Hoe zoveel kwaliteit kan leiden tot zo'n zwak resultaat! Zwaar gemiste kans!

Soeur Sourire van Marijke Pinoy (Cie Cecilia).

Stef Lernous

Zonder twijfel Marseille van Castellucci. Een antwoord op wat er ook te vragen valt over theater. Opening Night: wat goed eindelijk nog eens herinnerd te worden aan kunde op zowat elk niveau.

Zie vorige vraag! Doe mij maar Ivo Van Hove en Romeo Castellucci. Weet ik veel wat ze al dan niet aan desbetreffende voorstelling geregisseerd hebben.

Lucas Smolders, Dirk Van Dijck en Abke Haring zijn altijd goddelijk om te zien 'presteren'. Doen jullie alle drie in 2009 mee aan een voorstelling bij Abattoir?

Iedereen weet best welk stuk dat ík vind dat daar had moeten staan.

Het frustratietheaterstuk Wegens succes verlengd van Lazarus heb ik niet eens gezien en vind ik nu al bijzonder ergerlijk. Dus die jongens winnen deze ronde dubbel.

Wunderbaum, Bart Meuleman (Antigone), Eric De Volder (Tg Ceremonia), Marijs Boulogne, Abke Haring en De Enthousiasten.

Elsie de Brauw

Handkes scheldstuk Publikumsbeschimpfung door de afstudeerklas van het Antwerpse conservatorium. Nogal belerend met oudere acteurs, maar hier ontroerend.

Platform (NTGent) door mijn man Johan Simons. Boeiend te zien hoe een negatief boek van Houellebecq een positieve, bijna romantische touch kreeg op de scène.

Ik heb hem ditmaal jammer genoeg niet kunnen zien in Wewillivestorm (Nieuwpoorttheater), maar ik vind Benjamin Verdonck een natuurtalent.

Dédé le taxi (Antigone). Een bijzonder tedere muziektheatervoorstelling, die net als muziek meteen aan je gevoel appelleert.

IJdelheid. Veel producties zijn louter een illustratie van 'kijk eens wat ik kan'. Ik heb een hekel aan acteurs die hun vak zo 'serieus' nemen.

Vorig jaar heb ik niet eens alles kunnen zien in 'ons eigen huis' NTGent. Dus kies ik voor een productie waarin ikzelf meespeel: De Oresteia, benieuwd naar wat dat wordt.

Lotte van den Berg

De Japanse kabukivoorstelling op het Hollandfestival: fascinerend in zijn combinatie van concentratie en ritueel. Pure vormesthetiek zonder het verlangen naturel of realistisch te zijn.

Jetse Batelaan met Broeders (Gasthuis).

Benjamin Verdonck met Wewillivestorm (Nieuwpoorttheater). De wijze waarop hij op toneel staat, is ontwapenend eerlijk en oprecht.

Het is en blijft een selectie van drie juryleden, niet aan mij om te zeggen wat daar moet staan.

VSPRS van Alain Platel vond ik teleurstellend. Ongelooflijke dansers, maar wat de benadering van het thema religiositeit en extase betreft te vrijblijvend.

Verdonck kwam niet tot een overeenkomst met de stad Antwerpen voor zijn locatieproject Boot, maar naar het schijnt werkt hij stiekem aan een ander plan.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234