Donderdag 29/07/2021

CD&V verkoopt akkoord over Brussel-Halle-Vilvoorde

BRUSSEL

Nog voor de inkt van het B-H-V-akkoord volledig droog is, start CD&V een jubelcampagne met affiche. Strategisch een slimme zet, vormelijk een ramp, oordelen vriend en vijand.

In de blauwe lucht boven een lieflijk dorpje prijken zes letters: 'BHV? AUB.' Nee, dit is geen reclame voor een fietsvakantie door de glooiende heuvels van Vlaams-Brabant of een gastronomisch weekend in het Pajottenland. Met deze affiche prijst CD&V - het logo staat discreet in de rechterbenedenhoek - de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde aan.

Tot groot vermaak van politologen en reclamemakers. "De grap is dat CD&V de koppeling maakt tussen een idyllisch landelijk tafereeltje en de splitsing van de kieskring", zegt Antwerps politicoloog Dave Sinardet. "Alsof de splitsing zal maken dat Vlaams-Brabant nu terugkeert naar de onbezoedelde jaren vijftig. Alsof dit de boze grootstad zal tegenhouden." Reclamemaker Marc Michils van Saatchi&Saatchi, acht jaar lang de vaste reclameman van CD&V, stoort zich evenzeer aan de vorm. "Die affiche is niet meteen een creatieve vondst. CD&V moet dringend zijn merk opfrissen, dynamischer en aantrekkelijker worden."

Twee vliegen

Er mag dan schamper gedaan worden over de manier waarop CD&V campagne voert, beiden zijn het wel roerend eens dat de strategie van CD&V juist zit. Het is een prekiescampagne die de militanten moet overtuigen dat dit akkoord best wel eervol is en die verloren schapen terug naar de stal moet lokken. "'Wij hebben het toch maar gedaan! Dat gevoel willen ze overbrengen naar de militanten en de mogelijke kiezers die opkijken naar die succesvolle N-VA", zegt communicatieadviseur Noel Slangen. "De heimwee naar het vroegere kartel moet nu maar eens verdwijnen."

N-VA vindt de actie dan ook ronduit belachelijk. "CD&V beseft zeer goed dat dit een slecht akkoord is, maar ze proberen het met deze campagne toch nog te verkopen", zegt ondervoorzitter Ben Weyts. "Daarom vertellen ze ook maar de helft van het verhaal. Alle compensaties aan de Franstaligen hebben ze gewist."

Meesmuilend stellen Bruno Tobback (sp.a) en Alexander De Croo (Open Vld) vast dat er voor hen, de medeondertekenaars van het akkoord, geen expliciet bedankje af kan. "Maar ja, het staat iedereen vrij te beweren dat hij dat akkoord alleen geschreven heeft", zegt de sp.a-voorzitter. "Als B-H-V gesplitst is, komt dat door ons", beweert zijn liberale collega. Van Groen! krijgt Beke wel een schouderklopje. "Ik ben heel blij dat CD&V er open en bloot voor kiest om het akkoord te verdedigen", oordeelt voorzitter Wouter Van Besien. "Ik had me al afgevraagd of ze dat wel zouden durven doen. Of ze zich zo nadrukkelijk zouden durven loskoppelen van N-VA." Eigenaardig blijft wel de timing van Beke en co. "Het is du jamais vu dat een partij nog tijdens de onderhandelingen reclame maakt voor een deelakkoord", zegt Michils. "Het toont aan dat de rest van het akkoord voor CD&V veel, veel minder belangrijk is."

20.000 euro

Voor de feitenfreaks: CD&V verspreidt 700 affiches en 150.000 brieven over het B-H-V-akkoord. De affiches gaan rechtstreeks naar de lokale afdelingen, de brieven zaten gisteren bij de lokale edities van enkele kranten. De partij kreeg advies van reclamebureau Famous, maar de eigenlijke affiche werd in eigen huis gemaakt.

Kostprijs van de stunt? 20.000 euro. "Deze campagne is goedkoper dan een echte brief voor alle inwoners van Vlaams-Brabant", relativeert woordvoerder Peter Poulussen dat bedrag. En de foto? Die werd - uiteraard - gemaakt in Gooik, thuishaven van de ferventste B-H-V-burgemeester: Michel Doomst.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234