Celebrities in de mode
@9* eind blokje=
n Marilyn Manson voor Vivienne Westwoodn Riley Keough voor Diorn Uma Thurman voor Louis Vuittonn Madonna voor Versacen Nicole Kidman
voor Chanel
Nieuw is het fenomeen niet, wereldberoemde artiesten die voor de lens gaan staan voor een campagne van een kledingmerk. De relatie tussen mode en showbizz levert al decennialang onvergetelijke modebeelden op. Topmodellen zijn pas sinds de jaren negentig echte iconen geworden, actrices zijn het al sinds de jaren vijftig. Maar het was, zoals gewoonlijk, Karl Lagerfeld die op de zomerdefilés duidelijk maakte hoe sterk de kracht van beroemd zijn is.
door Cathérine Ongenae
Voor het defilé van Chanel nodigde hij Nicole Kidman uit, die het gezicht van Chanel N° 5 is en samen met regisseur Baz Luhrman het reclamefilmpje voor het parfum maakte. Toen Kidman op de eerste rij verscheen, stroomden uit verschillende hoeken en kanten paparazzi toe die het arme kind ei zo na verpletterden. La Kidman was echter goed beschermd, en de zwart-witte uniformen van de paparazzi deden vermoeden dat de heren uitgenodigd waren om zich van hun beste roofdierkant te laten zien. Het publiek zat er verbijsterd naar te kijken en voelde zich zelfs een beetje beschaamd. Want wie koopt en leest al die boekjes die het doen en laten van celebrities volgen, terwijl ze te pas en te onpas worden gefotografeerd?
Anderzijds, wie komt opdagen op zo'n evenement, weet dat men gezien wordt. Dat is althans de bedoeling. Omdat het goede publiciteit is. Omdat de sterren de ontwerpers, die hen gratis van designkledij voorzien, willen steunen. (Als wij iemand steunen, betalen we voor de kledij. Er bestaat geen rechtvaardigheid.) Omdat ze ervoor betaald worden, zoals ons Nicole. Voor ons, het modeplebs, is zo'n uitgenodigde ster minder leuk. Het is ronduit vervelend als je een uur moet wachten voor de show begint, net omdat zo'n ster op zich laat wachten. Maar geen hond die daar wakker van ligt, want voor een ontwerper of een merk werkt het wel, zo'n huisberoemdheid.
Eigenlijk is het allemaal de schuld van Marc Jacobs. Die man wordt slapend rijk met beroemde en stijlvolle vriendinnen als Sophia Coppola en Charlotte Rampling. Hij is het ook die enkele seizoenen geleden alle registers opentrok door Jennifer Lopez als advertentiebunny voor Louis Vuitton aan te trekken. Sindsdien is het hek van de dam. Actrices Scarlet Johansonn, Chloe Sevigny en Christina Ricci vleiden zich ook al te graag neer met een monogramhandtas in hun nabijheid, en Ricci opende zelfs de zomerdefilé. De nieuwste aanwinst is trouwens Uma Thurman. Die gaf de scepter als het gezicht van Miracle, het parfum van Lancôme, door aan collega Diane Kruger, en ging zelf aan de haal met een Louis Vuitton-contract. Thurman heeft de smaak trouwens te pakken: onlangs werd ook bekend dat ze 'ambassadeur' wordt van het horlogemerk TAG Heuer, waarmee ze in de voetsporen van golflegende Tiger Woods treedt.
Waar ook iedereen de mond van vol heeft, is de nieuwe campagne van Versace, waarin Madonna, sorry, Esther, figureert. Madge legde haar rode kabbala-armbandjes af om Material Girl te spelen in een echt kantoor. Spectaculair, dat is de advertentie wel, maar aantrekkelijk? Met die opgeföhnde pruik? Dit is Madonna. Popster, kinderboekenschrijfster, supervrouw. En nu ook kantoorbitch. Het is trouwens al de derde keer dat Madonna het met Versace doet, maar het was wel al tien jaar geleden. Of de first lady van de popmuziek het geld nodig heeft? Of wil ze haar terrein afbakenen, en vorige Versace-muzes als Courtney Love en Christina Aguilera in de schaduw stellen? Wie zal het zeggen? Feit is dat haar verschijning in een advertentie van het Amerikaanse merk Gap, samen met Missy Elliot, een stuk sympathieker was. Die job ging vervolgens naar Sarah Jessica Parker, die het merk met verve de broodnodige mode-upgrade gaf. Parker tekende trouwens bij voor de lentecampagne.
