Zaterdag 10/04/2021

'Champagne aanschaffen in Frankrijk brengt geen profijt'

Wie zijn wijn zelf in Frankrijk koopt, komt vaak bedrogen uit. Dat blijkt uit onderzoek ter plaatse van Alain Bloeykens, organisator van de wijnbeurs Megavino.

Door Thea Swierstra

BRUSSEL l Zowel de grote champagnehuizen als kleine wijnboeren rekenen Belgische en ook Britse klanten standaard meer aan dan Franse. Ook Franse supermarkten blijken niet goedkoper dan Belgische.

Heel wat Belgen trekken jaarlijks een of meerdere keren naar Frankrijk om zelf hun champagne in te slaan. Vaak redenerend dat ze daarmee goedkoper uit zijn. Maar dat valt dus flink tegen. Als Belg betaal je zowat in alle gevallen meer. Of het nu in een champagnehuis met grote naam is, bij de kleinere champagneboer of in de supermarkt.

Gerenommeerde Franse champagnehuizen zoals Lanson in Reims rekenen 11 tot 30 procent meer dan wat de klant in een Belgische supermarkt neertelt. Voor een fles die in de winkel 25 euro kost, is dat dus veel geld. Volgens Bloeykens doen de champagneboeren dat om hun Belgische distributeur te beschermen. Dat is hun grote afnemer en daar moeten ze van leven. "Heel logisch dus."

Kleine champagneboeren volgen dat voorbeeld. Bloeykens bezocht er vijftig. 26 van hen hanteren voor Belgen en Britten een hoger tarief. Terwijl een Fransman voor 12 euro een fles in de zak kan steken, moeten Britten en Belgen algauw 3 euro meer betalen. "Je moet dus bijzonder goed uit je doppen kijken", zegt Bloeykens.

Andere consumenten denken slimmer te zijn en kopen hun champagne net over de grens in een supermarkt. Maar ook in zaken als Auchan en Leclerc is de Belgische klant niet goedkoper uit. In de meeste gevallen is de champagne daar duurder dan in de Belgische supermarkten. Dat geldt niet alleen voor merkchampagnes, maar ook voor huismerken.

"Je moet bij deze cijfers rekening houden met de accijnzen, ecotaks en btw die in België per fles samen 1,57 euro bedragen", zegt Bloeykens. "Conclusie is dat de Fransen meer marge nemen. Zeker in vergelijking met Colruyt, want die breekt alle prijzen." Van de elf merkchampagnes die deze keten verkoopt, zijn er slechts twee goedkoper te vinden in Franse supermarkten.

Jaarlijks kopen Belgen 2 à 3 miljoen flessen champagne ter plaatse. "Allemaal Belgen die denken dat ze de zaak van hun leven hebben gedaan, maar eigenlijk bedrogen uitkomen", zegt Bloeykens. Hij heeft dan ook een tip. "Als je een weekend naar de champagnestreek gaat en je neemt wat flessen mee, oké. Maar als je uitsluitend gaat voor het profijt en om je koffer vol te laden, dan doe je het beter niet. Zoek je merkchampagne, doe het dan gewoon bij ons in de supermarkt."

De vraag is of wijnverkopers hun prijs zomaar mogen opdrijven à la tête du client. "Waarom niet?", vraagt Bloeykens zich af. "Je moet maar niet zo dom zijn om daar naartoe te gaan. Ze weten dat de Belgen toch champagne willen."

Belgen zijn per hoofd de grootste champagnedrinkers ter wereld. België importeerde vorig jaar 9,3 miljoen flessen champagne. In de eerste vijf maanden van dit jaar waren dat 3,1 miljoen flessen. Dat is een stijging met 6,7 procent. Als die trend zich doorzet, wordt in 2007 gemakkelijk de kaap van 10 miljoen flessen gehaald. Dat zou een historisch record zijn. Gemiddeld zou een volwassen Belg dan veel meer dan een fles per jaar drinken.

Alain Bloeykens:

Als je naar de champagnestreek gaat om je koffer vol te laden blijf je beter thuis

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234