Zondag 20/09/2020

CEO Sanoma na jaarcijfers 2012: 'VIER en VIJF moéten groeien'

Dalende advertentie-inkomsten, een teruglopende magazine-verkoop en twee nieuwe televisiezenders die het moeilijk hebben om de verwachtingen in te lossen. Sanoma Media België heeft een zwaar jaar achter de rug.

Het verhaal van Aimé Van Hecke, CEO van Sanoma, klinkt vertrouwd in de oren. Elk mediabedrijf dat de voorbije weken zijn jaarcijfers voorstelde wees naar de economische crisis als verklaring voor de rode cijfers. Ook bij Sanoma Media België, het bedrijf dat onder andere Libelle, Story en Flair uitgeeft, hakt de crisis er fors in. Bij de magazines daalden de advertentie-inkomsten tot 40,4 miljoen euro. Een terugval met 11,8 procent in vergelijking met vorig jaar. De inkomsten uit de online-activiteiten rond die magazines stegen dan wel fors, maar met een totale opbrengst van amper 3 miljoen euro kunnen die het verlies in print niet compenseren.

Ook in de verkoop krijgen de magazines klappen. Vooral de losse verkoop van de Sanoma-titels duikt naar beneden, waardoor de totale inkomsten uit verkoop uitkomen op 105,9 miljoen euro. Een daling met 1,3 procent tegenover vorig jaar. Dat vele rood heeft vanzelfsprekend ook een impact op de omzet van het bedrijf. Die daalde in 2012 met 1 procent tot 176 miljoen.

"Een omzetdaling is nooit goed nieuws", geeft Van Hecke toe. "Maar je moet de dingen in hun context zien. Het verlies dat wij laten optekenen, is significant lager dan bij sommige van onze concurrenten."

Maar Sanoma is tegenwoordig meer dan enkel een printbedrijf. Het bedrijf is sinds april 2011 via de holding De Vijver ook mede-eigenaar van de SBS-zenders VIER en VIJF. Die televisie-activiteiten werden in 2012 voor het eerst meegenomen in de Sanoma-resultaten, wat voor een tijdelijke boost in de cijfers zorgt. Wanneer je ook die televisie-activiteiten in rekening brengt ziet Sanoma zijn omzet stijgen tot 228 miljoen, een stijging met 9 procent tegenover het jaar voordien.

De cijfers die Sanoma Media België in het eerste kwartaal van 2013 liet optekenen, spreken wat dat betreft boekdelen. Het bedrijf zag zijn omzet met 4,5 procent dalen tot 54,3 miljoen. Een verlies dat volledig op het conto van De Vijver te schrijven valt. De slabakkende kijkcijfers die vooral VIER laat optekenen - de zender scoort momenteel slechter dan voorganger VT4 - baren Van Hecke voorlopig echter nog geen zorgen. "Het klopt dat we onze doelstelling nog niet hebben bereikt", zegt hij. "Maar zo'n zender doen groeien kost tijd. En ik weet waarover ik spreek."

Van Hecke schreef immers als algemeen directeur televisie eerder al een succesverhaal bij de VRT. "Een proces dat acht jaar duurde. Maar dat zijn veel mensen blijkbaar vergeten." Zo veel tijd krijgt VIER alvast niet. "De najaarsprogrammering waarmee we in september uitpakken moet sterker zijn dan die van vorig jaar", zegt Van Hecke. "Verdere groei is absoluut noodzakelijk." En als daarvoor extra geld nodig is, dan zullen de aandeelhouders hun verantwoordelijkheid opnemen belooft de CEO. Of en hoeveel duiten Sanoma in dat geval in het zakje doet is een interne aangelegenheid, klinkt het.

Banenverlies

Ondertussen bouwt Van Hecke in 2013 verder aan Sanoma als multimediaal bedrijf. Belangrijkste blikvanger dit jaar is Libelle TV, een digitaal kanaal dat vanaf 15 augustus de leefwereld van het magazine naar televisie moet vertalen. Dat Sanoma met VIJF al een vrouwenzender in de etalage heeft staan, is daarbij geen probleem, beweert Van Hecke. "Beide zenders kunnen perfect samenwerken."

Ook voor de andere titels uit het Sanoma-portfolio wordt gezocht naar mogelijkheden op andere platformen. Het bedrijf wil tegen 2020 immers zijn inkomsten voor de helft uit niet-printactiviteiten halen. Vorig jaar waren die activiteiten goed voor slechts 25 procent van de bedrijfsinkomsten. Om dat te realiseren installeert Van Hecke een nieuwe bedrijfsstructuur die vertrekt vanuit de verschillende Sanoma-merken. Een operatie die onder andere de Franstalige en Nederlandstalige teams van één bepaalde titel samenvoegt.

Die efficiëntie-oefening gaat met banenverlies gepaard. Om hoeveel jobs het precies gaat, kan Van Hecke niet zeggen. "Omdat er door de toename van het aantal digitale projecten ook extra jobs gecreëerd worden." Ondertussen kwam ook het Finse moederbedrijf van Sanoma Media België in financieel zwaar weer terecht, wat de geruchten over een mogelijke verkoop van een deel van de activiteiten aanzwengelt. Daarbij zou ook de Belgische Sanoma-poot in de etalage komen te staan. Een denkpiste waar Van Hecke niet op in wil gaan. "We reageren niet op speculaties", klinkt het.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234