Zondag 15/09/2019

interview

CEO Brussels Airport gefrustreerd: "De baas van Schiphol lacht mij uit"

Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport. Beeld BELGA

Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport, is niet verrast door het verzet tegen zijn uitbreidingsplan. Al begrijpt hij niet waarom hij in België altijd zo hard moet vechten om iets te veranderen. "Elk jaar wordt het moeilijker."

"Ik ben niet naïef", zegt de CEO. "Het is logisch dat mensen vragen stellen bij onze plannen. En ik begrijp dat burgemeesters opkomen voor hun gemeente. Al zijn sommige burgemeesters wel heel erg assertief." (grijnst)

Zij overdrijven?

"60.000 jobs erbij: ik vind dat een positieve boodschap. In veel landen zouden mensen applaudisseren voor zo'n plan. In België niet. Hier is alles rond de luchthaven zo emotioneel geladen dat elke beslissing een probleem is. Die polarisatie frustreert mij."

Door uw plan dreigen mensen wel hun huis te verliezen.

"Neen, dat klopt niet. Ik heb nooit gezegd dat we de landingsbaan moeten uitbreiden. Dat is wel een van de opties waarover we met alle belanghebbenden willen praten. Wij doen dat trouwens in alle openheid. Als privébedrijf zijn we dat niet verplicht, maar we kiezen er zelf voor om de dialoog op te starten. Hopelijk zijn anderen ook bereid om goodwill te tonen. It takes two to tango."

Is België een moeilijk land?

"Ik spreek soms af met de CEO van Schiphol in Amsterdam. Hij lacht mij altijd uit. Hij vindt het onbegrijpelijk dat zijn luchthaven drie keer groter is, terwijl wij op een veel betere locatie liggen en de Europese instellingen hebben. Maar in Nederland krijgt de luchthaven een duidelijk beleidskader om te groeien. Dat is een groot verschil. Hier hebben we zelfs geen stabiel juridisch klimaat."

Wat is het probleem?

"Isabelle Durant van Ecolo heeft tien jaar geleden de doos van Pandora geopend. Tot dan waren de vluchten voor niemand een probleem. Nu wordt het elk jaar moeilijker om de luchthaven te laten draaien.

"De Brusselse regering knijpt deze luchthaven stilletjes dood. De geluidsboetes van het Brussels Gewest maken het onmogelijk om nieuwe maatschappijen aan te trekken. Een aantal is al vertrokken en sommige overwegen dat. Vanaf 2017 wil Brussels minister Céline Fremault (cdH) ook nog een nultolerantie invoeren op de geluidsboetes. Wie tussen 6 en 7 's ochtends over Brussel vliegt, zal dan een fikse boete betalen.

Beeld Franky Verdickt

"Onbegrijpelijk. Er werken 3.000 Brusselaars op deze luchthaven, dus de Brusselse regering schiet zichzelf serieus in de voet."

Hoe wil u dit oplossen?

"De federale regering moet zo snel mogelijk de vliegwet (een akkoord dat de lasten eerlijk verdeelt, ADB) goedkeuren. Ik spreek niet in jaren, maar in weken. Het is nu of nooit. Binnenkort zal er niets meer mogelijk zijn door de lokale verkiezingscampagne."

Wat als uw plan mislukt?

"Geen idee, ik heb geen plan B. De luchthaven zit bijna aan haar maximumcapaciteit. Als we niet uitbreiden, dan kiezen reizigers straks voor andere luchthavens. Niets doen is dus geen optie. Als we niet groeien, dan krimpen we.

"We zitten in een situatie waarin de markt met 3 procent per jaar groeit. Dat schept veel mogelijkheden, maar we moeten die wel grijpen. Onze luchthaven is een sleutel voor economische groei."

De witloofboeren in Erps-Kwerps zal het worst wezen als zij hun veld moeten afstaan.

"Ik eet graag witloof... (lacht) Laten we niet panikeren. Ik zat rond de tafel met de burgemeester en die discussie was minder zwart-wit dan u denkt. De eerste stap was om dit plan op tafel leggen. De komende jaren zullen we samen bekijken hoe we dit best aanpakken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234