Maandag 28/11/2022

cee-oo-cee-kaa

De Nederlandse acteur die in 'Baantjer' inspecteur De Cock speelt, lijkt altijd met zijn personages vereenzelvigd te worden. 'Piet R�mer is de laatste naam waarmee ze me zouden aanspreken'

voorheen bekend als Piet Römer

Brussel

Eigen berichtgeving

Hans Van Goethem

Jarenlang hadden de Vlaamse en Nederlandse kijkers een collectief tv-geheugen, of liever: de Vlamingen deelden dat van de Nederlanders. Het tv-aanbod van de toenmalige BRT was immers zo beschamend dat de kijkers richting Nederland 1 en 2 vluchtten, en Ron Brandsteder, Willem Ruis en Sjef van Oekel de tv-idolen waren. Maar sinds de komst van VTM komt er geen Nederlandse tv-figuur meer binnen in de Vlaamse huiskamer.

Op één uitzondering na. Al verscheidene jaren doet de VRT een beroep op de Amsterdamse politie-inspecteur Juriaan De Cock om in Baantjer moordenaars en ander tuig bij de lurven te vatten wanneer de Vlaamse krimihelden met verlof zijn. De serie Baantjer, naar de schrijver Appie Baantjer op wiens boeken de scenario's gebaseerd zijn, startte voorzichtig maar won steeds meer aan populariteit en de kijkcijfers moeten tegenwoordig niet meer onderdoen voor die van de gemiddelde Vlaamse tv-flik.

Dat de liefde tussen Baantjer en de VRT groot is mag duidelijk zijn. Voor de start van een nieuw en inmiddels tiende Baantjer-seizoen deze zondag op Eén was Piet Römer, die zowat met zijn personage Juriaan De Cock vereenzelvigd wordt, een dagje naar ons land afgezakt om een mediatourneetje te maken langs De nieuwe wereld op Radio 1, De laatste show op Eén en een interviewmarathon met de schrijvende pers.

Römer lijkt er overigens zelden aan te kunnen ontsnappen met zijn personages vereenzelvigd te worden. In de jaren zestig sprak iedereen hem aan als hem als de zoon uit Stiefbeen en zoon, in de jaren zeventig herkende men hem dan weer uit Het schaap met de vijf poten en sinds 1995 is hij voor iedereen De Cock met cee-oo-cee-kaa uit Baantjer. "Piet Römer is de laatste naam waarmee ze me zouden aanspreken", luidt Römers boutade.

Wie Römer en bijgevolg De Cock hoort, denkt spontaan aan Amsterdam, want net als zijn personage is de inmiddels 77-jarige maar onverwoestbare acteur geboren en getogen in de Nederlandse hoofdstad, een stad die met de moord op Theo van Gogh en de vrouw die een Marokkaanse tasjesdief doodreed zijn portie misdaad wel gehad heeft. "Jij bent de derde die me er vandaag al over aanspreekt", bromt Römer wat geërgerd. "Kijk, er zijn een paar ongelukken gebeurd maar die gebeuren in andere steden toch ook? Nederland is altijd een eiland van gezapigheid geweest en door die gebeurtenissen is het nu wat rumoeriger geworden."

Aan de scenario's van Baantjer zullen we dat rumoer alleszins niet merken. "De islamisering van Baantjer is nog niet voor morgen en evenmin later", aldus Römer. "Baantjer is eigenlijk een sprookje", pikt zijn zoon Peter Römer in, producent van Baantjer en onafscheidelijk van zijn vader. "Politiek en dergelijke hebben geen invloed op de wereld van Baantjer, die nooit verandert." Maar daar is vader Römer het dan weer niet helemaal mee eens. "De oorspronkelijke verhalen van Appie Baantjer spelen zich toch nog af in de tijd dat men met de rinkelende bel door de straat reed om groenten te verkopen? In de Baantjer-serie krijgt De Cock te maken met junkies en zo, die had je toen nog niet. Maar De Cock, ja die blijft altijd dezelfde."

Het gebeurt wel vaker dat het interview even ontspoort in een vrolijke kibbelpartij tussen vader en zoon Römer en hun 'rollen' zijn daarbij duidelijk afgelijnd. De zoon is de organisator, de clevere zakenman terwijl de oude vader is de artiest, de babbelaar is. In tegenstelling tot zijn altijd traag en bedachtzaam pratende personage De Cock, ratelt vader Römer er maar op los in een nauwelijks bij te houden Amsterdams. Maar er zijn wel raakpunten tussen Römer en De Cock. "Allebei hebben we een onwrikbaar rechtvaardigheidsgevoel", aldus Römer. "De Cock kan soms het meest sympathie op brengen voor de dader, maar uiteindelijk zal hij het niet nalaten hem of haar te straffen. Een moord blijft nog altijd een moord. En zo denk ik er ook over."

De afgelopen tien jaar zijn de Römers er wonderwel in geslaagd om de Baantjer-ploeg bijna ongewijzigd te houden. "Het blijft natuurlijk werk maar je moet zien dat het leuk blijft", aldus Piet Römer. De betrokken acteurs krijgen dan ook de kans en de vrijheid om te groeien in de ploeg. In de reeks die zondag begint, zijn er zelfs scenario's van de hand van Piet Römer zelf en van Victor Reinier, die De Cocks rechterhand Dick Vledder speelt.

"Victor is er met zijn doorzettingsvermogen trouwens in geslaagd om de figuur Vledder te krijgen helemaal zoals hij het wil', vertelt Römer. "Die is helemaal anders dan in de boeken. Hij heeft hem belangrijker en volwassener gemaakt. Victor wou niet het hulpje zijn dat maar achter De Cock aanhobbelt, wat in de eerste reeksen veel meer het geval was. Maar hij heeft ervoor moeten knokken om zijn gelijk te halen."

En voor de Römers zelf zit er nog meer scenariowerk aan te komen. Vader en zoon werken immers aan de eerste Baantjer-bioscoopfilm. En dat de liefde tussen Vlaanderen en De Cock groot is, bewijst dat de VRT bereid is te investeren en Vlaamse acteurs te leveren. Het verhaal zal zich immers deels in België afspelen. Vader Römer heeft er het volste vertrouwen in. "De Belgen zullen in drommen voor de bioscoop staan en de zalen afbreken voor deze film", grijnst hij. Maar voorlopig zal die Belg nog even braafjes in zijn zetel moeten blijven zitten en naar de nieuwe tv-reeks kijken.

Baantjer, zondagavond om 20.50 uur op Eén, eerste aflevering van de nieuwe reeks.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234