Dinsdag 26/01/2021

Cees Priem schuldig in zaak-Sunderland

Wielrennen

Brussel

Eigen berichtgeving

Oud-TVM-ploegleider Cees Priem is gisteren door de politierechtbank van Tongeren schuldig bevonden aan het toebrengen van onopzettelijke slagen en verwondingen aan de Australische renner Scott Sunderland. Priem moet Sunderland een voorlopige schadevergoeding van anderhalf miljoen frank betalen.

Het verhaal gaat drie jaar terug in de tijd, naar de Amstel Gold Race van 1998. Cees Priem kwam naast zijn renner Peter Van Petegem rijden om hem enkele richtlijnen te geven. Tijdens dit manoeuvre raakte Priem met zijn voorbumper het achterwiel van Sunderland. Die verloor zijn evenwicht en sloeg met het hoofd tegen het asfalt. De Australiër werd met zware kneuzingen aan de nekwervels, een zware hersenschudding en schaafwonden afgevoerd naar het ziekenhuis. Hij lag enkele dagen in een coma en was een jaar buiten strijd. Na het ongeluk reed Priem gewoon door, naar eigen zeggen omdat hij de aanrijding niet had bemerkt.

De politierechter in Tongeren achtte Priem wel degelijk schuldig aan het onopzettelijk toebrengen van slagen en verwondingen. Hij kreeg voor de aanrijding een boete van 10.000 frank. Daarnaast moet hij Sunderland een voorlopige schadevergoeding van twee keer 750.000 frank. De Australiër eist 15 miljoen frank wegens gederfde inkomsten. Een door het gerecht aangestelde deskundige zal onderzoeken of die eis terecht is. Vluchtmisdrijf achtte de rechter niet bewezen.

Gelukkig gebeuren zulke aanrijdingen niet al te vaak, maar dat er geregeld bijna-ongelukken zijn, hoeft niemand te verbazen. "Vooral in de kleinere wedstrijden van categorie 1.4 en 1.5", vertelt team-manager Fons Leroy van Vlaanderen-T Interim. Maar ook grotere organisatoren ontsnappen er niet aan. "Ik herinner me nog de Rund um den Henninger Turm van vorig jaar, waar de leidersgroep de verkeerde weg wordt opgestuurd en op een autosnelweg belandt."

De rechter in Tongeren stelde ook dat het niet langer verantwoord is dat ploegleiders zelf achter het stuur kruipen. "Misschien wel een wijze uitspraak", zegt Leroy, die zich al jaren bekommerd om meer veiligheid voor de wielrenners. "Dankzij de 'oortjes' is het risico al behoorlijk wat kleiner geworden. Nu moeten de volgwagens enkel naar de renners om een drinkbus te overhandigen of een wiel te vervangen. Maar zelfs dat gebeurt al veel minder. In de Tour de France rijden brommertjes met drinkbussen, in Parijs-Roubaix rijden motards met reservewielen."

Het zou niet slecht zijn als UCI deze uitspraak te baat neemt om nog hogere eisen te stellen qua veiligheid, vindt Leroy. "Nu kijkt men nog te zeer naar sportieve elementen of naar de huisvesting van de renners. De veiligheid zou ook meer aandacht mogen krijgen. Soms worden renners over een fietspad gestuurd. Uiteraard ligt de eerste verantwoordelijkheid bij de organisatoren maar misschien kan de UCI ook eens werk maken van een duidelijke veiligheidspolitiek." (KB)

Fons Leroy: 'UCI moet werk maken van duidelijke veiligheidspolitiek'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234