Woensdag 30/09/2020

Dieselwagens

CD&V en Vlaams Belang verwerpen veto tegen minder strenge uitstootnormen

Mag het een wonder heten dat de commotie rond uitstootnormen als inspiratie dient voor het nakende carnaval in Duitsland?Beeld EPA

Het Europees Parlement heeft afgezwakte uitstootnormen bij dieselauto's aanvaard. Critici reageren bijzonder ontgoocheld. "De autolobby heeft zijn slag thuis gehaald." Voor ons land stemden alleen CD&V en Vlaams Belang in het Europees Parlement mee tegen het veto tegen de soepelere normen.

Europa wil kost wat kost een nieuw Volkswagenschandaal vermijden. Daar kon geen misverstand over bestaan, was de boodschap in aanloop naar de stemming over het veto tegen een voorstel over afgezwakte uitstootnormen en strengere tests voor autofabrikanten. Maar het Europese Parlement verwierp het veto.

Autoconstructeurs mogen daardoor de komende jaren nog meer dan twee keer de wettelijke norm van 80 milligram per kilometer uitstoten en ook daarna nog de helft meer dan de norm. Dat moet autoconstructeurs de tijd geven om zich aan te passen aan de test, zo luidt de redenering. De strengere tests worden ingevoerd vanaf begin volgend jaar. De uitstoot van dieselwagens zal vanaf dan op de weg in plaats van in een labo getest worden.

Tegen het voorstel had de parlementaire milieucommissie bezwaar ingediend. Volgens de commissie heeft NOx kwalijke gevolgen voor de volksgezondheid en is de norm in 2007 als naar 80 mg/km gebracht. Vandaag overtreden auto's die Europese norm met gemiddeld 400 procent. Consumenten-, gezondheids- en milieuorganisaties hadden zich daarbij aangesloten. "Constructeurs hebben al tijd genoeg gekregen om zich aan te passen", aldus Groen-parlementslid Bart Staes. Het bezwaar werd van tafel geveegd, zij het nipt: 323 stemmen tegen 317. Er was een meerderheid van 357 stemmen nodig.

17 van de 21 Europarlementsleden uit ons land schaarden zich achter het veto. Alleen Gerolf Annemans (Vlaams Belang), Ivo Belet (CD&V) en Tom Vandenkendelaere (CD&V) stemden tegen. Hugues Bayet (PS) onthield zich.

Ook Ivo Belet (CD&V) verwierp het veto tegen de minder strenge uitstootnormen voor dieselwagens.Beeld photo_news

"Schande"

De voorbije week was er nog druk onderhandeld. Het zag er lange tijd naar uit dat het bezwaar wel zou goedgekeurd worden, waardoor de uiteindelijke stemming voor velen als een ontgoocheling komt. De Europese Commissie wilde absoluut dat het voorstel zou doorgaan.

Volgens tegenstanders is het duidelijk dat de autolobby heel zware inspanningen gedaan heeft om de stemming te beïnvloeden. Voor de stemming benadrukte bevoegd commissaris Elzbieta Bienkowska nog eens dat de nieuwe test samen met strengere controles een serieuze verbetering zouden betekenen. "Een nieuw Volkswagenschandaal komt er niet", zei ze. Ze engageerde zich om de uitstootnormen tegen 2023 op de wettelijke 80 milligram per kilometer te krijgen. De Europese auto-industrie reageerde meteen verheugd.

De groene fractie vindt dat het parlement zijn "verantwoordelijkheid om de gezondheid van de Europese burgers te beschermen uit de weg gaat". "De stemming van vandaag kan toegevoegd worden aan de lange lijst met overwinningen van de Brusselse autolobby en is een nieuwe vlek op het blazoen van het Europees Parlement."

Ook sp.a-parlementslid Kathleen Van Brempt is ontgoocheld. "Autoconstructeurs halen opgelucht adem ten koste van bevolking. Schande", schreef ze meteen na de stemming op Twitter. "

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234