Michelle Pfeiffer ging in zee met Giorgio Armani, ook geen kattenpis. De link Armani-Hollywood is bekend. De man werd zelfs bedacht met de gedenkplaat op Rodeo Drive, als het begin van de nieuwe Rodeo Drive Walk of Style. Die werd dan weer in het leven geroepen door de handelaarsvereniging van de boetiekhouders van de duurste winkelstraat van Los Angeles. Om maar te zeggen hoe iedereen die van mode leeft zich realiseert wat de kracht van het beroemd zijn voor een kledinglijn kan betekenen.
Op advertentiebeelden wordt trouwens niet neergekeken. Na Armani en Tom Ford werden dit jaar fotografen Mario Testino en Herb Ritts gelauwerd en in de grond gemetseld op Rodeo Drive. Ritts is intussen overleden, maar Testino schept volledige jaarlonen met zijn fotowerk voor de grote modehuizen. Hij is het trouwens die Madonna voor Versace fotografeerde.
De grootste verrassing, die komt echter van de Britse ontwerpster Vivienne Westwood. Het was te verwachten dat Westwood de weg van beroemdheden als sandwichmensen naar haar hand zou zetten. Liever dan een blonde starlet koos zij niemand minder dan übergriezel - maar naar verluidt ook zeer fijne mens - Marilyn Manson. Hij en zijn bevallige verloofde Dita Von Teese poseerden in haar nieuwe zomercollectie. Westwood creëert ook de bruidsjurk van Dita, die op haar beurt ook nog zal poseren voor de campagne van het lingeriemerk Agent Provocateur, het label van Joseph Corre, de zoon van Westwood met Sex Pistol Malcolm McLaren. n
Beroemde dochters
Een speciale afdeling binnen de beroemde campagnemeisjes, zijn de 'familie van's'. Kent u Riley Keough? De kleindochter van Elvis Presley debuteerde vorig jaar als model bij Dolce & Gabbana. Om vervolgens snel te worden weggesnoept door John Galliano. Riley is nu, naast Kate Moss, het gezicht van Dior. Niet slecht voor een vijftienjarige wier enige verdienste is dat ze lange benen heeft en een wereldberoemde opa. En dan is er Lizzie Jagger (foto), dochter van de zoenlippige Rolling Stone, die haar sympathieke snoet aan Mango leent. Niet bepaald een luxemerk, maar wel weer een geslaagde actie om de nodige credibiliteit te krijgen in de wereld van de modeshoppers.
Moss overal
Het enige model dat weinig last heeft van deze markante keuzes van de modehuizen, is Kate Moss. Nog steeds in de running, mooier dan ooit, en ook een beroemdheid, te oordelen naar de pagina's die aan haar privé-leven worden besteed. Moss kom je in een doorsnee glossy ongeveer om de vijf pagina's tegen. Ze poseerde onder meer voor Dior, Roberto Cavalli en Burberry Prorsum. Verder is ze ook het gezicht van Coco Mademoiselle van Chanel, en van de geur Anaïs Anaïs van Cacharel. Maar het hoeft niet altijd duur te zijn voor Moss: ze is ook het gezicht van het goedkope make-upmerk Rimmel.
Blote Dennis
De flamboyante basketbalspeler Dennis Rodman staat als één man achter de internationale dierenrechtenorganisatie Peta. Als een naakte man, zelfs. 'Think Ink, Not Mink' zegt de veelvuldig getatoeëerde sportman op de affiche. Om de campagne te ondersteunen trok Rodman zelfs naar de New York Fashion Week, waar begin februari de wintercollecties werden gepresenteerd. Daar waar ontwerpers bont gebruikten was Dennis ook. Rodman is de eerste man, en ook de eerste sportster, die meewerkt aan de campagnes van Peta waarin de slogan 'Rather go naked than wearing fur' centraal staat. Hij vervolledigt daarmee een lijst beroemdheden, onder wie Pamela Anderson, Kim Basinger en Christy Turlington.