Zaterdag 24/10/2020

Channel Zero tussen triomf en teleurstelling in de AB ***

Beeld UNKNOWN

De zes concerten die Channel Zero vorig jaar gaf in de AB, kregen afgelopen weekend een vervolg in diezelfde zaal. Even overweldigend als toen werd het helaas zelden. Geen gastmuzikanten, uitstekende covers of de vuurdoop van vier nieuwe songs konden dat verhelpen.

"De AB is een uitdaging is voor elke groep die zich écht wil bewijzen", bezwoer brulboei Franky DSVD vorig jaar in De Morgen. "Ofwel zwicht je onder de druk, ofwel zoek je hoe hoog het publiek de lat heeft gelegd en spring je er in één beweging over."

Vrijdag nam Channel Zero alleszins een stevige aanloop, maar de lat hadden ze heimelijk wat lager gelegd. Hoe kon je anders verklaren dat hun set al na een paar maten het machtige begin van 'Suck My Energy'! klonk alsof de magistrale gitaarmuur van vorig jaar niet langer uit spanbeton werd opgetrokken?

Gelukkig slaagden 'Bad to the Bone', 'Help' of 'Heroin' er onder een die geluidsmix nog steeds in om je organen danig om te woelen, en bleef de stem van DSVD een imposant wapen. In het desolate 'My Self-Control' klonk zijn wanhoop tastbaar, terwijl hij Tom Araya van Slayer met verbazend gemak naar de kroon stak in de cover 'Raining Blood', een onconventionele afsluiter maar wél een voltreffer.

Hetzelfde gold voor Pantera's 'Walk', dat opgevat werd als een eresaluut aan de betreurde gitarist Dimebag Darrell. Dat Machine Heads snarendrijver Phil Demmel en zijn vrouw Martha Peterson van Bleeding Through een verdienstelijke gastrol wegkaapten, was een mooie, zij het niet noodzakelijke surplus.

Het concert bleek verder ook uit de uitgelezen kans om nieuw materiaal uit te testen. Morgen vertrekt Channel Zero immers naar Los Angeles voor de opnames van een opvolger voor Black Fuel, hun testament uit 1996. De single 'Black Flowers', die vorig jaar de weg naar nieuw werk moest plaveien, ontbrak in de set. Wel kreeg je het nagelnieuwe 'War is Hell', dat helaas maar net iets origineler klonk dan de titel deed vermoeden. In die song omgordde DSVD voor het eerst zelf een gitaar, maar imposanter klonk het niet.

Honger
Dat gold ook voor het ongekende 'Sidelines'. Dat nummer stelde het met een fraaie dynamiek tussen rust en razernij, melodie en woeste drift, maar bleef niet lang genoeg aan je ribben kleven.

Waarom zat er vrijdag zoveel ruis op Channel Zero? Zoekt de groep een nieuw geluid op? Een loepzuivere triomf als vorig jaar leverde het alleszins niet op. Gewagen van een ontgoocheling zou ook overdreven zijn, maar de groep liet ons wel op onze honger. Hopelijk weet een nieuwe cd in juni die rommelende maag te stillen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234