Vrijdag 22/10/2021

CD&V stuurt stoptrein over Vlaamse sporen

CD&V wil dat de NMBS de bevoegdheid over de stoptreinen (de 'L'-lijnen) doorschuift naar de gewesten. Dat is een van de voorstellen waarmee de christen-democraten de nationale spoorwegmaatschappij uit de nood willen helpen. Behalve voor de NMBS luidt CD&V ook over De Post de noodklok.

Brussel

Eigen berichtgeving

De eerste persconferentie van kersvers CD&V-voorzitter Yves Leterme had een niet te miskennen symbolische waarde. Leterme had naast zich vier betrekkelijk nieuwe gezichten bijeengebracht, die de 'nouveau CD&V' moeten verzinnebeelden. Inmiddels bekend zijn Inge Vervotte, gewezen vakbondsvrouw, en Etienne Schouppe, oud-spoorbaas. Leterme voegde er gisteren twee betrekkelijk nieuwe namen aan toe. Cathy Berx en Wouter Beke volgen Nahima Lanjri en Hendrik Bogaert, inmiddels beiden kamerlid, op als CD&V-ondervoorzitter. Cathy Berx (34) is ondervoorzitter van het Antwerpse OCMW, docente rechten aan de Universiteit Antwerpen en medewerkster van de CD&V-studiedienst. Wouter Beke (28) leidde de commissie die het CD&V-vernieuwingscongres in Kortrijk voorbereidde. Hij is politoloog aan de KU Leuven en lid van de flamingante Boetfort-groep van de partij.

Ook inhoudelijk wilde Leterme meteen het verschil maken met een thema "voor de mensen, zoals Stevaert het zou zeggen". CD&V ziet het somber in voor de grote overheidsdiensten De Post en de NMBS. Bij beide autonome overheidsbedrijven staan grote herstructureringen op het programma maar tot dusver blijft, luidens de christen-democraten, onduidelijk wat de nieuwe paarse regering ermee wil aanvangen. Vooral de problemen bij De Post blijven onderschat, vreest Inge Vervotte. "Door een foute strategie is er vier jaar verloren om De Post voor te bereiden op de liberalisering", zegt ze. "Intussen is er geen geld voor de noodzakelijke moderniseringen." CD&V eist voor het postbedrijf de eerder toegezegde kapitaalsverhoging met 300 miljoen euro, waarmee De Post zichzelf kan reorganiseren, ter voorbereiding van een samenwerking met een sterke buitenlandse partner.

Nog meer dan bij De Post (waar volgens het plan-Thys 8.500 banen op de tocht staan) vreest CD&V voor een sociaal bloedbad bij de NMBS. Het ondernemingsplan van spoorbaas Karel Vinck voorspelt een afvloeiing van 10.000 spoorlui. Volgens zijn voorganger Etienne Schouppe, nu CD&V-senator, kan dat getal enkel bereikt worden door naakte ontslagen of door brugpensioen vanaf 48 jaar toe te kennen. Beide denksporen zijn voor CD&V onaanvaardbaar. De partij wil dat eerst onderzocht wordt hoeveel personeelsleden er nodig zijn om de doelstelling te halen om over tien jaar 50 procent meer reizigers en goederen te vervoeren.

Wel steunt CD&V het voorstel van Karel Vinck om de NMBS-schuld van 7,2 miljard euro tegen eind 2005 door de staat te laten overnemen. In de tussentijd moet de overheid de rentelast op zich nemen. Om het structurele tekort weg te werken dienen de gewesten de organisatie van de stoptreinen over te nemen. "De stoptreinen moeten beter aansluiten bij de regionale vervoersmaatschappijen", vindt Etienne Schouppe. "In Vlaanderen moet De Lijn uitmaken hoe en waar trein en bus elkaar kunnen aanvullen. Behalve in Brussel zal er op termijn ook in Antwerpen of Gent een gewestelijk expresnet ingevoerd moeten worden. De Lijn kan dan treinen en diensten aankopen bij de NMBS, of eventueel bij een derde speler." CD&V wil ook dat de gewesten investeringen kunnen prefinancieren, in ruil voor zeggenschap in de raad van bestuur, zodat met name de ontsluiting van de havens van Antwerpen en Zeebrugge niet om financiële redenen uitgesteld moet worden. (BE)

Cathy Berx en Wouter Beke nieuwe CD&V-ondervoorzitters

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234