Dinsdag 17/05/2022

Chanel-expo in The Metropolitan Museum of Art in New York

Een gesprek tussen Coco en Karl

Vijf jaar geleden sprong de geplande Chanel-tentoonstelling in The Metropolitan Museum of Art af omdat Chanels hoofdontwerper Karl Lagerfeld niet houdt van oude kleren op een pop. Afgelopen donderdag opende in het museum dan toch een expo over het beroemde Franse modehuis. Maar van Mademoiselle Coco valt amper een beeld te bespeuren.

Brussel

Eigen berichtgeving

Cathérine Ongenae

Harold Koda, curator van het Costume Institute, dat verbonden is aan het Metropolitan Museum of Art (MET), wilde geen retrospectieve maken. Centraal staat enerzijds het tijdloze imago van het huis, anderzijds wordt de creatieve dialoog tussen Gabrielle Chanel en Karl Lagerfeld benadrukt. Een dialoog voorbij het graf, want Coco Chanel overleed in 1971 en Lagerfeld is sinds 1983 hoofdontwerper.

Als Lagerfeld ergens een hekel aan heeft, is het een verzameling oude jurken. Dat is de reden waarom een vorige poging tot een Chanel-expo vijf jaar geleden afsprong. Lagerfeld wilde het spannender maken door hedendaagse kunstenaars uit te nodigen om een impressie te creëren van Chanel. Daar kon MET-directeur Philippe de Montebello zich niet in vinden en hij blies het project af.

Vandaag is er toch een tentoonstelling en hoewel die wordt gesponsord door Chanel zou Lagerfeld zich afzijdig hebben gehouden tijdens de conceptie. Wel is zijn hand nadrukkelijk aanwezig in de catalogus. Omdat oude kledingstukken te fragiel zijn om op een levend model te tonen ontfermde de ontwerper zich over de foto's en tekende hij met de computer in elk kledingstuk een digitale vrouw. De gezichten werden manueel afgewerkt met make-up en minuscule sponsjes.

Chanel was een moderniste die de look van de vrouw in de twintigste eeuw aanpaste aan haar nieuwe behoeftes. Ze introduceerde het dandyisme in damesmode en gebruikte jersey als volwaardig materiaal voor comfortabele kleren. Maar ze was ook een glamoureuze persoonlijkheid. Een weesmeisje dat een web van mythes rond zich spon en voor zichzelf een imago bedacht dat nu nog tot de verbeelding spreekt en dat bij haar ontembare karakter paste.

Over die Coco is nauwelijks iets te zien. Ook over Lagerfeld, die zijn eigen persona gretig in de kijker zet, kom je weinig te weten. Een bewuste keuze die niet door iedereen wordt geapprecieerd. De organisatoren vonden het onmogelijk een tentoonstelling over mode te maken als de makers de stukken overschaduwen.

De 65 creaties staan in 23 Le Corbusier-achtige modules. Ze staan gerangschikt volgens wat hen zo 'Chanel' maakt. Naast oude creaties zijn er ook recentere van Lagerfeld.

Chanel in Metropolitan Museum of Art, tot 7 augustus. Website: www.metmuseum.org.

'Museum plooide voor lagerfelds afkeer van oude stukken'

Volgens de internationale modepers conformeerden de curatoren van Chanel zich te veel naar de wensen van Karl Lagerfeld en gingen ze te voorzichtig om met het historisch materiaal van Chanel. "Ook al plaatst het MET al die modernistische schoonheid in de kijker, het is er niet in geslaagd het vrije Chanel-gevoel te vatten", aldus Suzy Menkes in de International Herald Tribune. "De curatoren hebben te veel rekening gehouden met Lagerfelds afkeer van historische stukken, in plaats van wat het publiek wil zien en weten", is het oordeel van Cathy Horyn van The New York Times.

Is het dan zo moeilijk om een tentoonstelling te maken over het huis Chanel? Walter Van Beirendonck werkte tijdens zijn curatorschap van het Antwerpse mode-evenement Mode 2001 Landed-Geland samen met het modehuis. Zijn ervaring is dat Karl Lagerfeld niet per definitie afkerig is van de historiek van Chanel. Maar je moet wel een ijzersterk concept hebben, aldus de Antwerpse ontwerper.

"Dirk Van Saene en ik wilden een tentoonstelling maken over twee sterke vrouwen uit de modewereld, Rei Kawakubo en Coco Chanel. Voor zover ik weet, is er nog nooit een grote Chanel-tenoonstelling geweest, terwijl er zoveel interessant materiaal is. Na uitvoerig onderzoek en het bedenken van het concept contacteerden we het Chanel-archief om stukken uit te lenen. Toen de directie daar lucht van kreeg, stelden ze hun veto. Men wilde dat er stukken van de nieuwe collectie werden getoond. Men had het ook moeilijk met het feit dat wij oude interviews met Coco Chanel wilden laten zien, waarin zij al rokend fulmineert. We hebben onze zin doorgedreven en uiteindelijk is onze maquette tot bij Karl Lagerfeld geraakt. Die vond het een erg sterk concept en toen kregen we plots wel toestemming."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234